Omdat ik 4 daagjes per week blijf werken gaat de kleine straks naar de creche toe. Nu hebben we ons bij 2 creches ingeschreven en afgelopen week heb ik van allebei te horen gekregen dat ze een plekje voor ons hebben. Nu zijn we echt aan het twijfelen welke we moeten nemen.... Eentje is een creche die hoort onder een grote organisatie, er zijn 2 groepen van max 10 babytjes, de kindertjes zijn ingedeeld in groepen en kunnen zo doorstromen, de prijs per uur is ongeveer 5,70. De andere is een kleinschalige particuliere creche met max 8 kindjes, de prijs per uur is ongeveer 4. Wie kan me tips geven?
ja ik zou ook voor kleinschaligheid gaan. Ik weet trouwens niet hoeveel kindjes in een groep gewoon is, maar ik vind 10 veel hoor. En wat een prijzen!! Ik zou dan werken voor het kinderdagverblijf volgens mij haha.
Jeetje wat n prijzen... (ben niet bekent met creches want ben bewust niet werkende mams) Werk je dan niet voor de creche ipv voor wat ruimer budget? Maar euhm. Ik neem aan dat je bij allebei bent gaan kijken?(behandel t even zoals ik n peuterspeelzaal doe) Heb je niet bij eentje een beter gevoel gehad als bij de ander? Zo'n gevoel van hier is t veilig ofzo of hier word fijn omgesprongen met de kinderen? Want je kleintje blijft geen baby natuurlijk! Ik zou mn gevoel belangrijker vinden dan de prijs of grote van t geheel. En aan de praktische kant. Misschien ligt de een wel makkelijker voor je dan de ander (op weg naar je werk bvb)? Als je er nog niet uit komt kan je misschien eens met n moeder die haar kleine daar brengt praten?
Tja de prijs is belangrijk, maar ik zou het gevoel wat een ruimte bij me oproept nog veel balangrijker vinden. Zo moet voor mij de ruimte zo overzichtelijk zijn dat de leidsters van iedere positie de hele ruimte kunnen zien. En hoe alles er uit ziet vind ik ook belangrijk, geen ouwe troep bijvoorbeeld waar de verfbladders aan de tafel hangen. Ja geloof mij ik heb het gezien hoor bij een creche. Hoe is het beleid van de instelling, qua eten en regels. En hoe gaan de leidsters om met jou als ouder tijdens een gesprek. Dat zijn dingen die mij de doorslag geven, en of er dan 8 of 10 baby's in de groep zitten..... tja dat is dan bijzaak.
Ga bij beide even sfeer proeven en vraag om hun pedagogisch beleid. Vaak zegt een eerste indruk veel. En is de particuliere een geregisteerd kdv? Anders krijg je waarschijnlijk geen bijdrage van de belastingdienst.
Bedankt voor de reacties! Allebei de creches zijn geregistreerd...dus voor de teruggave maakt het niet uit. Alleen de nettokosten verschillen, bij de grote ongeveer 250-300 pm en bij de kleine ongeveer 200 pm. Nou we zijn bij allebei gaan kijken en ze bevielen eigenlijk allebei wel. Denk dat ze best vergelijkbaar zijn alleen is de ene grootschaliger en de andere wat kleiner gericht.... We weten niet wat beter is voor de kleine...dus de keus is zo lastig!
Dan zou ik kiezen voor de kleinschalige... niet alleen om de kosten (wel mooi meegenomen, kun je veel leuke dingen mee doen...600-1200 per jaar!!!), maar ook voor de persoonlijke tint. Zelf werk ik op een kdv, eerst waren we kleinschalig maar sinds de overname onderdeel van een grote organisatie.
Hoi! Wij hebben ook net een keuze moeten maken voor creches. We gaan voor een grote. De groepen zijn maximaal 5/6 kinderen per groep en 1/2 leidsters. In totaal zijn er 5 groepen. De kleine particuliere creche is goedkoper, maar daar zitten geen kosten van luiers bij in, die moet he zelf meenemen. Dat scheelt al veel geld! Bovendien had bij ons de creche als voordeel dat ze daar ook BSO aanbieden over een aantal jaren, als ze 4 zijn, kunnen ze dus blijven bij dezelfde creche en hoeven ze niet opnieuw te wennen. Verder had de grote creche als voordeel dat ze allemaal gediplomeerde leidsters hadden, de veiligheid van het buitenspeelterrein zag er beter uit en de ruimtes waren knusser ingericht. Bij de grote creche hadden we meer flexibiliteit. Als een leidster ziek is krijg je gewoon één uit een andere groep, die de kinderen ook een beetje kent (dus geen vreemde). Bovendien waren de opvangtijden gunstiger. Er zijn dus genoeg redenen om voor- en nadelen van beide te noemen. Zet ze allemaal goed op een rij en bekijk welke punten jullie belangrijkste vinden en bij jullie het beste scoren. Bovendien zou ik adviseren: ga bij beide (nog eens) kijken, spreken met de leidsters en ga op je gevoel af. Laat dat beetje geld geen rol spelen, want een goed gevoel bij een creche is veel belangrijker. Succes met je keuze! Groetjes Suusje
ik zou voor een kleine denk ik kiezen, daar hebben ze denk ik ook meer tijd voor je kleine, hoeven ze hun aandacht onder minder kindjes te verdelen, en ik vind altijd kleinschalige bedrijven wat persoonlijker, Kijk bv naar een middelbare school ofzo, bij ons heb je bv de fontys die school is zo groot en meerdere panden, dat je dan meer een Nummer bent, bij iets kleins ben je meer een persoon ipv een nummer... Maarja het is maar net wat je zelf wil natuurlijk
Een vriendin van mij heeft haar kind op een kleine creche. Die vind het een nadeel dat haar kindje nu zo onwijs veel aandacht krijgt. Dit betekend dat als het kindje maar 1 kik geeft dat er iemand bij haar staat. Zelf staat ze daar niet achter, want een kind hoeft niet altijd meteen opgepakt te worden bij de eerste kik. Nu zit zij 's nachts met de gebakken peren op de dagen dat het kindje naar de creche is geweest. Als zij kon kiezen tussen deze groep of 1 met meer kindjes, dan zou ze toch voor de meerdere kindjes gaan. Kleinschalig heeft zijn voordelen, maar zeker ook de nadelen.
ja dat is idd ook weer zo, maar ik bedoel qua aandacht meer gericht op het stimuleren van die kleine om bv zich om te draaien in de box... niet bij elk kikje of traantje oppakken... mijn schoonzus heeft namelijk 2 pleegkindjes, en die jongste was toen 9 maanden en verbleef dus bij een opvang met vele andere kindjes, door dat ze met zovele waren werd men niet gestimuleerd om iets te doen, die jongste van 9 maanden kon zijn eigen nog niet eens omdraaien in de box, niet kruipen, niet tijgeren, helemaal nog niks, omdat men gewoon niet personeel genoeg hadden en wel veel kindjes konde ze dat niet stimuleren
Dat klopt dat ze allebei voor en nadelen hebben! We gaan ze straks eens even op een rijtje zetten... Ik denk dat ik inderdaad nog even ga kijken bij allebei en de plek die ik het veiligste voor mijn kindje vind neem.... Bedankt voor de hulp!!!
Mijn ervaring is: 6/7 kinderen per leidster!!! Per groep met 2 leidsters 12 kinderen. Een klein kdv heeft z'n eigen, vaste invaller(s). Een grote organisatie heeft vaak een invalgroep, dus vaker onbekende leidsters. Is maar net wie beschikbaar is.
Dat ligt waarschijnlijk meer aan de leidster dan aan het kind aantal. Misschien is het haar "lievelingetje"?!
Ik denk dat gevoel je belangrijkste adviseur moet zijn. Ik ben bewust thuismam dus heb hier helemaal niet mee te maken. Wel breng ik As op de sportschool naar de creche als ik sport. Het is dat ik geen andere optie heb (geen fam in de buurt of oppas), want As heeft het daar niet zo heel erg naar d'r zin. En dat is vooral te wijten aan 1 leidster (en die mot ik ook niet). Maar goed, mams wil toch sporten!