Baarmoederhals opmeten

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Lumiere, Jan 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Misschien bij anderen al bekend, maar ik was benieuwd en had de vlg vraag: waarom in NL niet standaard bij de 20wk echo de lengte van de baarmoederhals wordt gemeten. Vanuit mijn werk weet ik dat een te korte baarmoederhals sluipend kan verlopen en kan eindigen in een vroeggeboorte voor de baby levensvatbaar is. En dat er soms nog kan worden ingegrepen. Ik hoorde dat in sommige landen het wel gemeten word.
    Omdat ik vandaag eenmalig bij de gyn. was (ben gewoon bij verloskundige, maar omdat ik eenmalig bij de poppoli ben geweest was dit een afsluitend bezoek), dacht ik: gewoon vragen waarom dat in NL niet standaard is. Ze vond het een goede vraag, alleen het antwoord verbaasde mij. De baarmoederhals wordt niet standaard gemeten omdat er nog geen standaard protocol voor behandeling is! Er wordt wel aan gewerkt en gyn. zijn bezig om het landelijk in te voeren. Als blijkt dat hij minder dan 25mm willen ze dmv extra Progesteron proberen een vroeggeboorte te voorkomen of uit te stellen. Maar dat staat dus echt nog in de kinderschoenen. Mijn gyn vond het belangrijk dat dit wel gemeten wordt, omdat de gevolgen heel ingrijpend kunnen zijn. Ze bood aan het bij mij te meten, was gelukkig goed, 41mm.

Ik wilde dit toch even delen op het forum, omdat ik van meer mensen heb gehoord dat zij zich dat afvragen...

2. wuppie86

wuppie86 Actief lid

Aug 29, 2011
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt intressant!
    Ik moest bij mijn zoon helaas aan de remmers met 30 wk, baarmoederhals van 2cm en uiteindelijk bij 1cm ontsluiting stopte alles. Het liep dus met een sisser af... Maar wie weet had dit dus voorkomen kunnen worden! Dus ik ben voor :)

3. Angie4you

Angie4you Bekend lid

Dec 31, 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Ik ging voor echo(20wkn) , GUO en ivm hematoom in baarmoeder naar het AZM ivm diagnostiek. Zij hebben dat toen gemeten en raadde het zkh hier aan dit te blijven monitoren elke week of 2 weken.
    Hier vonden ze dat niet nodig en deden ze dat alleen als er aanleiding toe zou zijn bij vroegtijdige weeen o.i.d. Het zou dan ook steeds een inwendige echo zijn en dit zou bij mij ook de verkeerde prikkels aan de bmm en baarmoeder kunnen veroorzaken. Ik had een hematoom daar liggen....vandaar....

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Bij mij is hij bij de 20 wk echo gemeten vanwege een landelijk wetenschappelijk onderzoek hiernaar. Mijn gyn vond het belangrijk om daaraan mee te doen. Dat is al weer bijna 2 jaar geleden, dus ik had eigenlijk verwacht dat het inmiddels al wel standaard ingevoerd zou zijn.

5. KimK

KimK Niet meer actief

Hier hetzelfde verhaal. Dit jaar ook ivm onderzoek naar vroeggeboorte...

6. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ze doen het laagdrempelig, op indicatie.
    Bij mij zal er bij een ( hopelijk..) volgende zwangerschap dit wel gemeten worden omdat ik met 18,4 weken bevallen ben van onze Sam*. Bij iedere echo wordt dit standaard meegepakt, en bij buikklachten moet ik gelijk komen.

7. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Vind het persoonlijk ook raar.
    Mijn zoon is geboren met 34 weken maar heb wel een meting gehad wegens een onderzoek, mijn bh Was toen 2.5 maar is nooit wat mee gedaan ondanks dat veel last had van harde buikken wilde ze er niet meer naar kijken....? Ben ook heilig overtuigd het de oorzaak is geweest en daardoor eerder onsluiting had. Binnen 50 min had ik Volledige ontsluiting en geloof echt niet dat van niks naar volledige onsluiting in 50 min is geweest.

8. liefde88

liefde88 Bekend lid

Jun 21, 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Worden en werd t maar gedaan dan waren wij ons zoontje niet verloren met 21 weken! Nu krijg ik iedere week a 2 weken een meting en je ziet indd na een paar dagen kan jr baarmoederhals opeens flink verkort zijn!

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,544
    3,057
    113
    ik krijg gelukkig wel elke paar weken een meting.
    dit omdat ik al vanaf 15 weken harde buiken heb.

maar de ene gyn is daar makkelijker in dan de ander

10. dionn

dionn Lid

Jun 18, 2012
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het gewoon gevraagd aan de gynaecoloog of ik af en toe een meting mag.
    Ook hier een zoontje verloren doordat de bevalling is begonnen door een bacterie, dus het was geen spontane vroeggeboorte.

11. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    Snap ook niet dat dit niet standaard is, het is zo'n kleine moeite...

12. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

Jun 23, 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Ook ik snap niet dat dit niet standaard word gedaan, er kan zoveel narigheid door voorkomen worden !

Bij mij doen ze het wel elke controle afspraak, dit ivm de geboorte van Romy ( 32 weken ) en weeën bij 29 weken

Share This Page