@Limmeke: hier dus eigenlijk zo'n beetje dezelfde situatie....alleen heeft mn man een lagere functie gekregen in eerste instantie maar nu alsnog staat zn baan op de tocht. Ik zelof werk nog maar 12 tot 18 uur in de week en daarnaast nog 2 krantenwijken. Het is allemaal al heel lang niet toereikend meer....we houden gewoon 40 euro in de maand over voor de boodschappen...en dat met ook 4 kinderen. Gelukkig doet mn moeder wat ze kan, maar zij kan ook niet voor nog eens 6 mensen eten kopen en dat wil ik ook niet. Onze spaarpot is inmiddels al op en leven maar bij de dag, want wat moet je anders? De glans van het leven is er wel af zo zeg maar. Nooit meer iets leuks, nooit meer iets lekkers...en dan moet je als moeder er toch IETS van maken hè. En dat doe ik ook hoor. Erg he meid dat "over"leven. Sterkte, je bent niet alleen.
weet je wat ik nu zo raar vind in deze tijd dat er niet meer bedrijven failliet gaan zoals bv een center parcs die moeten daar toch ook wat van merken? dat de mensen het niet meer boeken ivm dat ze het niet meer kunnen betalen.
Ik ken ze ook. Vriend van mij heeft zelf zijn omscholing naar asbestverwijderaar betaald (duur is dat niet, kost 600 euro die eerste cursus om je papieren te halen). Daarnaast had hij al een oud bestelbusje. En hij laat zich nu dus inhuren voor dat werk als ZZPer, ipv werk op de bouw. En hij komt hier goed van rond. Inschrijving bij de KvK kost een paar tientjes, valt allemaal wel mee. Ja, hij vindt het lastig om zijn eigen boekhouding te voeren. Moet zich daar veel over inlezen. Maar dat hoort erbij, en dat pakt hij 's avonds ook op. Het is maar net hoe je in het leven staat...sommige mensen zien kansen, anderen bedreigingen.
Hier merken we er alles van. Mijn vader op zn 55e ontslagen kan nergens meer aan de bak ivm zijn leeftijd. Wij hadden in 2009 net drie maanden ons eerste huis gekocht, werd mn man ontslagen. Die had een retegoed salaris. We konden ons huis ook makkelijk betalen (1700 euro maandlasten) Omgeschoold naar rijinstructeur en onze eigen rijschool begonnen. Opleiding overigens zelf betaald en niet door het uwv. Kostte ook 5000 euro. De prijzen liggen dar ook zwaar onder druk en de brandstoffen etc worden alsmaar hoger. Iedereen denkt dat je met 45 euro per uur gouden bergen verdient. Nou vergeet het. Per maand betaal je alleen al 1500 euro aan diesel. 1700 euro per maand kun je prive besteden meer niet. Toen zijn we gaan investeren in een boot en hebben we een yachtcharter erbij opgezet. Door het ***weer blijven de boekingen vooralsnog uit. Vorig jaar om deze tijd zaten we allang vol. Nu nog maar drie boekingen. En als klap op de vuurpijl: het uwv had ons belooft dat we de uitkering mochten houden tijdens het starten zonder dat we deze achteraf terug moesten betalen. Wat denk je? Krijgen we een aanslag van 10000 euro! Hier zijn we nog wel mee bezig maar je moet het wel eerst betalen voordat ze er een beslissing over nemen. Wij knijpen zoveel als we kunnen maar die 1700 maandlasten die zijn er gewoon. Daar zit dan weliswaar de bruto hypotheek bij omdat we dat eens in het jaar verrekenen met de inkomstenbelasting die we moeten betalen zodat dat niet zn grote schep is. Maar dan nog. En zo hoor je het zo veel om je heen. En de euro? Waren we er maar nooit aan begonnen. Mijn salaris is keurig omgerekend maar dat pak melk en alle andere dingen niet hoor. En nee wij gaan niet op vakantie maar werken ons drie slagen in de rondte, nee we hebben geen dubbele hypotheek, twee auto's en een kast vol dure kleding en schoenen. Loop al zes jaar in dezelfde kleding zonder wat nieuws te kopen buiten sokken etc dan. We hebben zelfs geen tv om dat abbo uit te sparen. Kijken wel terug via internet. En boodschappen moeten hier ook van 60 euro per week met een baby vol in de luiers en flesvoeding, medicijnen die niet vergoed worden etc etc.. Maar met veel puzzelen en soms eens uitstel van betaling of betaling in termijnen met grote bedragen redden we het net en er zijn genoeg mensen die dat niet redden.
ik dacht eerst van jo valt wel mee.... nou zijn van de drie kinderen, de een falliet, de ander moet zelf mensen ontslaan vanwege minder werk aanbod, en mijn man zit middenin een reorganisatie, bij mijn werk moeten we ook zwaar bezuinigen.. dus ja... zeker crisis!
Ik baal ook van de crisis. Volgens mij mag je in je handjes knijpen als je nu een baan hebt. De een na de ander wordt ontslagen. Ik werk als binnendienstmedewerkster op een makelaarskantoor. Nou, dan besef je ook dat je in een crisis zit. Veel makelaarskantoren zijn al over de kop of ontslaan hun binnendienstmedewerkers. Ben blij dat ik nog werk heb. Ook merk je dat de huizenverkoop zo goed als stilstaat. Ook krijgen we veel huizen in de verkoop, omdat veel mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen bijvoorbeeld. Ook bij ons thuis merken we dat alles steeds duurder wordt. Aan het einde van de maand houden we steeds minder over terwijl we juist bezuinigen en geen gekke dingen doen! Soms moeten we zelfs bijleggen van ons spaargeld.
Wij merken het een klein beetje. Gelukkig zorgen wij al 10 jaar dat we het op 1 salaris kunnen redden. Dit omdat ik zzp-er ben en er maanden tussen zitten dat ik weinig tot niks verdien. Ook ben ik een budgetlijn gestart op onze webwinkel en had meteen al een bestelling binnen. Er is blijkbaar behoefte aan in deze tijden. Verder staan er 5 huizen te koop in onze straat, waarvan 2 al 3 jaar. Ons huis is behoorlijk gedaald in waarde. We hadden het plan om binnen 3 jaar te verhuizen, maar dat zie ik niet gebeuren. Nou ja, dat is ook niet heel erg!
Ik denk dat de crisis uiteindelijk ook goede dingen gaat opleveren... Natuurlijk niet alleen maar goede dingen, maar ik denk dat het ook een moment van bewustwording is voor veel mensen. Dat mensen weer bewuster worden van wat ze wél hebben en wél kunnen. Juist door minder te hebben ga je jezelf focussen op wie je bént ipv op wat je hébt... Uiteindelijk zal het iets moois gaan opleveren.
Ik zou ze anders gerust een beetje van mijn stress willen laten voelen. Ik heb alles behalve een rustig leventje, red het nog maar amper aan het eind van de maand, het is zelfs zo erg dat ik regelmatig mijn handje moet ophouden bij mijn ouders op 35 jarige leeftijd en ik vind het verschrikkelijk! Terwijl ze het zelf ook niet meer superbreed hebben. Ik heb slapeloze nachten en zit constant te piekeren. Ik kan niet sparen voor mijn dochter, kan haar niet aanbieden wat andere leeftijdsgenootjes wel hebben (al is dat niet zo erg maar soms wel erg zielig), en het is nog maar de vraag of ik volgend jaar in mijn huisje zit als het zo doorgaat. Dát is stress. Ik geloof wel dat ze het druk hebben, en ik geloof wel dat ze een stresvolle baan hebben en dat het niet leuk is om alle shit over zich heen te krijgen. Ik zeg ook niet dat ze het werk voor een hongerloontje hoeven te doen, absoluut niet, maar ik vind het belachelijk wat die gasten per maand verdienen terwijl de rest van het land langzamerhand aan het verzuipen is! Ik vind het te schandalig voor woorden dat een chirurg bv een stuk minder verdiend om te levens te redden terwijl die lui een vermogen verdienen om mensen naar de knoppen te helpen. Ik heb iig liever stress met 'maar' 25.000 duizend euro per maand en een, zeer waarschijnlijk, dikke vette spaarrekening, dan de stress om dag in en dag uit te moeten overleven.
Hier 23 jaar waarvan 14 getrouwd. Inmiddels samen in 3 verschillende landen gewoond. Ik vind die tube gewoon te ranzig voor worden. Zo vies als je daar uitkomt. Niet zo zeer je kleding, maar echt de binnenkant van je neus.... echt goor. Alsof je in de schoorsteen hebt zitten snuiven... In London vind je geen rasechte Londoners meer... die zijn allemaal vertrokken Tis nu allemaal import. No offence.
+1 Ik vind het heel erg dat er nu gezinnen zijn met kindjes die het financieel verschrikkelijk moeilijk hebben. Dat oefent niet alleen druk uit op je portemonee, maar ook op je relatie, je gezinsleven, kortom alles. Geld maakt niet gelukig nee, maar het is wel verrekte handig als je geen geldzorgen hebt. Met liefde alleen koop je geen boodschappen bij de supermarkt en als er al geen geld is voor je dagelijkse basis boodschappen (geen luxe extra dingen dus, maar je brood boter melk eitjes groente etc...) dan is het heel erg triest gesteld in Nederland en zou de regering zich de ogen uit de kop moeten schamen dat er bakken met geld de grens over gaan aan defensie en andere zaken.
Wij merken gelukkig ook nog weinig tot niets van de crisis, maar ik zie het om me heen wel hard inslaan. En ik ben zeker voor jezelf creatief en positief in de markt zetten, maar het is wel een gegeven dat er eind december 100.000 vacatures zijn ten opzichte van momenteel bijna 600.000(!) werkzoekenden. Dus de creatieve zullen die vacatures wel krijgen, maar er is ook simpelweg niet genoeg werk voor iedereen.
Oh maar er beginnen heel veel mensen als ZZP'er hoor, alleen 70% is er met een paar jaar alweer mee gestopt omdat het geen brood op de plank brengt.