Ervaring ivf/icsi

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Chann1992, 6 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik heb afgelopen donderdag eindelijk te horen gekregen wanneer ik ga beginnen met ivf/icsi. Vind het erg spannend, en hoop wat tips en ervaringen te kunnen krijgen. En misschien zijn er meer dames die nu bezig zijn of gaan beginnen.

Ik weet niet precies wanneer ik mijn menstruatie moet krijgen, maar als het goed is 11 december, daar van uit gaan moet ik op 1 januari beginnen met Decapeptyl spuiten, nou is het 1 januari nieuwjaarsdag en zijn ze gesloten, ik kan dan niet mijn eerste spuit samen met de verpleegkundige zetten. Ze heeft het me wel uit gelegd, maar merk dat ik het toch erg spannend vind. Hoe hebben jullie dit aangepakt, en ging het meteen goed?

Hebben jullie nog tips waar ik iets aan zou kunnen hebben in het traject?

Uiteraard vind ik het ook fijn om gewoon lekker te kletsen, en om elkaar op de hoogte te houden in deze spannende tijd, met hopelijk een goed resultaat ! :)

Bedankt alvast,
    Chan

2. Help85

Help85 Fanatiek lid

23 feb 2015
    2.005
    1
    36
    Spannend! Ik heb woensdag gesprek voor icsi. Benieuwd wanneer wij mogen starten. Ben nu vragen aan het opschrijven. Waarom kan je pas 1 januari starten als je menstruatie al eerder is? Momenteel gebruik ik Clomid maar daar moet ik altijd op cd3 mee starten

3. Emmy123

Emmy123 Lid

22 nov 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook nog even de data navragen. Ik heb eerste icsi achter de rug en moest volgens mij al veel eerder starten met hormonen, een van de eerste dagen van menstruatie.
    Het zetten van de prik is kwestie van doen. Klinkt simpel maar dat is het eigenlijk ook. Is er niet iemand die het voor je kan doen je man, familie of vriendin?
    Ik vond het prikken echt geen zeer doen, daar hoef je je geen zorgen om te maken :) EN tis voor een goed doel ben zwanger na eerste cryo terugplaatsing!

4. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Help85: Spannend hoor, ik ben benieuwd wanneer je mag starten!
    heel veel succes!

Emmy123: Allereerst gefeliciteerd, hoe veel weken ben je nu zwanger?

Ze vroegen aan mij wanneer ik mijn menstruatie verwacht, om dat ik geen ovulatie testen meer gebruik is het een gokje. Als ik uitga van mijn laatste cyclus moet ik 11 december ongesteld worden. Hun rekenen er 21 dagen bij op, en dan moet ik beginnen met de eerste prik.
    Mocht ik eerder of later ongesteld worden, moet ik contact opnemen en dan passen ze het aan..

Over het prikken zal ik inderdaad aan een vriendin kunnen vragen, op een of andere manier wil ik het me vriend niet laten doen, vind ik geen fijn idee haha ;)

5. Emmy123

Emmy123 Lid

22 nov 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben pas 8 weken dus heel pril en spannend nog

6. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Inderdaad nog vroeg, lijkt me heel bijzonder.
    Heel veel geluk en een fijne zwangerschap gewenst :)

7. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Spannend dat jullie binnenkort gaan starten met ifvf/icsi!
    Dat je op dag 21 met decapeptyl gaat beginnen dat kan kloppen hoor, dat protocol had ik ook. Protocollen verschillen erg per ziekenhuis.
    Ik zou eerst even afwachten of je daadwerkelijk 11 december ongesteld word en je dus je eerste prik echt op 1 januari moet zetten. Anders inderdaad bijv. je vriend/man of een vriendin ofzo vragen? De 1e keer heb ik het ook onder begeleiding van een verpleegkundige gedaan. Alles wat met naalden te maken had vond ik zo eng, dus ik vond het wel fijn dat er iemand mee keek en ik zeker wist dat ik het goed deed. De 1e keer viel me erg mee moet ik zeggen! De keren daarna thuis moest ik er wel erg aan wennen. Het ging erg tegen mijn natuur in om een naald in mezelf te moeten drukken. Wat ik fijn vond, was er een muziekje bij aan te zetten ter afleiding. De handeling op zich is verder helemaal niet moeilijk, vooral mijn gedachten maakten het moeilijk. Gelukkig na verloop van tijd wende het steeds meer.
    Verdere tips... Tja... Ik ervaar het traject als zwaar en spannend, dus daarom belangrijk om goed voor jezelf te zorgen! Leuke dingen ter afleiding, lief zijn voor jezelf... Ook vind ik het fijn alles echt samen met mijn man te doen; echo-afspraken, maar ook met spuiten zat hij vaak naast me. Daarnaast praten, heel veel praten.

8. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Ja ik heb mijn behandelplan thuis liggen en daar staat inderdaad ook op 21 dagen na menstruatie. Dus het zal wel goed zijn haha
    Ik hoop inderdaad dat mijn menstruatie dan iets later komt, zodat ik mijn eerste prik in het ziekenhuis kan zetten, het is inderdaad meer het idee dat je in je eigen moet prikken, en dat maakt het spannend en eng.

Wanneer ga je weer voor een terugplaatsing? Ik hoop dat het eindelijk raak is ! :)

9. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Spannend Chan!

Ik heb toevallig eerder vandaag de terugplaatsing van een embryo gehad. Het is de tweede ronde - bij de eerste ronde hadden we maar één embryo en de test was helaas negatief. Deze keer zijn er wel cellen ingevroren.

Betreft het prikken: heb je al eens mogen oefenen met een lege naald? Dat is wel fijn om te doen. Dan merk je met een verpleegkundige erbij dat het best eng is om een naald je lichaam in te drukken. Maar ook als dat niet lukt, dan kun je het.
    Bij ons doen ze bij mijn weten geen eerste keer prikken in het ziekenhuis. Mijn eerste spuit zette ik dan ook toen ik voor mijn werk in het buitenland zat. Best eng even, maar ikk had me voorbereid op heel veel zenuwen en achteraf vond ik het meevallen.
    Tips: koop wat alcoholdoekjes om het plekje schoon te maken (nog geen 10ct per stuk). Leg de spuit klaar, en warm hem in je hand even op. Als de vloeistof minder koud is voel je er minder van. Maak de plek waar je prikt schoon, zorg dan dat de lucht bovenin de spuit zit en druk die er voorzichtig uit. Plooi beetpakken, diep ademhalen, plekje opzoeken, en druk de spuit er in één keer in. Niet langzaam, maar je hoeft ook niet te darten met de spuit. Dan langzaam inspuiten. Je zult merken dat het vervelend voelt als je te snel gaat, maar dat kan geen kwaad.
    Als je bloed ziet zodra je de spuit eruit trekt, druk het alcoholdoekje er dan zachtjes tegenaan. Voldoende druk om te zorgen dat het bloed niet onderhuids uit je ader loopt, maar niet zo hard dat je de ader dicht drukt (dat is een beetje inschatten, gewoon met lichte druk). Dan voorkom je blauwe plekken.

Zelf vond ik het ook fijn om even een overzichtje te maken van wat ik per dag moest spuiten, als een spuitkalendertje. Er zat veel tijd tussen het maken van afspraken en het beginnen met prikken, dus dat overzichtje, met aantekeningen over welk spuitje wat deed, bood mij houvast.

Tijdens het spuiten heb ik bijna geen last gehad van bijwerkingen. Anderen hebben dat soms echter heel weinig. Ik heb het vermoeden dat het soepel houden van mijn nekspieren wel wat hoofdpijn heeft voorkomen. Van de decapeptyl (of tijdens de decapeptyl) ging mijn nek namelijk een beetje vast zitten.

Succes ermee, ik hoop dat het allemaal in één keer raak is!

10. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    @Chann: hier hopelijk volgende weer een cryo terugplaatsing. Momenteel al echo's om mijn eigen eisprong op te sporen, 5 dagen erna dan de terugplaatsing als de cryo goed ontdooit.

@mystiek: die tip ter voorkoming van blauwe plekken had ik eerder moeten hebben.... Teveel van gehad ;)
    Succes in de wachtweken!

11. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Mystiek: Wat spannend, hopelijk blijft het plakken en ben je eindelijk zwanger! Heel veel succes en sterkte met het wachten.
    En bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar heb ik zeker wat aan !
    Ik hoop inderdaad dat ik geen bijwerkingen krijg, lijkt me erg vervelend.

Dreamer: Spannend hoor, hoe zit dat met je eisprong? Die heb je toch niet nodig als je een terug plaatsing hebt van een cryo? Misschien een gekke vraag hoor haha ;)

En de blauwe plekken nemen we maar voor lief, maar ik ga zeker de handige tips volgen van Mystiek ! :)

Ik zal voor jullie duimen dames ! X

12. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Geen gekke vraag hoor, niks is gek ;) Ik heb een terugplaatsing in volledig eigen cyclus, dus geen extra hormonen te spuiten of slikken. Ik heb cryo's van 4 en 5 dagen oud, en die moeten dus ook zoveel dagen na mijn eigen eisprong worden terug geplaatst. Timing is dus erg belangrijk, vandaar dat mijn eigen eisprong dus belangrijk is. Ze volgen nu de groei van mijn eitje met echo's en op een gegeven moment zal die dus weg zijn en is mijn eisprong geweest. Dan kan de 'planning' voor terugplaatsing gemaakt worden. Hopelijk mijn verhaal zo een beetje duidelijk!

Jij ook veel succes met je 1e icsi-poging straks! Eerst maar even lekker genieten van de feestdagen nog.

13. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Dankje voor je uitleg, hopelijk springt je ei snel, lijkt me erg spannend al dat wachten steeds.

Dankje, lijkt nog ver weg maar toch ook wel weer heel dicht bij haha

Hoe heb jij de punctie ervaren?

Jij ook lekker genieten van de feestdagen hopelijk zwanger ! :)

14. Help85

Help85 Fanatiek lid

23 feb 2015
    2.005
    1
    36
    Wat een goede tips!

Om nog even terug te komen op je vraag. Ik weet nog niet wanneer ik mag starten. We hebben morgen 14u afspraak voor behandelplan, dus benieuwd.

15. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi,
    ik schrijf even mee.
    Sinds eind 2012 aan het proberen, sinds midden 2013 in de MMM (gezien PCO en geen eisprong uit mezelf).

Ondertussen 6 IUI's gehad, 2 ICSI's (IVF werkt niet bij ons), en nu overgestapt naar een ander ziekenhuis waar ze IVM toepassen (techniek die nog in de kinderschoenen staat maar we kunnen maar proberen denk ik dan...)...

Alleszins heel veel succes meiden! Hopelijk hoeft het bij jullie niet zo lang te duren als bij ons! x

16. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Help: Spannend, ik ben benieuwd. Laat je het ons even weten ? :)

Jij: Jeetje meid, wat ben jij al lang bezig :( ..
    Ik hoop dat deze behandeling wel gaat lukken, wat houd ivm in?
    En is dit jullie laatste kans? Sterkte !!

17. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    @Chann: helaas geen positief verhaal over de punctie van mijn kant... die vond ik heel heftig. Er moesten bij mij veel follikels worden aangeprikt. In het begin was het nog wel te doen en kon ik goed focussen op mijn ademhaling, maar naarmate het langer duurde, werd het steeds pijnlijker. Als er een volgende keer nodig is, ga ik dan ook zeker om meer pijnstilling/roesje o.i.d. vragen.

18. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi... Ja het duurt écht lang... Iemand die ik ken heeft er zo maar even 7 jaar over gedaan(ondertussen bij de allerlaatste poging een tweeling), dus ik moet nog niet klagen maar toch... Pfff...

IVM is eigenlijk vergelijkbaar met ICSI, behalve dan het feit dat ze bij ICSI rijpe eitjes uithalen, bij IVM halen ze onrijpe eitjes uit, laten ze die verder rijpen in het labo om ze daar te bevruchten. Wat dus betekent dat je minder hormonen nodig hebt en dat klonk zo-even als muziek in mijn oren :)
    In april ook een week ziekenhuis gelegen dmv. een overstimulatie dus nu is die kans echt miniem.

Er waren nu de eerste keer 17 onrijpe eitjes uitgehaald, waarvan er 8 bevrucht waren en er nu (na 1 teruggeplaatst te hebben) er nog 3 over zijn die op dag 5 zijn ingevroren.

Het voordeel hiervan is dat 1 IVM pick up (dus in mijn geval 4 embryo's) slechts telt voor een halve IVF/ICSI poging, omdat het nog een 'onderzoek' is. Dus we kunnen nog wel even doorgaan eigenlijk... Maar hopelijk is dat dus niet nodig... :)

19. Help85

Help85 Fanatiek lid

23 feb 2015
    2.005
    1
    36
    Klinkt interessant ivm. In welke zkh doen ze dat al?

20. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wij zijn nu in behandeling in het UZ Jette.
    Hiervoor bij St Lucas in Gent geweest maar echt geen goede ervaring mee daar...

Trouwens net telefoon gekregen dat ook deze poging mislukt is...
    Het went wel zou je denken... Of niet... :(

Deel Deze Pagina