crisis..en geen hypotheek meer kunnen krijgen

Discussie in 'De lounge' gestart door Marieke1983, 2 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hoi hoi,

wil even iets van me afschrijven hier :(

mijn vriend en ik wonen in een slooppand. eind april moeten we eruit. na een jaar te hebben gezocht naar een huurwoning besloten we onze mogelijkheden om te kopen te gaan bekijken, en we bleken een goede hypotheek te kunnen krijgen. (we hebben 8 gesprekken gehad!) toen we in een ver gevorderd stadium met kopen waren besloten we te gaan proberen voor een kindje, ik was direct zwanger.

maar nu komt het: de bank wees onze hypo af. per 1 januari zijn ze voorzichtiger geworden en willen ze ons niet meer voldoende lenen. hadden we het 2 weken eerder aangevraagd was het geen probleem geweest.
    nu hebben we een starterslening aangevraagd, speciaal voor mensen die hun eerste huis willen kopen. we voldoen volledig aan de gestelde eisen en gingen er dus vanuit dat dat geen probleem zou worden.
    gister heb ik gehoord dat er maar 50 leningen beschikbaar zijn en wij waarschijnlijk te laat zijn :evil:

we staan dus op straat straks, zwanger en wel. (niet letterlijk, we kunnen wel bij mijn ouders terecht, maar toch)

we hebben al een noodplan: over ongeveer 3 weken krijgen we te horen of de starterslening doorgaat of niet. zoniet, dan gaan we naar direct wonen. dan wordt het maar even iets met maar 1 slaapkamer, dat overleven we wel. ik hoop alleen dat direct wonen kinderen toestaat. (weet iemand dit?)

sorry voor het lange verhaal, maar ik word er gek van. onze opties beginnen op te raken..urgentie krijgen we niet en we hebben gewoon nergens recht op. huurwoningen zijn er weinig en dan nog vooral voor 55plussers en jongeren. daar schieten we dus niets mee op.

het kan toch niet dat 2 hoogopgeleide mensen, beiden met baan en zonder bkr registratie nergens een woning kunnen krijgen?! :evil:

liefs, Marieke

2. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    jeetje meid, wat vervelend!
    Ben je al bij de hypotheker geweest?
    Ik heb gehoord dat het daar allemaal wat makkelijker gaat..

3. Marieke1983

dat was juist de enige waar we ze strenger waren ;) we hebben 8 gesprekken gehad, met banken, tussenpersonen enz, en de hypotheker kwam het laagste uit...

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... wat een rotsituatie! Het is inderdaad op dit moment niet makkelijk...

Ik weet van een vriendin toevallig dat ze van de overheid (dus niet op gemeentelijk niveau, wat wij hier ook hebben) ook een soort starterssubsidie hebben. Heb je daar al naar gekeken? En misschien naar van die hypotheken voor hoogopgeleiden? Volgens mij bestaat dat ook.

Ik weet niet waar je woonruimte zoekt? Misschien kan je ook een advertentie hier op het forum zetten? Of op marktplaats ofzo? Ik kan me zo voorstellen dat veel huiseigenaren op dit moment tijdelijk verhuren omdat ze met twee huizen zitten... En als je vertelt dat je zwanger bent, zijn mensen vast eerder geneigd je te helpen.

Ik denk trouwens dat directwonen wel kinderen toestaat. Alleen stellen verhuurders nog wel eens eisen met betrekking tot huurders, wat betreft maximum aantal personen bijvoorbeeld.

Nou ja, succes in ieder geval! Ik hoop dat de lening lukt!

5. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Andere optie: ken je misschien iemand die bij een bank werkt? Of iemand die iemand kent die bij een bank werkt? Vrienden van mij (hij had een eigen zaak) hebben zo een hypotheek gekregen, terwijl ze er eigenlijk best moeilijk voorstonden.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Oh jeetje dat belooft wat.
    Wij hebben morgen een gesprek met een hypotheek verstrekker.

7. Marieke1983

bedankt voor het meedenken!

die starterssubsidie is juist waar we nu waarschijnlijk te laat voor zijn, helaas is dat dus geen optie meer.

we zoeken woonruimte in of rondom Eindhoven. zodra we te horen hebben gekregen dat de st.lening niet doorgaat gaan we idd op marktplaats enzo oproepen plaatsen. het zou idd kunnen zijn dat mensen met 2 huizen zitten dus dat zou een optie kunnen zijn!

8. Marieke1983

lees net dat je koopsubsidie op overheidsniveau schrijft.. volgens mij gaat die tot 150000, maar zal er even naar kijken!

9. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Kunnen jullie werkgevers nog iets voor jullie betekenen? Geen idee in wat voor branche jullie werkzaam zijn, maar sommige werkgevers hebben potjes voor werknemers in nood. Het ziekenhuis waar ik werk bemiddelt ook in woonruimte voor werknemers bijvoorbeeld.

Ik wens jullie veel succes!

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Je zou ook even informatie kunnen inwinnen bij vereniging eigen huis, zij weten veel van dit onderwerp en hebben laatst ook weer een artikel in hun magazine gehad over starters/koopwoningen/subsidies en andere regelingen.

Veel succes!

11. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Oke je kunt niet meer zoveel hypotheek krijgen als eerst, maar altijd nog wel iets. Dus misschien dat er een optie is om naar goedkopere huizen te kijken?

Er wordt nu daadwerkelijk getoetst op wat je volgens NHG mag lenen. De banken en hypotheek verstrekkers gaven veel te vaak mensen een lening die niet volgend nhg normen is en zitten dus zelf met de gebakken peren als die mensen in financiele problemen komen. De nhg keert dan namelijk niet uit en de banken staan dan zelf voor dat geld. Kan me erg goed voorstellen dat ze dat nu dus beter gaan regelen.

12. Marieke1983

ik denk ook dat we naar goedkopere woningen moeten gaan kijken, alleen wordt dat dan wel met maar 1 slaapkamer.

ik vind het ook goed dat ze strenger zijn, absoluut. maar we wilden niet eens een risicohypotheek, geen aflossingsvrije ofzo, en we kunnen het per maand het supergoed betalen...

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, dat zou heel goed kunnen dat dat maar tot 150000 gaat... Dat is inderdaad niet zo veel...

14. valhalla

valhalla Niet meer actief

Jeetje, wat vervelend voor jullie zeg! Het is inderdaad erg snel gegaan, wij hebben onze hypotheek in mei afgesloten, als ik nu kijk wat wij op dit moment bij de Rabobank zouden kunnen krijgen aan hypotheek (zelfs met iets hoger inkomen dan in 2008) is dat € 65.000 minder geloof ik.

Kan een van jullie ouders niet garant staan voor jullie hypotheek, misschien dat dat scheelt!

Hoop echt voor jullie dat het snel alsnog lukt!

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ja dat hebben wij ook.

We konden eindelijk met mijn man zijn loon een goed en leuk huis kopen ( meer loon en in maart nog meer) maar nu ineens weer bijna 50.000 minder.

We wachten dus wel even, ;)

Maar als je die mogelijkheid niet hebt zou ik eens gaan informeren bij makelaars. Er zijn nu veel mensen die hun huis niet kwijt raken en die het graag willen verhuren.

Zo hebben wij in een mooie villa aan het water mogen vertoeven voor 750 euro all in. Prima toch?

16. Marieke1983

dat is helemaal niet duur Bosi!

iemand van het forum die er verstand van heeft was zo vriendelijk me via pb wat tips te geven, een van die tips is misschien wel bruikbaar en ben ik nu mee aan de slag.

dus hopelijk komt het nog rond, en zoniet...dan zien we het wel, belangrijkste is dat mijn beebje het goed doet maar toch baal ik er wel van!

17. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, je hebt gelijk hoor. Het is allemaal maar materie...

Maar die nesteldrang is natuurlijk nu wel even lastig...

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Tips zijn hier ook altijd welkom ;)

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    meid ik ben hypotheekacceptant. Onze bank is nog niet veel strenger. Als je 2 verdiener bent met allebei een goed inkomen moet je op zijn minst een appartementje kunnen kopen.
    Als je uitgaat van ongeveer 4,5 keer inkomen moet het wel lukken als je niet veel kredieten heb moet het echt goed komen.
    Als je vragen hebt pb me maar.

20. Marieke1983

hey Debby dat is lief van je, maar ik werk op een 0 uren contract dus het zou op het inkomen van mijn vriend zijn. kredieten hebben we idd niet, ik heb een kleine studieschuld maar verder zijn we helemaal clean.

ik werk al jaren via een pgb en we gaan het nu via die uren proberen nog voor elkaar te krijgen.

Deel Deze Pagina