ervaring opleiding doktersassistent bij Capabel gezocht

Discussion in 'De lounge' started by lady1986, Apr 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lady1986

lady1986 Actief lid

Apr 27, 2010
    159
    17
    18
    Hallo. Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar dames die de opleiding hebben gedaan bij capabel( of een andere school).. Ik wil misschien in de toekomst weer aan de studie en deze opleiding trekt mij enorm aan. Is de opleiding te doen voor een moeder van 2 kids? Welke leerweg is aan te raden? BOL of BBL .. Ik vind het zo lastig. Ik werk nu als PM-er, 18 uur in de week. Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Groetjes

2. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    1,399
    15
    38
    Ik heb de opleiding doktersassistent gedaan aan een ROC.
    Ik wil wel eerlijk zeggen dat het een pittige opleiding is. Mijn docenten zeiden toen al tijdens mijn opleiding dat het officieel een MBO niveau 4 opleiding is maar qua moeilijkheidsgraad makkelijk een HBO opleiding had kunnen zijn en hier ben ik het wel mee eens.
    Het werk is ontzettend leuk om te doen omdat je ook veel afwisseling heb en overal terecht kan met deze opleiding. Denk aan ziekenhuizen, huisartsen, zelfstandige behandelcentra, ggz, verslavingszorg etc.
    Of het te doen is met 2 kinderen vind k lastig te zeggen want ik persoonlijk vond het wel pittig en dan had k nog geneens kinderen.
    Ik ben zelf begonnen met de BOL variant maar nadat k stage had gelopen en k daar wilde blijven ben ik over gestapt op BBL.
    Voordeel is dat je gewoon "loon" krijgt en een baan hebt en als je geslaagd bent vaak wel mag blijven. Ook doe je in de praktijk meer ervaring op en leer je meer als in theorie vind ikzelf.
    Succes met je keuze! :)

3. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,263
    416
    83
    Mijn ervaring is dat ze hier in de regio liever DA van het ROC hebben.

Wat mij voorgangster zegt: het is best een pittige opleiding. Ik heb hem zelf ruim 10 jaar geleden afgerond en zaten maar met 10 man bij de diploma-uitreiking. Of het met kinderen te doen is, geen idee. Was 18 toen.

4. boompje

boompje Actief lid

Feb 14, 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad pittig dus onderschat dat niet, weinig sociaal leven hou je er op na in 1 jaar, maar het voordeel is wel met capabel het is maar 1 jaar.
    Ik heb 2x zo'n deeltijd studie gedaan, doktersassistente bij het roc in 2 jaar en apothekersassistente in 1.5 jaar bij nha.
    Mocht je vragen hebben stuur me een berichtje, ken ook een aantal mensen die bij capabel hebben gestudeerd. De ene is de andere niet krijg ik het idee, ligt heel erg aan de regio.
    Dat doktersassistente een hbo opleiding lijkt ben ik het niet mee eens, die heb ik ook gedaan (4 jarig en afgemaakt) en dat vind ik niet te vergelijken.
    Vooral met kinderen is het pittig dus je eventuele partner moet achter je staan want je zal ook vaak momenten hebben dat die het van je moet overnemen omdat je moet leren/oid
    Het kan als je er enthousiast voor bent en je er voor de 100% voor wilt inzetten. Zoveel mensen doen het dus kan jij het ook. Het is vaak wel best duur trouwens. En een goede tip zorg dat je een stageplek hebt voordat je je aanmeld bij de studie. Dit is vooral voor de opleidingen die buiten het roc vallen vaak een struikelpunt want deze moet je zelf zoeken. Dit duurt soms lang (hiervoor moet je dus ook mazzel, geduld en doorzettingskracht voorr hebben) maar uiteindelijk lukt iedereen het in de klas. Duurt soms lang waardoor je uit kan lopen, vandaar mijn tip om van te voren ermee te beginnen.
    Dat het ROC een betere opleiding is...daar ben ik nog niet over uit. Veel zinloze lessen ook daar gehad, dus daar zal capabel niet heel anders in zijn. Uiteindelijk moet je hetzelfde leren en gebruiken ze vaak dezelfde lesstof.
    ROC is beter georganiseerd dan capabel dus het scheelt minder kopzorgen daar maar je doet er daartegen wel langer over daar.

Ik vind het trouwens onzin dat je met capabel minder snel een baan hebt of stage. Ligt eraan hoe je erin stapt. Soms houdt het in dat je naar plekken toe moet gaan. Je wordt er wel creatief van ; )

BBL of BOL ligt aan je situatie. BOL is minder lange stage, BBL verdien je erbij, maar daar moet je net een plek voor vinden...die zijn wel moeilijk te vinden vind ik.

Ik hoop dat je zo wat meer antwoorden hebt. Zoals ik al zei je kan me altijd bereiken mocht je nog vragen hebben.

5. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,263
    416
    83
    Hier in de regio is het gewoon wel zo dat ROC sneller baan heeft. Ik kom in vrij veel huisartsenpraktijken, heb een breed netwerk. Ook stagiaires vinden (hoe jammer ik het ook vind) moeilijk een plek.

Ik heb zelf ook nog een hbo studie afgerond en vind DA echt geen HBO opleiding. Het is pittig, maar het is echt geen HBO niveau! Overigens vind ik het niveau van de assistentes van nu (die nu opleiding volgen) ook om van te huilen en dan maar niet te hebben over de mentaliteit!! Dan heb ik het wel over ROC.

6. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

Jan 28, 2015
    1,199
    531
    113
    Hier vorige week mijn laatste schooldag gehad van de opleiding tot doktersassistente aan het ROC en geslaagd!
    Ik heb hem in 1,5 jaar gedaan, was al 14 jaar niet meer naar school geweest en nu dan ook 2 kinderen rondlopen.
    Het is zeker pittig maar ik vond het goed te doen. Als je vragen hebt dan roep je maar..

7. lady1986

lady1986 Actief lid

Apr 27, 2010
    159
    17
    18
    Hoi dames. Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat het idd verstandig is om eerst te kijken of ik uberhaupt een stageplek kan vinden. BBL plekken worden in deze omgeving weinig aangeboden maar ik kan het altijd proberen:) Ik denk dat mij dat ook het meest aantrekt omdat je dan een soort van loon krijgt en aangezien ik mijn huidige baan dan beter kan opzeggen? Lastig hoor om de stap te nemen.. Het lijkt mij al zo lang leuk om te gaan doen maar sommige dingen houden mij tegen..

Share This Page