Ik ben wel benieuwd hoe jullie kinderen jullie ouders noemen, oftewel opa en oma! Dit is namelijk bij ons weleens een discussie geweest. Noem je opa bijv. opa Henk of opa Jansen? Ik vind persoonlijk opa Jansen te ouderwets staan. Zo afstandelijk ook... Maar ik weet dat mijn ouders liever hebben dat ze met de achternaam aangesproken worden. En mijn broer leert zijn kinderen dat ook... Hoe doen jullie dit?
Eigenlijk alleen oma en opa. Mocht ik er een naam bij moeten verzinnen dan voornaam. Dus opa Henk ipv opa jansen
Mijn dochter zegt gewoon Opa en Oma. Zonder iets erachter. Alleen als ze het tegen ons heeft over een van de twee opa's en oma's dan benoemt ze wie ze bedoelt.
Hier is het gewoon opa (Louise heeft er maar 1) en oma's zijn er een boel dus dat is oma corrie, oma van sammy (die oma heeft dus een hondje dat sammy heet) en oma poes, want die oma heeft een kat Vind met de achternaam ook erg afstandelijk/ouderwets maar als mensen dat liever hebben dan heb je dat ben ik bang te respecteren.
gewoon opa en oma.. hij verzint er zelf wel een naampje voor als hij groter is, deden wij ook. Hij noemde mijn schoonvader al opa metro (werkt bij de metro)
Hier wordt gesproken met opa en oma.. Esmee heeft nu in de gaten dat ze ook een "naam" hebben en zegt dan wel eens Opa Adri of Oma Suze.. Klinkt wel grappig. De opa's en oma's maakt het niets uit..
Maar als de kinderen nog twee opa's en oma's hebben, hoe doen jullie dat dan? Praat je dan over opa en oma Jansen of opa en oma Pietersen of iets anders? Want als je dan alleen opa en oma zegt dan weet je niet over welke je het hebt...
Als je kind nog te jong is om te begrijpen dat ze namen hebben merk je meestal wel over wie ze het hebben door wat ze zeggen. Later wordt er meestal wel een naam verzonnen. Zoals de stad/het dorp waar ze wonen of iets anders kenmerkends. Maar zo spreken ze de opa en oma zelf niet echt aan. Mijn ervaring is dat je je over deze dingen niet zo heel druk moet maken, dat komt allemaal wel als het zover is. (makkelijk gezegd he? )
Opa en oma kip, omdat ze kippen hebben en opa en oma hondjes, omdat, je raadt het al, ze hondjes hebben. Dit is Dylans eigen keuze.
bij ons is het wel grappig de ouders van mijn vriend zijn oma en opa. die opa zegt hij wel eens opa mart (zijn voornaam) bij mijn ouders is het opa en bonneke. dus dat is makkelijk, bonneke... daar heeft hij er maar 1 van. opa (mijn pa) heeft een snor en ik zeg om te lachen wel is opa snor. dan heeft hij nog mijn overgrootouders aan 1 kant is moeke en voke (belgie) andere kant is gewoon opa en oma breda (die ziet hij bijna nooit) en dan heeft hij ook nog de overgrootouders langs mijn vriend zijn kant is gewoon opa en oma.... heel gedoe eigenlijk he, al die opa en oma's ... hij gaat straks zelf wel naampjes verzinnen. jamie associeert ze wel met voorwerpen. bv oma en dan zegt hij vaak trein erachter aan omdat ze veel treinen heeft... mijn moeder bonneke zegt hij woef. want zij heeft een hond
Ach nee, ik maak me er ook niet druk om. Ik ben alleen nieuwsgierig hoe jullie dat doen... @ Manuela79, ja ik zou het zeker respecteren hoor, als ze echt het liefste hebben dat mijn kinderen ze bij de achternaam noemen. Trouwens, mijn nichtjes noemen mijn ouders ook wel gewoon opa en oma hoor, zonder voor of achternaam. Maar als ze ter sprake komen, dan is het opa en oma Achternaam en niet opa Voornaam en oma Voornaam.
tot nu toe gewoon opa en oma. maar ze benoemt ze nog niet zelf. praat helemaal nog niet. vroeger noemde ik de ene opa en oma uit de zalmstraat ( kwamen uit hetzelfde dorp) en de andere opa en oma waren opa en oma en dan de plaatsnaam
Als ze bij de oma/opa is dan noemt ze ze gewoon oma en opa. Maar als we het erover hebben dan noemt ze de voornaam erbij. Of als ik vraag wie ze bedoelt, welke oma/opa. Soms zegt ze het wel eens tegen ze, van jij ben oma .... Ze heeft nog een overgrootoma en die noemt ze wel bij de achternaam.
Mijn ouders zijn opa en moeke (mijn moeder is Vlaams) en mijn schoonouders moemoe en vovo.(ook Vlaams ) En mijn oma is oma.
Dat vond ik altijd wel apart, dat er in het NL's voor beide kanten dezelfde benaming is. In het chinees noem je ze van elke kant heel anders, zelfs ooms en tante's worden anders genoemd, afhankelijk of ze van vaders of moeders kant af komen, en of ze ouder of jonger dan je vader/ moeder zijn. Maar dat maakt het af en toe ook wel erg ingewikkeld hahah.
Hier is het Opa Joytje (want zijn hondje heet Joy) En Opa Patrick. Joey heeft 1 oma en dat is gewoon oma. Wij noemden onze grootouders gewoon opa en oma en als ik het met mijn ouders over een van hen had was het opa/oma + voornaam. En ik ben opgegroeid dat ik altijd U zeg tegen ze. Kippenvel gaat ook recht overeind als ik mn neefje en nichtje hoor jij-en en jou-en.
Ik ben van spaanse komaf dus bij mijn kant zijn abuela en abuelo mijn ene oma is yaya en de andere gewoon oma mijn vriend heeft alleen maar zijn moeder en dat is ook oma
Ik had toen ik jong was 2 opa's en 2 oma's 2 overgroot oma's en 1 overgrootopa en wij noemden ze zo ouders van mijn moeder opa en oma leusden (ze wonen in Leusden) ouders van mijn vader gewoon opa en oma (en hun achternaam) opa en oma van mijn moeder opa en oma pet (mijn overgroot opa droeg altijd een pet) oma van mijn moeder oma kipjes (ze had kippen in de achtertuin) Nu leven mijn opa en oma leusden en mijn vader zijn moeder nog.