Hi meiden, ik heb een dilemma, zouden jullie misschien met me mee willen denken? Ik ben bezig met ICSI 2, de eerste 7 terug geplaatste embryo's hebben niet tot (succesvolle) zwangerschappen geleid. Tot nu toe heb ik alle cryo terugplaatsingen in natuurlijke cyclus gekregen (met alleen soms Ovitrelle op basis van LH test). Nu heeft onze arts voorgesteld dat we de volgende cryo terugplaatsing mogen kiezen: weer in een natuurlijke cyclus, of in een kunstmatige cyclus (met 2 weken oestrogeen + remmer van eisprong, en ondersteuning met utrogestan/ crinone vanaf de terugplaatsing). Onze arts gaf aan dat er niet direct betere resultaten zijn met een kunstmatige cyclus, er zijn zelfs aanwijzingen dat het tot iets meer complicaties (zoals een hoge bloeddruk) zou kunnen leiden. De enige reden om een keer kunstmatige cyclus te proberen, is omdat een terugplaatsing in natuurlijke cyclus al zo vaak niet gelukt is. Ik twijfel heel erg wat nou beter is. Aan de ene kant denk ik dat ik met zo min mogelijk hormonen het fijnste vind, dat houdt het proces nog enigszins natuurlijk (voor zover dat kan met ICSI). Aan de andere kant, dat is al zo vaak mislukt, misschien is het tijd om iets nieuws te proberen? Zijn jullie bekend met voordelen/ nadelen van deze twee opties, of hebben jullie misschien ervaringen/ advies om voor 1 van de opties te kiezen? Alvast bedankt!
Pfoe moeilijk zeg. Snap helemaal je punt van zo natuurlijk mogelijk willen dus niet allerlei hormonale shit in je lijf. Anderzijds wat je zegt: een andere aanpak tov de 7 cycli hiervoor kan wellicht tot een ander resultaat leiden. Ik heb geen inhoudelijk advies voor je maar mocht ik in die situatie zitten zou ik denk ik toch een keer kiezen voor kunstmatige cyclus. Of natuurlijke cyclus met wel Utrogestan erbij? Ik weet niet of het daar mogelijk aan ligt natuurlijk en de meningen lijken ook hiervoor te verschillen maar heb wel veel gelezen dat voor progesteron pillen geldt “baat het niet, schaadt het niet”. Succes in ieder geval!!
Bij mij werkt kunstmatig beter...in natuurlijk gebeurde er niks...beetje vergelijkbaar. In kunstmatig 2x zwanger geraakt waarvan 1 mijn dochtertje en 1 mk. Alleen ik vind de bijwerkingen van de medicatie wel echt een groot nadeel... Een voordeel is dat ik geen stress krijg dat ik die ovulatietesten moet doen die vaak niet werken (of mijn lijf niet..) Voor de volgende ronde zit ik wel in dubio...misschien natuurlijk met utrogestan eens proberen...omdat ik wel echt beroerd van de progynova was de laatste keer In mijn zwangerschap had ik indd wel een wat hoge bloeddruk maar niet gevaarlijk hoog omdat ik van nature laag zit. Succes!
Ik ben 2 keer zwanger geweest in kunstmatige cyclus waarvan 1 miskraam is geworden en nu pril zwanger in natuurlijke cyclus. Nadeel van kunstmatige cyclus vond ik dat je best lang hormonen moest blijven nemen en had daar best wat bijwerkingen van. Ik vergat ze ook weleens mee te nemen als ik ergens heen moest en had daar dan stress van. Voordeel vond ik wel dat je precies weet waar je aan toe bent, nu in de natuurlijke cyclus heb ik m'n weekend weg moeten verplaatsen omdat m'n cyclus langer duurde dan verwacht en daardoor ook echt vaak naar het ziekenhuis geweest voor een echo. In jouw geval zou ik denk ik wel een keer kiezen voor kunstmatige cyclus, als dat nodig is om zwanger te worden is dat het meer dan waard vind ik. Ik zou zelf een wat-als gevoel blijven houden denk ik als ik het niet had geprobeerd.
Hi, het is een beetje om het even. Denk dat het wel belangrijk is dat je er een goed gevoel over hebt. Door alle mislukte terugplaatsingen in natuurlijke cyclus, kan het zijn dat je het vertrouwen kwijt bent. Overstappen naar kunstmatig kan je misschien een beter gevoel geven. Na 3 mislukte terugplaatsingen ben ik ook overgegaan van natuurlijk naar kunstmatig. Na weer een stuk of 4 mislukte terugplaatsingen in kunstmatige cyclus weer teruggegaan naar natuurlijk. Ik was vooral klaar met elke dag hormonen gebruiken. Uiteindelijk na weer 3 terugplaatsingen in natuurlijke cyclus was ik blijvend zwanger. Het is een lastige afweging.. succes en hopelijk snel een plakkert !
Hier lukte het alleen in kunstmatige cyclussen, ik denk dat de hormonen dan beter op elkaar afgestemd waren. Als je al een paar mislukte terugplaatsingen hebt gehad zou ik dat zeker proberen. Ja, de bijwerkingen zijn vervelend, maar als het lukt is dat het waard..
Dank jullie wel voor het meedenken en delen van jullie ervaringen. Ik overweeg nu inderdaad ook om een keer kunstmatig te proberen.