Ik heb morgen (als het ontdooien goed gaat) een cryo terugplaatsing in het UMCG in Groningen. Van het UMCG heb ik een formulier gehad waarop staat dat er na terugplaatsing van een cryo slechts 10% kans is op een zwangerschap. De gyn in mijn eigen ziekenhuis gaf echter aan dat de kansen wel wat hoger zijn, wel 15 tot 20%. Op internet lees ik echter een onderzoek (wat ik vrij betrouwbaar acht) waarin geschreven wordt dat de kans op zwangerschap wel 50% is. http://www.eshre.eu/ESHRE/English/Press-Room/Press-Releases/Press-releases-2012/ESHRE-2012/Frozen-vs-fresh-embryos/page.aspx/1620 Ook lees ik hier op het forum dat er sommige ziekenhuizen in NL zijn waar ze zeggen dat de kansen op zwangerschap na een cryo tp net zo hoog zijn als na een verse tp. Wat ik dus niet snap is waarom er op de formulieren van het UMCG staat dat het maar 10% is. Zeggen ze maar wat en slaat die 10% eigenlijk nergens op? Of maken ze er in Groningen zo'n potje van dat de kansen daar veel lager liggen dan elders? En waarom zegt mijn gyn dan dat de kans wel hoger dan 10% is? Ik vraag dit natuurlijk omdat ik iets zoek om me aan vast te houden, 10% kans is zo weinig dat ik haast het nut er niet van in zie. Dan liever geen tijd verliezen en door met een volgende verse poging en laat die cryo's maar zitten. (kan natuurlijk niet, snap ik ook wel) En als die 10% écht aan het UMCG zou liggen (ze doen daar iets verkeerd ofzo) dan zou ik er serieus aan gaan denken om op zoek te gaan naar een ander ziekenhuis. Echt blij met het UMCG ben ik toch al niet vanwege de belachelijk lange wachttijden daar. Kortom, weet iemand meer hierover?
Hoi Marliesje.. ik kan je geen antwoord geven op je vraag want ik hoor ook steeds iets anders... de arts in mijn ziekenhuis zei ook dat het evenveel kans is als met een verse en op het formulier dat ik kreeg staat 25%. IK geloof ook niet in cryo´s heb nu 3 ICSI pogingen.. 2x een positieve zwangerschapstest na verse terugplaatsingen... ik heb al 4 cryo´s teruggehad en nog nooit een positieve test... maar ik moet zeggen dat het topic waar ik schrijf vorige maand 3 meiden zwanger zijn geraakt van een cryo.... dus het kan echt wel. Succes meid
Ik denk dat ze bedoelen de doorgaande zwangerschappen. Dat is alles wat na 10/12 weken nog steeds een zwangerschap is. Veel cryo's eindigen in een miskraam. soms zelfs tot 30-40% van de cryo-zwangerschappen! Dus... de kans dat je zwanger raakt na een cryo tp is ongeveer gelijk aan een verse poging (scheelt in elk geval niet veel), maar de kans dat dit vruchtje ook echt blijft zitten is rond de 10% per cryo tp. Hieronder vind je de resultaten per kliniek van 2010 (2011 is nog niet vrijgegeven), waar je het ook nog eens kunt inzien. Schrik niet als je centra vindt die beter scoren dan Groningen. Vaak heeft dit weinig met kennis en kunde te maken, maar alles met de patientengroep die behandeld wordt. Soms zie je ook verschil omdat het ene centrum minder moeilijk doet over het terugplaatsen van meerdere embryo's (en dus meer kans op meerlingen) dan het andere. http://www.nvog.nl//Sites/Files/0000002744_IVF%20cijfers%20(centra)%202010.pdf PS. Ik geloofde ook nooit in cryo's. Tot ik na de eerste cryo-tp (van onze eerste verse IVF-poging waar onze dochter uit geboren is) al zwanger bleek. Nu 18 weken.
goededag, moeilijk he. het is inderdaad zo dat sommige ziekenhuizen hele andere doelgroep behandeld en ook mensen afwijzen omdat ze slecht zijn voor de statistieken. Wij hebben dit te horen gekregen in het ziekenhuis. WE zijn naar een ander ziekenhuis gegaan en die zagen het probleem niet en wilde het proberen. We zijn van 1 verse poging zwanger geworden en van de eerste cryoterugplaatsing! Dus echt wouw! De arts waarmee ik een gesprek had vroeg of we echt niet voor de 3e wilde gaan want we waren zo goed voor de statistieken. (ze maakte grapje omdat we in het andere ziekenhuis waren afgewezen). dus wie weet!
Hier goede ervaringen met het UMCG hoor. Ook heb ik het idee dat de ontdooiingskansen van een cryo daar veel hoger liggen dan in andere ziekenhuizen. Ik lees hier namelijk nogal best vaak dat een cryo niet goed ontdooit is. Bij mij is er nog nooit een cryo-tp afgebeld, omdat een cryo niet goed ontdooid was. Bij Aiden was ik na een verse TP zwanger (na 1 mislukte IVF-behandeling en daarna bij de eerste ICSI-behandeling). Bij deze zwangerschap ben ik bij de 3e cryo-tp zwanger geworden. Ik denk dat ze de slagingskansen bewust niet hoog noemen, omdat ze anders mensen vooraf blij gaan maken met een dooi mus. Nou, dan komt de klap harder aan hoor als het dan niet wil lukken! Ik persoonlijk heb dan liever dat ze de slagingskansen lager inschatten. Wat betreft de lange wachttijden: Dat kun je ook als positief zien. Blijkbaar doet het UMCG goed zijn best om mensen te helpen bij vruchtbaarheidsproblemen en is het als ziekenhuis daarom ook zo gewild! Maar goed, als jij niet tevreden bent, zou ik zsm overstappen naar een ander ziekenhuis waar je je wel goed bij voelt. Vruchtbaarheidsbehandelingen zijn ingrijpend,dus je moet je wel op je gemak voelen in het ziekenhuis. Düsseldorf staat ook erg goed aangeschreven.
Bedankt voor alle reacties. Helaas heb ik zojuist te horen gekregen dat beide cryo's het ontdooien niet hebben overleefd, dus doen de slagingskansen van een tp er niet zoveel meer toe.
Jeetje! Zit ik net te typen dat de cryo's daar veelal goed ontdooien. Heb je nog nagedacht over een ander ziekenhuis? Je kunt in elk geval info inwinnen.
Nou ja, het is gewoon dikke pech denk ik. Maar ben wel heel erg teleurgesteld. Gelukkig kan ik eind februari al weer voor een nieuwe punctie+tp. Ik heb wel nagedacht over een ander ziekenhuis, ook met mn man over gehad, maar besloten het toch niet te doen. Ik ben nl wel heel blij en tevreden over het MCL, vind de verpleegkundigen en de artsen daar heel fijn. En in Zwolle liggen de percentages niet heel veel hoger, dus dan zou je idd naar Nijmegen of Dusseldorf ofzo moeten gaan, en dat is wel heel ver weg.
ik ben zwanger geworden van verse tp van eerste icsi. helaas een leegvruchtzakje na 7 weken. Nu cryo tp van 2 cryo.s gisteren gehad. nu afwachten 27 nov testen
ik had ook nooit vertrouwen in cryo's. bij me dochter 2 verse tp's en 2 cryo tp's gehad. bij verse zwanger geraakt. toen we voor nr 2wilde gaan hadden we nog 1 cryo over. had er totaal geen vertrouwen in en we hebben deze vroeg laten terugplaatsen zodat we na de zomer met het echte werk konden beginnen. maar dit was dus niet nodig na 1 tp zwanger! nu alweer bijna 20 weken. wij liepen in het vumc die hebben hele goede cijfers. alle cryo's altijd goed ontdooit. en hebben strenge invrieseisen.
1e verse TP van 2 (4 en 5 cellig) , niet zwanger 1e cryo TP van 1 (8 cellig toppertje), ZWANGER! en er waren er maar 3 bevrucht na de IVF behandeling. Ik was in het OLVG in samenwerking met AMC in Amsterdam.
Ik heb nog 6 cryo's in de vriezer. allemaal 7 tot 8 cellig, dus ik hoop dat ze goed uit de dooi komen bij mn volgende TP