Vraagje over aankomen...

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door migske, 2 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. migske

migske Niet meer actief

hallo verloskundigen,

Ik had vandaag een controle bij mijn vk, deze zei dat ik op mijn gewicht moet letten omdat ik toch te veel was aangekomen.
    Nu is mijn vraag ik ben vanaf begin zwangerschap tot nu (17+1) 5 kilo aangekomen. Ik ben hier erg van geschrokken want ik eet heel gezond en snoep echt weinig. (ik heb helaas een anorexia verleden dus was niet de dikste met start zwangerschap maar niet extreem dun meer omdat ik de ziekte heb verslagen), uiteraard schrok ik dat ik dus volgens de vk teveel ben aangekomen en dus nog gezonder moet gaan eten (at ook veel fruit blijkt dat dit ook dikmakend kan zijn?) dus ga fruit minderen. Meer weet ik niet wat ik moet doen om het advies van max 1 kg per week aan te komen? Eet veel groente als snacks (lees komkommer,wortels, ramanas, tomaatjes...).
    Nu mijn vraag dus na dit lange relaas, ben ik nu echt teveel aangekomen of valt het wel mee? Ben zo bang dat ik nu weer door ga slaan met TE gezond....ivm mijn verleden en wil de baby natuurlijk wel gezond laten komen....oja mijn BM zat nu op 18 weken qua grootte en mijn bloeddruk is laag.
    Bedankt alvast!
    groetjes migske

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Ik vind het niet een raar verschijnsel, veel vrouwen komen in het begin veel aan en later weer minder. Dit verschilt heel erg. Vind het nu niet bijzonder veel, zeker niet met jouw BMI. Je moet er wel op letten dat je niet te weinig calorien binnen krijgt....alleen maar wortels en komkommer kan je niet op leven natuurlijk. Fruit is niet altijd even goed nee.....niet meer dan 2 stuks per dag. Dit in verband met de suikers. Ook fruit geeft suikerpieken in je bloed wat minder goed is voor de baby. Wat je zou kunnen doen.... kijken of er in de buurt een zwangerschapsdietiste is. Wij hebben die in de praktijk namelijk en geeft een goed voedingsadvies afgesteld op jouw persoonlijk situatie. Dit wordt met een verwijzing ook vergoed! Bij ons in Utrecht is dit. Kijk eens bij jou in de buurt. Wat ook een goed boek is: de voedselzandloper. Hier staat veel over voeding en beschrijft hoe verouderd de schijf van 5 eigenlijk is.

Groeten Evelien

Deel Deze Pagina