Verwarming hele dag aan

Discussie in 'De lounge' gestart door Yeuu, 5 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Wie weet heeft iemand hier er verstand van.

Wij hebben Toon van Eneco. Hierop zie ik, nu ik extra op gelet heb, dat onze verwarming de HELE dag brand. Of ik hem nou op 2o graden zet of op 25. Hij blijft de hele dag branden. De verwarming en die open gedraaid staan, zijn niet de hele dag heet, vaak lauwwarm.
    Volgens onze aannemer komt dit omdat er achter de muur waar Toon hangt, een verwarming hangt.

Volgens mij wordt het een heel duur grapje als die verwarming de hele dag zachtjes brand. Naar mijn idee hoort zo'n ding te loeien, totdat de temperatuur in huis gehaald is en dan uitgaan. Toch?
    We hebben overigens overal dubbel glas en goede isolatie.

2. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hmz k weet het niet zo goed. Maar als die steeds helemaal uitspringt en dan weer moet gaan loeien dan kost dat ook een hoop energie.
    Wat is je dagelijkse/wekelijkse verbruik nu dan? Je kunt op toon ook checken of dat dan afwijkt van het gemiddelde verbruik.

3. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Durf dat eigenlijk niet te plaatsen. Er staat nu dat van januari gemiddelde kosten 101 euro ingeschat was.. en dan krijg ik melding dat ik 242 meer heb verbruikt..:eek:

4. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    76 meer stroom en 166 meer gas

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Dat is wel heel erg veel zeg!

Maar 101 euro ingeschat is wel erg laag voor een wintermaand.

Hoeveel betalen jullie per maand?

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Wij zijn door Toon ingeschat op 286 in januari en hebben in totaal 44 euro minder verbruikt (11,- minder stroom en 33,- minder gas).

En ons huis is zeker niet super geisoleerd (boven overal enkelglas).

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb een ouderwetse, dus geen toon ofzo. Maar als hij hier de temperatuur is die ingesteld is dan stopt tie met "loeien" en worden de radiatoren dus koud.

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Hier ook (wel Toon dus)

tuc vindt dit leuk.
  9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Dat loeien en uitslaan is juist niet efficiënt.
    Over je verbruik heb ik geen idee, klinkt veel!

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wij waren in januari ingeschat op €241 en hebben €12 meer verbruikt, waarvan alle €12 aan meer gasverbruik

11. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Wij hebben ook toon.. Hier slaat hij aan, zorgt dat het de gewenste temp is. Daarna blijft de verwarming lauw om het op de gewenste temp te houden. Als hij blijft loeien, dan zou het toch veel warmer moeten worden in je huis?

Spectre en Biggetje100 vinden dit leuk.
  12. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Wauw, wij wonen in een huis met enkel glas en slechte isolatie... Wij hebben over januari maar voor 95 euro verbruikt... Met 2 volwassenen en 2 kinderen.. jullie bedrag lijkt me echt extreem hoog:eek:

13. Elderflower

Elderflower Actief lid

19 jun 2018
    202
    107
    43
    Wij hebben geen Toon, maar wel een modulerende thermostaat, waardoor de ketel bij ons ook vaak aan gaat, maar op een lagere temperatuur (dus zuiniger).

Weet je of jullie Toon aan/uit of modulerend is?
    Onderstaand nog even een linkje ter verduidelijking over aan/uit & modulerend.
    Als hij modulerend is, dan is het logisch dat hij gedurende de dag (heel) vaak brandt. Dit is zuiniger dan volop stoken, de radiatoren weer koud laten worden, en weer volop stoken.

https://www.toon.nl/service/faq/werking-functies/hoe-werkt-toon-met-de-cv-ketel/

loetje vindt dit leuk.
  14. DQueen

DQueen Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk, als de temperatuur op de thermostaat bereikt is hoort de cv uit te slaan en worden je radiatoren koud. Als er een verwarming vlak (achter of bij) de thermostaat hangt slaat de ketel juist sneller uit omdat de thermometer thermostaat zelf sneller warm is (voordat dat de hele ruimte warm is) en dan juist af hoort te slaan. Beetje vreemd verhaal van de aannemer en geen genoegen mee nemen want jij krijgt de naheffing als je verbruik hierdoor extreem hoog is.

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Helemaal wat hierboven staat!
    Ik debk ook dat je een modulerende ketel/thermostaat hebt.

Elderflower vindt dit leuk.
  16. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Moet wel zeggen dat de verwarming eigenlijk alleen tussen 0.00 en 6.00 uitstaat. Voor de rest dus 7 dagen per week aan en stroom ook hoger ivm tv of radio hele dag aan, lampen aan enz. Vandaar misschien het hele hoge bedrag. Net verhuisd en winter, ga dan niet hele dagen op pad (want ken de weg nog niet goed haha).
    Zal dan inderdaad modulerend zijn thnx!

17. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Probeer om de deur van je woonkamer (ik neem aan dat daar je thermostaat hangt?) dicht te houden. En op welke temperatuur heb je je thermostaat staan over de hele dag? Radiatoren uit in de kamers die je niet gebruikt en deuren boven dicht! Keukendeur, gangdeur, alles zoveel mogelijk dichthouden om doortochten te voorkomen.. Checken waar misschien tochtstrippen aan gebracht moeten worden (voor/achterdeur, ramen, brievenbus, onderkant deuren)..

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Okay, je geeft aan dat je net bent verhuisd... dus het is een geschat verbruik. Mogelijk op basis van het verbruik van de vorige bewoners? Wanneer die maar met zn 2tjes waren en hele dagen van huis... ja dan hadden zijn een laag verbruik.
    Verder ben je verhuisd in de winter, dat vertekent ook heel erg.

Wij zijn (ooit) verhuisd in september, facturering maandbedragen startte in december... eindafrekening in mei... een mega-rekening!!!! Het jaar daarna, hadden we een heel jaar een redelijk hoog maandbedrag betaald.... en kregen toen bij de eindafrekening de helft terug.

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    IMG_2656.PNG Hmm hier brand hij ook de hele dag :) zijn natuurlijk relatief koude dagen en het koelt snel af.

hebben bij aanschaf van de slimme thermostaat een apparaatje gekregen die alles registeerd. Altijd inzicht op deze manier. Vindt het zelf niet meer dan logische dat ie altijd brand. Als ik de afgelopen dagen terug kijk is er een enkel uurtje waarbij die niet aansloeg.

Tot de avond stond hij op 18 graden. Daarna hoger gezet.

Schatting van ons gasverbruik zal dit jaar grof geschat tussen de 1700-1800 eindigen

20. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier brandt hij dus niet de hele dag... soms kleine beetjes. Wij hebben een programma aanstaan waardoor hij overdag op 6 graden staat en pas om 18 uur warm moet zijn.

Maar het hoort indd wel zoals anderen al zeggen: verwarmen tot de gewenste temp en daarna de temp ‘onderhouden’.

Ik zou toch echt Eneco contacten hierover. Bij een radiator zou hij toch juist kouder moeten worden? Dan ‘denkt’ toon juist dat het warmer is waardoor hij de verwarming uitzet? Haha als je snapt wat ik bedoel.
    Ons werd bv aangeraden om geen kaarsjes in de buurt van toon te zetten, omdat hij dan sneller de temp gaat ‘onderhouden’ ipv opvoeren.

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina