Crowdfunding of iets anders?

Discussie in 'De lounge' gestart door Shay25, 25 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Mijn dochter 15 jaar gaat een buitenlandse reis maken richting Azië om daar een uitwisseling doen, vanuit school. Ze moet hiervoor wel een bijdrage inleveren, nu zijn we al bezig om iedereen te informeren dat ze openstaat voor allerlei klussen zoals oppassen maar ik bedacht me dat mensen haar misschien ook wel willen ondersteunen maar geen klus voor haar weten.
    Dus ik dacht aan crowdfunding maar daar ben ik helemaal niet in thuis.... ik wil ook niet haar qr code overal neerzetten..

    Wie weet hoe dit werkt of een andere manier waarop we dit voor haar kunnen regelen?
     
  2. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.959
    1.718
    113
    Om wat voor bedrag gaat het en op welke termijn moet ze het binnen hebben? Heeft ze een bijbaantje?

    Persoonlijk zou ik niet gaan voor crowdfrunding. Pedagogisch gezien vind ik dat een vreemde boodschap naar haar. Dat anderen iets voor je gaan betalen als je het graag wil.

    Zou zelf eerder een bedrag afspreken wat ze bijv zelf moet sparen en bijleggen en de andere helft/gedeelte betaald door jullie als ouders.
     
    maartje84, spruitje80, hummeltje5 en 40 anderen vinden dit leuk.
  3. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Bij ons op school deed iemand dat ook, die is onder andere brownies gaan verkopen in de pauzes.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Inderdaad. Ik zou haar helpen en stimuleren om zelf het bedrag bij elkaar te werken.


    Misschien kan ze binnenkort ergens op een rommelmarkt gaan staan? Wij hebben daar laatst met ons gezin echt flink geld verdiend met het verkopen van spullen en broodjes knakworst.
    En natuurlijk een bijbaantje, misschien ergens in een winkel of snackbar. Mijn oudste van 15 werkt 3x2 uurtjes per week in de plaatselijke snackbar en verdient daar 130 euro per maand mee.
    En oppassen kan ook goed op die leeftijd, verdient ze ook makkelijk geld mee.
     
    GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind crowdfunding ook niet bij dit doel passen inderdaad.
     
    maartje84, Summerbelle, suus1983 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Mijn 15-jarige werkt 2 x 3 uur als vakkenvuller bij de jumbo

    Ik zou haar er voor laten werken en zelf ook wat bij leggen.

    Ik zou nooit iets aan een crowdfunding met dit doel geven.
     
    GossipGirlxoxo en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Crowdfunding is niet meer dan bedelen om geld bij anderen.
    Als het om een zaak van leven of dood gaat kan ik dit nog begrijpen. Voor een plezierreisje helemaal niet.

    Maar aan de andere kant; het is wat de gek er voor geeft. Je kan het proberen en mensen beslissen altijd nog zelf waar ze geld aan uitgeven toch?

    Ik vind alleen wel wat van mensen die een crowdfunding opstarten. Maar als je dat ook naast je neer kan leggen.. wie niet waagt wie niet wint :)
     
    zara1983, Lill, Theezeefje en 12 anderen vinden dit leuk.
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.033
    5.176
    113
    Ik zou geen crowdfunding doen - dat vind ik meer iets voor een goed doel bijvoorbeeld. Als bv opa en oma een bijdrage willen leveren als soort cadeau; leuk! Maar buiten dat zou ik voor zo’n uitwisseling geen geld vragen via crowdfunding. Misschien kan zij zelf proberen geld bij elkaar te verdienen en dat jullie dan ook een deel bijleggen? Ik ben zelf bv naar Canada geweest op mijn 16de, met mijn ouders afgesproken dat ik de helft zelf zou verdienen en zij dan de andere helft zouden bijleggen. Met ochtendkranten lopen, oppassen en vakkenvullen na school kwam ik een flink eind!
     
    GossipGirlxoxo en Ayla7000 vinden dit leuk.
  9. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    En bij het leven hoort ook: accepteren als dingen niet gaan. Als er geen geld is om een uitwisseling te doen, dan is dat jammer, maar het leven.

    Er zijn genoeg scholieren die dit ook niet kunnen.

    Maar ik snap dat je mogelijkheden zoekt!
     
    Zuul, Madelie, Felice en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.770
    5.474
    113
    Ik ben normaal niet van de bijbaantjes op die leeftijd, maar dit lijkt me een perfecte reden om wel een bijbaantje te zoeken. Als je zoiets wil, kan je ervoor gaan werken en sparen. Maar @M061987 heeft ook zeker een punt, je kan het natuurlijk proberen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  11. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Vind het jndd ook gewoon vragen om gratis geld maar dan verpakt in een chic woord. Zelf werken voor wat je wil maar niet kunt betalen.
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.033
    5.176
    113
    Met 15 geen bijbaantje? Lijkt me juist de perfecte leeftijd. Gewoon paar uurtjes, en bij een spaardoel voor bv een reis een extra tandje bijzetten. Heel motiverend en je proeft even aan meer zelfstandigheid.
     
  13. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Een sponsorloop waarbij ze vrienden en familie vraagt haar te sponsoren bij het lopen/rennen/fietsen van een uitdagende afstand?

    Een dagje auto’s wassen waarbij men met de auto naar jullie komt en de auto-eigenaar met een koffie en zelfgebakken cake of taartje in het zonnetje kan relaxen terwijl zij hun auto aan het wassen is.

    Zelf worstebroodjes/ cupcakes/ mezenbollen maken en deze verkopen.

    Op een markt/ braderie helium balonnen verkopen. ( tank van de action en de balonnen van alie xpress )

    Bovenstaande zijn allemaal dingen waarbij ze iets moet doen voor haar geld. Komt anders over dan geld vragen via een crowdfunding. Want dat vind ik echt een medium voor mensen die in de ellende zitten door ziekte of brand ofzo en daardoor dringend geld nodig hebben.
     
    GossipGirlxoxo, Liekje81 en Zxcvb vinden dit leuk.
  14. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad.. ik liep op mijn 11e al een krantenwijk 1x per week en toen het mocht (leeftijd) ander baantje gaan doen. Heb zo mijn eerste echt verre reis zelf bekostigd toen ik bijna 16 was (ik ging samen met iemand).
     
    Summerbelle en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.061
    113
    Vrouw
    Niet?
    Vanaf welke leeftijd vind jij een bijbaantje dan wel oké?
    Hier loopt zoon van 14 een folderwijk en een krantenwijk. Beiden 1x per week. De folderwijk begon hij net voor zijn 13e verjaardag mee. Krantenwijk pas later. Als hij 15 is schuift hij de wijk door naar zijn jongere broer en gaat hij op zoek naar een zaterdagsbaantje.
    Zo leren ze mooi wat te doen voor hun geld:thumup:

    @Shay25
    Ik zou zelf geen crowdfunding doen voor zoiets. En ik zou ook nooit wat geven ervoor.
    Ik zou haar er echt zelf voor laten werken. Bijbaantje, actie dag met dingen zoals @LisbethSalander schreef zijn ook hele goede dingen om lekker geld mee te verdienen. En eventueel als ouders een deel betalen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.770
    5.474
    113
    Ik vind het zeker geen vereiste op die leeftijd.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.033
    5.176
    113
    Ik vind het ook geen vereiste, maar in deze context wel verstandig - in mijn ogen een veel betere optie dan crowdfunding.
     
    maartje84, Ysabella, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.770
    5.474
    113
    Als kind heel graag wil en het kan qua tijd ga ik het niet verbieden natuurlijk. Ook al is het nog maar 13, prima.
     
    GossipGirlxoxo en Zxcvb vinden dit leuk.
  19. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.770
    5.474
    113
    Zeker, daarom zeg ik dat ook:).
     
  20. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.535
    1.529
    113
    Zou gewoon een berichtje toen op je eigen fb.
    Als in dochter wil graag.....
    Maar daar is geld voor nodig zijn er mensen die voor een mooi bedrag klusjes hebben.
    En sponsoren mag natuurlijk ook stuur maar een privé bericht (naar wat je ook gebruikt) voor een open tikie (dat kan ook gewoon)
     
    Zxcvb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina