Wat deed/liet jij na een TP (cryo)? Positieve verhalen gezocht!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nikaatje, 20 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikaatje

Nikaatje Niet meer actief

Ik heb een terugplaatsing van een cryo gehad en was benieuwd wat anderen - vooral degenen die zwanger zijn geraakt - allemaal doen of laten tijdens de wachtweken.

De meeste (Nederlandse) ziekenhuizen adviseren gewoon doorgaan met de normale dagelijkse dingen, ook sporten mag. Soms wordt wel geadviseerd om tot 6 dagen na de TP geen seks te hebben.
    Maar ik zie ook andere adviezen voorbij komen, bijvoorbeeld de eerste drie dagen niet (intensief sporten) of ook zelfs niet schoon te maken.

Nu ben ik zelf nogal een bezig bijtje en heb ik 's avonds na de TP alweer een wasje opgehangen en de vloer gedweild. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat 't de innesteling kan verhinderen. De vorige pogingen heb ik telkens heel rustig aan gedaan na de TP...en toen was 't niet raak.

Ik weet - en dat zal ook altijd mijn advies aan anderen zijn - dat je gewoon moet doen of laten waar je je goed bij voelt, maar toch...

Dus ik hoor graag ervaringsverhalen van anderen!

2. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Ik denk dat het niet veel uitmaakt, maar mij gaf het een goed gevoel om zo min mogelijk stressvolle dingen te doen. Intensief sporten doe ik soweiso niet ;), maar werken, was ophangen en schoonmaken wel, alleen alles wat relaxter allemaal. Maar als het niet moest deed ik het ook niet. In het weekend leuke dingen gedaan waar ik echt van genoot en me daardoor heel goed voelde.
    Maar weet zeker dat er meiden zijn die gewoon alles gedaan hebben en ook zwanger zijn geraakt.
    Succes!

3. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Ik lees mee!
    Ben helaas niet zwanger geraakt na de TP van onze verse emmie in Juni en hopelijk krijg ik volgende maand onze enige cryo teruggeplaatst.

Wanneer mag je testen Nikaatje?
    Moet je thuis testen of bloedtest in het ZH?

4. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Gewoon genieten van de dagelijkse dingen , net al normaal zwanger zijn , worden.
    Alleen uit kijken met katten bak verschonen .

5. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik heb op de terugweg met de voeten op het dashboard gezeten, stoel in lig stand de eerste twee dagen niks gedaan, alleen opstaan om te eten en naar de wc te gaan. Verder niet gesport en rustig aan gedaan. De keren ervoor wel normaal gedaan maar beide mislukt. Toen besloten het anders te doen en toen was het wel raak. Succes met de wacht weken!

6. Nikaatje

Oei KateK, natuurlijk nog van harte gefeliciteerd en fijn dat 't bij jou (op deze manier) gelukt is, maar dit was eigenlijk niet wat ik wilde horen;)

Zoals gezegd, ben ik na de TP weer volop bezig geweest met klusjes in huis en tuin, heb ik 15 km hardgelopen en ook met zware dingen getild. Bij alles dacht ik telkens achteraf "oeps, misschien had ik dat niet moeten doen", maar het lukt me dit keer - zeker met dat mooie weer - niet om stil te zitten. Ik hoor dus liever succesverhalen van meiden die ook niet hebben stilgezeten na de TP :p

RooDje, spannend! Krijg jij een tp in een natuurlijke cyclus of ondersteund met hormonen (progynova en utrogestan)? Ik heb alleen pregnyl gebruikt en daarom is een bloedtest in het ziekenhuis niet nodig. Mag dus "lekker" thuis mijn menstruatie - of niet - afwachten.

7. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    15 km hardgelopen?!
    Ik loop normaal ook hard, maar kon dat helemaal niet meer toen we met ICSI begonnen. Van de Lucrin kreeg ik pijn in mijn botten en gewrichten. Na de verse TP ging mijn conditie helemaal achteruit. Na 2 trappen lopen stond ik op zolder zwaar te hijgen. Ik heb nog niet gedurfd opnieuw te gaan hardlopen omdat ik weet dat mijn conditie slecht is en ik weer moet gaan opbouwen...

Heb eigenlijk geen idee of mijn tp in eigen cyclus is of met hormonen. A.S. Donderdag heb ik een gesprek met de fertiliteitsarts, dus dan zal ik het wel vragen.

Ik heb wel besloten om net als Kate bij de cryo tp 4 dagen niks te doen. Tis natuurlijk niet gezegd dat dat bij ons zal werken, maar ik wil het geprobeerd hebben!

Wanneer mag je testen Nikaatje?

8. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    hier nog iemand die niet stil kan zitten. ik wandel veel en soe elke dag een
    kwartier Zumba op de wii. maar zwaar tillen doe ik niet.
    bij de pogig van senna stond ik elke dag op de wii fit
    voor een goede doorbloeding.
    de 3x daarvoor deed ik niks en was ik ook niet zwanger.
    dus ik denk dat blijven bewegen juist goed is

9. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik ben na de tp thuis gekomen en op de bank gekropen in een slaapzak. Had gehoord dat je het goed warm moest houden dus had in het zh al een extra onderbroek aan en legging onder spijkerbroek :)
    Heb twee dagen echt niets gedaan en alles goed warm gehouden. Daarnaast ook aspirine 100 mg genomen dagelijks en een vitaminepilletje.
    Wilde alles gedaan hebben om het te doen slagen en het was gelukkig ook raak. Weet niet waar het aan lag maar de volgende keer doe ik het weer zo ;)

10. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik heb tijdens de wachtweken een fles port gedronken; Een keer of zes een klein glaasje.

Niet uit overtuiging dat het me zou helpen, hoor... Maar ik wilde gewoon genieten, en vond dat ik het verdiend had. (Terwijl ik normaal gesproken zelden drink.)

Klinkt krom misschien, maar ik bedoel te zeggen: ga gewoon door met leven.

11. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Gewoon normaal met je leven verder gaan!Mensen die op de "normale" manier zwanger worden doen toch ook geen bijzondere dingen?

12. norwegian-sky

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    ik heb ook nog heerlijk biefstuk gegeten in
    de trant van dit zal voorlopig me laatste zijn. dus
    er dan nog extra van genieten

13. Nikaatje

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad deze poging niet stil gezeten (anders dan tijdens de vorige pogingen, maar toen was het ook slechter weer...). Helaas heeft het weer niet zo mogen zijn.

Overigens vind ik biefstuk eten en de kattenbak verschonen pas iets waar je pas mee hoeft te stoppen als je weet dat je zwanger bent. Dat zal de innestelling en de eerste groei van het embryo niet verhinderen.

Maar blijbkaar is de wetenschap er nog niet over uit of je een paar dagen rustig moet houden / stil moet zitten na de TP, want in Nederland is over het algemeen het advies dat je alles mag doen (sporten/werken et cetera), terwijl je in Amerika de eerste paar dagen alleen mag opstaan om naar de wc te gaan of om wat te eten... Lijkt mij wat overdreven, vandaar dat ik graag verhalen wil(de) horen van mensen die lekker actief en sportief zijn geweest na de TP en toch zwanger zijn geraakt.

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb van een vriendin het volgende verhaal gehoord.

Een vrouw kreeg een TP en werd kort daarna ziek. 14 dagen in bed gelegen, en zwanger. Helaas miskraam. Daarna nog een paar IVF's, maar niet zwanger. Besproken met de arts die zei: "Als u zich daar goed bij voelt, gaat u toch weer 14 dagen in bed liggen." Gedaan, weer zwanger en een gezond kind gebaard.

Van dezelfde vriendin hoorde ik trouwens ook het verhaal van een vrouw die de dag na de TP de hele dag op de tennisbaan heeft gestaan en die heeft 9 maanden later een gezonde tweeling gebaard!

Ik heb het vorige keer niet gedaan, maar ik ga nu wel wat rustiger aandoen en een middagslaapje nemen de eerste dagen na de TP. Want nu met mijn dochter slaap ik veel minder dan vroeger.

15. norwegian-sky

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    ik denk ook dat je moet doen waar je jezelf prettig
    bij voeld. als je je zelf goed in je vel voeld komt dat alleen
    maar ten goede voor een eventuele zwangerschap

16. liefprinsesje

liefprinsesje Actief lid

19 okt 2010
    239
    0
    0
    Na de TP, benen op het dashbord...
    Daarna 3 dagen thuis gebleven van mijn werk en gezorgd dat mijn voeten lekker warm bleven en elke avond in een heerlijk voetenbadje. Ik heb geen fruit met vit. C erin gegeten en heb geen zwarte thee gedronken, alleen rooibos en groene thee..
    Leuke dingen ondernomen om te ontspannen

En of dit heeft geholpen allemaal, ik zou het niet weten..Maar het voelde voor mij op dat moment goed en ik denk dat dat het belangrijkste is voor jezelf!

17. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik heb geen parachutesprong gemaakt, en ook niet het Wilhelmus achterstevoren gezongen...

Ik denk, ik meld het maar even... ;)

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bij de TP van Aiden MOEST ik rust houden vanwege overstimulatie.

Bij deze TP KAN ik geen rust houden, omdat Aiden hier rondhobbelt :D. Dus ik kan simpelweg niet stil blijven zitten. Ach, zoals hierboven ook is gezegd: mensen die op de natuurlijke wijze zwanger worden, blijven na eisprong ook niet 2 weken in bed liggen.

Iedereen moet doen waar 'ie zich het beste bij voelt uiteraard.

19. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Op de terugweg in de auto met de voeten op het dashboard gezeten, thuis 2 dagen niets gedaan.
    Ik dronk veel granaatappelsap, en sliep met sokken aan.
    Had ergens gelezen dat je, je voeten en jezelf warm moet houden om de doorbloeding naar de baarmoeder goed te houden. Geen strakke broeken dragen, ook om de doorbloeding optimaal te houden dus paar dagen met joggingbroek gelopen. Was niet mijn charmantste periode haha!
    Verder ging ik naar de accupunctuur.
    En gelijk de eerste icsi ronde was ik zwanger!

Of het bovenstaande allemaal heeft geholpen zullen we nooit weten, maar ik was wel zwanger. De meeste mensen die "normaal" zwanger worden weten het niet eens en doen ook gewoon alles.

Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.
    Succes met de wachtweken!

20. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik ben na de (verse) tp meteen van het bed gestapt want dat moest en daarna heb ik gewoon de trap naar beneden genomen terwijl ik later dacht, mocht dat wel? Hihi! De verdere dag heb ik wel rustig aan gedaan en lekker met een boek op de bank gelegen, maar de volgende dag zat ik alweer op de fiets eigenlijk. Ik had op donderdag de tp en ben op maandag weer gaan werken, na een druk weekend met 2 bbq's en veel gezelligheid. Tillen heb ik wel zoveel mogelijk vermeden, maar verder heb ik niets anders gedaan dan voor de tp. Ik slikte trouwens wel visolie (omega 3) voor de doorbloeding van mijn baarmoeder en ik dronk niets met cafeïne erin, zelfs geen thee. Dat heb ik gedaan tot ik 12 weken zwanger was!

En dat embryootje van toen is nu inmiddels een meisje van 6 maanden dat op dit moment languit op mijn schoot ligt te slapen! ;)

Deel Deze Pagina