Hallo, 10 januari 2011 is mijn zwangerschapsverlof ingegaan. Ik ben oproepkracht en heb dus geen vast aantal uren. Doordat ik oproepkracht ben krijg ik ook mijn loon een maand vertraagd uitbetaald, dus wat ik in december gewerkt heb, krijg ik uitbetaald op mijn loonstrookje van januari. In mijn geval zal het dus betekenen dat ze kijken naar mijn loonstrookje van december en van daaruit berekenen wat mijn uitkering is, dit zijn dan de dagen die ik in november gewerkt heb. Omdat ik in november minder kon werken dan in december vanwege een stage die ik nog af moest ronden, heb ik in oktober met het UWV gebeld om te vragen hoe het zit met oproepkrachten die hun loon een maand vertraagd uitbetaald krijgen. Ik heb gevraagd of ze kunnen kijken naar mijn decemberuren, ook al krijg ik die pas in januari uitbetaald. Het antwoord van de medewerkster was: Als er sprake is van vertraagde uitbetaling en je wilt graag de uren uitbetaald krijgen van de laatste maand waarin je gewerkt hebt, dan is dat mogelijk. Wel was het zo dat ik mijn bericht over de hoogte af moest wachten, voordat ik stappen kon ondernemen. Ze zei dat ik zodra ik bericht ontvangen had telefonisch contact op kon nemen, de situatie nogmaals uitleggen, mijn juiste loonstrookje opsturen en dan zou het geregeld worden. Dit was geen enkel probleem werd mij verteld. Ik vraag nog nadrukkelijk of ik daar niet heel veel moeite voor hoef te doen met bezwaarschriften enz. Ze zegt dat ze er helemaal niet moeilijk over gedaan word en dat het zo geregeld zou zijn. Nu heb ik mijn bericht ontvangen met idd het berekende loon van loonstrookje december wat dus niet klopt vanwege de vertraagde uitbetaling. Ik heb gebeld met het UWV. Deze meneer zegt stuur je loonstrookje maar op en ik regel het voor je. Tien minuten later belt hij terug, helaas we kunnen het niet regelen het gaat over de loonperiode en dat is december. Enige optie was bezwaar. Andere werknemer gebeld, geeft aan dat ik nog geen bezwaar in hoef te dienen, maar mijn bewijzen van vertraagde uitbetaling op kan sturen en loonstrookje januari. Dit gedaan. Krijg ik een brief van UWV waar in staat dat ik bezwaar ingediend heb(wat niet de bedoeling was). Deze meneer heb ik gebeld en hij zegt helemaal niets voor mij te kunnen doen, dat ik gewoon mijn novemberuren krijg die in december betaald zijn. Hij heeft contact opgenomen met de vrouw die ik in okotber gesproken heb, maar deze ontkent wat ze tegen mij gezegd heeft. Nu ben ik dus de dupe van een verkeerde voorlichting. Als ik had geweten dat het om de uren in november ging had ik met mijn werkgever kunnen regelen dat ik in november meer zou werken en in december mijn stage af zou maken. Nu vraag ik me af, wat kan ik hier nog aan doen? en wat zijn nu de echte regels over dit onderwerp, want ik ben nu meerdere malen verkeerd voorgelicht? Een hoorzitting kan ik overwegen maar had volgens deze meneer geen nut. Ik hoor er graag wat van. Groetjes
Beste Mirsa, Ik begrijp dat er onduidelijkheid is ontstaan nadat je verschillend bent geïnformeerd. Je wilt graag weten op welke periode het dagloon voor de Zwangerschaps- en bevallingsuitkering is gebaseerd. Het dagloon wordt gebaseerd op het loon dat in de maand voor het verlof wordt ontvangen. Belangrijk hierbij is wanneer je het loon ontvangen hebt en niet wanneer je gewerkt hebt. In jouw geval betekent dat het UWV uitgaat van de betaling die je ontvangen hebt in december, gebaseerd op de gewerkte uren in november. De loonstrook van januari, gebaseerd op de gewerkte uren in december, wordt niet meegenomen bij de berekening van het dagloon. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare