Kinderfiets 16 inch nieuw of tweedehands?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luvv, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Onze dochter wordt bijna 3 en krijgt een fiets. Nu twijfel ik een beetje. Hoe lang doen ze ongeveer met een fiets? Vind de lief fietsen super leuk maar kost 180 euro. Bij de fietsenwinkel heb ik een tweedehands voor 60 euro die er hartstikke goed uitziet maar natuurlijk niet zo mooi is als de lief fiets. Wat zouden jullie in mijn geval doen?? Er komt nog een kindje maar weet nog niet of dat ook een meisje is.

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Het zal per kind verschillen. Mijn dochter heeft voor haar verjaardag een k3 16 inch fiets gehad en ik vermoed dat ze daar nog wel een hele tijd mee zal doen.
    Heb deze gekocht omdat ze al maaaaaaaanden zei dat ze een k3 fiets met een mandje wou :)
    Als ze dat niet had geroepen en ik had ergens een mooie tweedehands tegen gekomen had ik het ook gedaan.
    Maar past je dochter al op een 16 inch dan? Mijn dochter heeft em nl voor haar 4e verjaardg gehad

3. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ze is erg lang voor haar leeftijd en 12 was echt veel te klein. 14 hadden ze niet staan maar raden ze ook niet aan omdat die overgang dan weer lastig zou zijn.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoe lang is ze?

5. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Denk zo rond de 106 cm

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    12 inch hebben we nieuw gekocht (125 euro, geloof ik)
    En de 16 inch hebben we nu via MP gekocht, maar ziet er ook nog heel erg goed uit (batavus). Voor 55 euro; nieuwprijs ook ruim 200.
    De 12inch verkoop ik nu wel weer, daar hoop ik ook nog 40/50 euro voor te krijgen.
    2e hands kan ik dus wel aanraden. Vorig jaar had ik daar nooit naar gekeken.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    O ok, dan is een 16 inch prima (mijn 4 jarige is 102 cm)

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, dat is wel lang. Mijn dochter is nu 110 en kan op de 16 inch, op de laagste stand nét goed met haar voeten op de grond.
    Maar jouw dochter zal dan ws van de zomer zonder zijwieltjes gaan proberen? Dan is ze ws weer net wat groter en is 16 inch wel prima ja.

Mijn dochter heeft t afgelopen zomer geleerd op de 12inch. Ze was toen ongeveer 1.05m, dat vond ik toen wel ideaal, had m zelfs nog op de laagste stand gezet met leren. Dat geeft toch net een veiliger gevoel.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Fietst zij zonder zijwieltjes op de 16 inch dan?

10. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Een goede tweedehands is net zo prima voor je kind als een nieuwe. Ze fietsen er niet zo lang op, dus zijn die fietsjes (als je een goede kwaliteit fiets hebt) nog lang niet 'op' als het kindje er uit gegroeid is.

Dus om de veiligheid of kwaliteit fiets hoef je het niet te doen. Dan is het een kwestie van wat heb je te besteden? En hoe leuk vind je de nieuwe.(hoeveel heb je er voor over) En die vragen kan ik niet voor je beantwoorden.

Weet je het geslacht van de tweede? Als je de fiets naar jonger broertje/zusje wil doorgeven dan is dat wel handig om rekening mee te houden.
    Hoewel... Onze zoon heeft ook zelf voor een roze gekozen. Dus je zou nog wel es voor verrassingen kunnen komen :)

Hij is ook begonnen op een 16 inch. Ook een vrij lang ventje.Toen we gingen kijken moesten we het zadel en stuur van de 12 inch al bijna op de hoogste stand zetten. 16 inch ging ook goed met zadel en stuur op delaagste stand. Dus dan gaat ie ook een stuk langer mee.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    En als t een ander geslacht is, kun je de fiets ook weer verkopen en 'ruilen' voor een andere 2e hands.

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Nee dat oefenen we op haar 12 inch

13. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Voor onze zoon hebben we een nieuwe fiets gekocht en aangezien hij heel lang was had hij een 16 inch met zijwieltjes....
    Vervolgens is hij gaan oefenen op een 4e hands 12 inch meidenfiets zonder zijwieltjes ( van mijn zus) en daar fietste hij zo op weg. Dus nu fiets hij weer zonder zijwieltjes op zijn 16 inch fiets.
    Nu is deze 4e hand meisjes fiets voor mijn dochter van 2. Ze fiets er perfect op en voor een 4e hands fiets ziet hij er nog helemaal mooi uit.

Ik zou dus rustig voor een 2e hands gaan en niet snel 180 euro uitgeven. Je hebt ook nieuwe fietsen voor bijv 120 euro. Je betaald natuurlijk ook flink voor de naam " lief"

14. Storm

Storm Niet meer actief

Als ik op het www kijk zie ik haast alleen maar 16 inch met zijwieltjes.
    Wij (of eigenlijk ik) wil voor mijn zoontje ook een nieuwe fiets. Niet omdat het per se nieuw moet zijn, maar omdat ik dat wat ik zoek bijna niet 2de hands zie en al helemaal niet in de buurt.
    Hij heeft nu een 12 inch fietsje (gekregen van zijn grote neven). En morgen krijgt hij een 16 inch (ook van zijn neef geweest) om het fietsen verder te oefenen en te kijken of hij die maat al nodig is. Ik heb namelijk het idee dat zijn fiets hem te klein is. Hij trapt zich een ongeluk naar school.

Moet eerlijk zeggen dat wanneer het fietsje nog functioneert mijn dochter ook op dat rode dinkie zal leren fietsen, ook al is het een 'jongensfiets'. Met 16 inch vind ik het wel wat anders. Ook omdat ik ervan uit ga de ze er langer mee zullen doen. Hoewel, als ze op haar moeder lijkt wil ze een stoer model en geen roze met bloemetjes oid. ;)

Als je nieuw wilt en je kunt het je veroorloven, waarom niet? Je kunt hem via mp vast wel weer verkopen. K3 blijft nog wel een tijdje populair. En mocht je tweede ook een meisje worden kan zij er ook nog op fietsen . En jongetjes vinden K3 ook leuk hoor. Hoewel ik geloof ik mijn zoons niet op een K3 fiets zou zetten. Maar ja, ook niet op een fiets van cars of spiderman...

15. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik vind 16 inch best groot voor 106 cm. Mijn mannetje wordt 3 en is ong 104 cm. heb hem een 12 inch voor zijn verjaardag gekocht. Hij heeft grotere neefjes en kon dus alle maten fietsen uitproberen. ik wil graag dat hij deZe Zomer al kan fietsen en niet voor op de groei. Hij kwam met de 16 inch niet weg. De 14 inch was een twijfel geval en bij de 12 inch kwam hij goed met de voeten aan de vloer welke hem ook Zekerheid gaf. Hij heeft overigens lange benen en armen.

Ik heb hem ook van mp omdat ik weet dat de 12 inch volgend jaar te klein zal zijn.

Succes met je zoektocht!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Fietsen met hetzelfde aantal inch kunnen ook nog verschillen heb ik gemerkt. Eva had in de fietsenwinkel op een 18 inch fiets gezeten en dat ging nét, maar ze fietste nog maar net, dus we zijn toen voor een 16 inch gegaan, tweedehands via een fietsenwinkel. Mijn man is 'm gaan halen zonder dat Eva 'm geprobeerd had en toen ze 'm kreeg bleek ze er net zo op te zitten als op de 18 inch. Gelukkig gaat het prima. Waarschijnlijk verschilt de framehoogte waardoor ze bij de ene 16 inch fiets toch anders erop zit dat bij de andere 16 inch fiets. Eva is ongeveer 1.12 trouwens en heeft een paar maanden geleden zonder zijwielen leren fietsen op een 12 inch fietsje. Maar die is echt veel te klein (was wel handig met leren fietsen). Nu zitten de zijwielen er weer op en is Lisa er op aan het oefenen ;)

17. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dochter is begonnen met oefenen op n 12 inch. Ging goed en door de hoogte gaat haar n gevoel van veiligheid.
    Ze kan echt goed fietsen maar is nu over naar een 16 en dat vindt ze nog wel erg spannend dus dat gaat nog niet zo rap...
    De jongste reed trouwens zo weg op de 12 inch met zijwieltjes:) grappig verschil tussen de kids

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Voor het leren vond ik 12 inch echt een ideale maat. Dochter was toen rond de 1.05m. En dan nog op een lage stand, ze moeten echt goed met de voeten plat op de grond kunnen.

Met opstappen/wegfietsen/stoppen is 12inch nog steeds het beste (1.10m is ze), maar ze trapt zich inderdaad een ongeluk (en ik maar duwen).

Ik hoop dat dat nu met de 16 inch beter zal gaan. Maar ik heb m wel helemaal op de laagste stand gezet, anders kan ze echt niet goed bij de grond. Ze heeft m vorig weekend gekregen, maar heeft nog niet kunnen oefenen vanwege de sneeuw. Dus ik ben benieuwd.

Ik denk dat 16inch voor 1.06 wel goed is, tenzij je nu meteen wilt gaan oefenen zonder zijwieltjes. Voor van de zomer beginnen met oefenen, zou ik t wel wagen.

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Zoon is 107cm en heeft een 16inch LIEF! fiets en past perfect :) hij crost d'r heel de straten mee door :)
    12 inch komt hij met z'n knieën op het stuur hoor, dat ziet er niet uit en fietst knullig

20. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn kereltje vandaag op de 16 inch gezet. Hij kan net met zijn tenen aan de grond komen. Maar fietsen als een grote. Moest rennen om hem bij te houden, terwijl ik als hij op de 12 inch zit, amper een stap harder hoef te lopen. En een lol dat hij had. Is best een waaghalsje.

Deel Deze Pagina