Ohw...vriendin geeft pré-baby feestje! Ga ik erheen??

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Zondernaam, Oct 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zondernaam

Mar 12, 2010
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat doe ik ermee? Een hoogzwangere vriendin organiseert een week of vier voordat ze uitgerekend is een 'pré-baby-vriendinnen-middagje'. Leuk, zo'n middagje met de meiden onder elkaar, maar ik zie het niet zitten om daar heen te gaan. Er wordt natuurlijk heel de middag gepraat over zwanger zijn en baby's krijgen. En niemand van de meiden weet dat wij al zo lang bezig zijn en het niet wil lukken! Ik heb helemaal geen zin om het daar over te gaan hebben en om vervelende vragen te krijgen, maar aan de andere kant wil ik me ook niet laten kennen...
    Wat zouden jullie in mijn plaats doen? :(

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Lastig.

Wij hebben het destijds juist gelijk aan iedereen verteld toen we de MMM in gingen, voornamelijk om lastige vragen en pijnlijke situaties te voorkomen.
    Gevolg: veel steun en begrip en bovendien hoorden we opeens van meer mensen dar ze moeilijk zwanger konden worden.

Jullie willen er echt niet open over zijn? Ook niet naar je vriendin toe?

3. Als helemaal niemand het nog weet, zou ik niet gaan en een smoesje bedenken, denk ik :) Of niet gaan, maar wel eerlijk zeggen waarom niet. Ik zou het niet zo zien zitten om met allemaal blije en vrolijke meiden over baby's en zwanger zijn te praten..

4. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ligt er denk ik een beetje aan hoe goed je omgaat met deze vriendin. Als het echt een goede vriendin is zou ik wel gaan. Dit is voor haar een blijde gebeurtenis die ze wil delen met haar vriendinnen. En uiteraard is dat moeilijk voor jou, maar ik neem aan dat je ook wil delen in het leven van je vriendin.

Mocht je er voor kiezen om niet te gaan, dan zou ik (als het een goede vriendin is) ook vertellen waarom. Anders kan het heel ongeinteresseerd over komen en kwets je haar wellicht zonder dat te willen.

Toen wij met zwanger worden bezig waren heb ik het wel tegen de meeste mensen gezegd. Het zorgt ook voor meer begrip voor je keuzes.

5. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    herkenbaar...

bij ons wist iedereen het, dus dat is zoals mijn voorgangster schreef erg fijn. We kregen veel begrip op die manier.
    Kun je je vriendin niet bellen en het uitleggen? Ik denk dat ik wel zou gaan, hoe moeilijk het ook is. Ik dacht altijd maar "als ik zelf zwanger was, zou ik het ook fijn vinden om er mee te pronken, en dat er aandacht voor zal zijn".

sterkte met je keuze!

6. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    @frummelk: wat een mooi onderschrift heb je! Inspirerend :)

7. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    1,514
    0
    0
    Ik zou in ieder geval eerlijk zijn.
    Dus of niet gaan en uitleggen waarom.
    Of wel gaan en vooraf de verklaring geven waarom je je misschien niet zo uitbundig reageert maar wel erg blij bent voor haar.
    Dan weet zij er in ieder geval vanaf.

8. NinaD

NinaD Niet meer actief

Ik kan me voorstellen hoe je voelt. Wij zitten ook in mmm. Ik heb onlangs zelf een babyshower georganiseerd voor een goede vriendin. Het was niet makkelijk en had ook geen zin in allerlei vragen. Ik had het van tevoren aan haar en 2 andere vriendinnen verteld. Zo voelde me in ieder geval veel beter. Op de middag zelf hielpen ze mij zodra iemand vragen aan mij begon te stellen over ZW :D
    Zo is het voor mij goed gegaan. Ik hoop dat je hier iets aan hebt om jouw beslissing te nemen.

Succes!

9. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    dankjewel :)

10. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik zou niet gaan, bij ons weet iedereen het wel maar ergens ben je niemand verantwoording schuldig.
    Je hoeft het niet uit te leggen als je dat niet wilt, je kunt ook gewoon zeggen dat het je niet uitkomt en dat je later eens komt als je alleen bent met je zwangere vriendin.

11. kissi

kissi Actief lid

Jul 13, 2011
    271
    0
    0
    Hoi Zondernaam,
    zoals je zelf al zegt: ik zie het niet zitten om daar heen te gaan.
    Dan moet je dat vooral niet doen. De tijd komt vanzelf wel dat je mensen om je heen wilt vertellen dat je in de MMM zit, of misschien ook wel helemaal niet. Je moet doen waar jij je fijn bij voelt. Onlangs was er ook een verjaardag van vrienden van ons, en alle dames hebben net 1 kindje of zijn zwanger. Ik heb toen ook afgezegd. Je maakt het je anders veel te moeilijk, dus vooral niet doen. Verder wens ik je heel veel sterkte en succes!

12. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Tja nu is je vriendin zwanger en geeft ze een feestje en over een aantal weken als ze bevallen is ga je dan wel?
    Tuurlijk het is moeilijk maar het is wel je vriendin, het is makkelijker als je de mensen om je heen meld waar je mee bezig bent dan kunnen ze je steunen.

Misschien duurd het nog wel even voor je zwanger bent en tot die tijd ga je iedereen ontlopen die zwanger is, bevallen is? en als het bij jou zover is wat dan? dan verwacht je zeker dat die vriendinnen waar jij niet geweest bent dat ze wel naar jou toe komen........fijn z´n vriendin!!

Tuurlijk het is moeilijk!!!!! ik weet er alles van, maar je zal je erover heen moeten zetten want anders hou je geen vriendinnen meer over.

Ik wist net dat we alleen dmv IVF zwanger konden worden en toen was een vriendin bevallen, ik heb heerlijk met haar dochtertje op schoot gezeten en wist toen zeker dat ik op een dag ook een kindje van mezelf zou vasthouden en dat ik IVF makkelijk aan kon om dit geluk te krijgen.....en het is gelukt!

13. Elize84

Elize84 Bekend lid

Dec 2, 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    @silvana: ik vind dat jouw reactie tegenover topicopenster nogal hard. En je geeft mensen een schuldgevoel omdat ze er minder goed mee om kunnen gaan dan jij blijkbaar.

Ik vind dat je voor jezelf moet kiezen hierin. Misschien is het handig om iets meer open naar vriendin (nen) te zijn, maar alleen als jij dat wil. Ik vind het t niet waard om jezelf te pijnigen en later in tranen naar huis te rijden. Goede vriendinnen begrijpen het als je niet komt, en zullen er zijn als jij zwange wordt na ivf!

14. Ben ik het helemaal mee eens. Niet iedereen trekt het om lekker te gaan zitten knuffelen met babytjes van een ander. Ik zou dat zelf ook vreselijk vinden. Kraamvisite; prima. Blij zijn voor een ander?; Natuurlijk! Maar jezelf confronteren terwijl je gevoel zegt dat je dat (nog) niet aankunt.. Nee joh! Ik denk dat dat nare gevoel er alleen maar erger van wordt.. Vriendinnen die zoiets niet begrijpen ben ik liever kwijt dan rijk, overigens.

15. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    ik ga niet eens op kraamvisite...ik ga pas na een maand of 4. Dan kan ik het beter handelen.
    Iedereen vind dat goed, en anders maar niet. Jammer dan!!

16. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Ik snap dat het heel moeilijk is en dat je liever niet wil gaan.

Maar ik ga even advocaat van de duivel spelen:
    probeer ik ook te bedenken hoe het andersom zou zijn: als jij zwanger bent, trots bent, een feestje geeft en een (goede) vriendin komt niet. Zou je jezelf dan afgewezen voelen? Zou je dat begrijpen? Het kan je vriendin ook onzeker maken. Zij snapt misschien niet waarom en kan aan de vriendschap gaan twijfelen, of zij niet iets verkeerd heeft gedaan bijv.

Kan je het haar niet vertellen van jullie traject? Hier weet ook iedereen het en zij snappen ook beter nu waarom ik dingen moeilijk vind ed. Eén vriendin twijfelde of ze voor een 3e kindje zouden gaan of niet en voelde zich eigenlijk schuldig naar mij toe hierover (zij zijn meteen zwanger zeg maar). Ik heb aangegeven dat ik het hen van harte gun, dat ik blij ben dat ze niet door moeten maken wat wij doormaken, maar of ze me wel wil vertellen wanneer ze serieus gaan beginnen, zodat ik voorbereid ben. Dat heeft ze ook gedaan.

Openheid kan jou rust geven, je hebt ook anderen om er mee over te praten bijv. Het kan ook je vriendinnen meer duidelijkheid geven.

Succes meid, wat is het moeilijk en oneerlijk hè? :(

17. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik zou niet gaan. Je gaat nu door een zware tijd, dus je hoeft je zelf niet onnodig extra pijn te doen.
    Als jij niet over de mm wilt praten, dan moet je dat ook vooral niet doen. Wil je het wel, dan kan je er met haar over praten, maar voel je niet verplicht.
    Ik vind het heel normaal dat je jezelf beschermt en heel vervelend voor je vriendin dat er dan 1 persoon minder is, maar dat is dan even niet anders.

18. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    ik vind een pre-baby feestje echt wat anders dan kraamvisite en zou ook niet gaan. Ik ben in mijn mmm tijd eens na een shower geweest en vond het vre-selijk. Al die jubelende meiden en die grapjes over dikke buiken en babys', daar zat ik echt niet op te wachten. Kraamvisite vind ik wel wat anders, hoewel ik me ook hier kan voorstellen dat je het uitstelt. Overigens vind ik het volledig jouw zaak of je het wel of niet deelt. Wij hebben het pas met onze omgeving gedeeld toen ik eindelijk zwanger was. Eerder wilde ik dat niet, omdat ik er niet onnodig over wilde praten. Toen we het eindelijk verteld hadden met onze reden, had vrijwel iedereen er begrip voor dat we dit niet eerder hadden gedeeld.
    Iedereen gaat met dit soort zaken om op zijn of haar manier- vriendschap betekent ook respecteren dat je vrienden dingen anders doen dan jijzelf!

19. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Ik denk dat je het verdient om in dit geval helemaal aan jezelf te denken! Je kunt ook een goede vriendin zijn en nu niet heel blij met haar zijn! (Ik heb dezelfde issues, bijna al mijn vriendinnen zijn zwanger, ze weten het wel van de MMM. De een probeert meer 'leuke' dingen te delen dan de ander). Soms kan ik het aan en voel ik me vereerd dat ik het mag meemaken, soms ben ik stikjaloers! Van mijn psycholoog heb ik geleerd dat ik niet hoef te zeggen dat ik blij ben voor iemand als ik gewoon helemaal niet blij ben. Ik zeg nu: Wat leuk voor jullie, ipv ik ben blij voor jullie. Dat helpt al een beetje, ik ben er voor mijn vriendinnen, maar verloochen me zelf niet.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt in de keuze. Mij hielp het wel om open kaart te spelen (hoewel ik nog steeds onhandige opmerkingen krijg, maarja dat is onbedoeld). Maar zoals ik hier ook al eerder las, je bent geen verantwoording schuldig. En niet naar een zwangerschapsfeestje gaan staat absoluut niet gelijk aan geen goede vriendin zijn. (Wat mij betreft).
    Succes! Ik ben benieuwd wat je doet!

20. mmmmmm

mmmmmm Actief lid

Feb 5, 2011
    126
    0
    16
    NULL
    NULL
    Voor een goede vriendin zat ik onlangs met hetzelfde dilemma. Alléén die goede vriendin voor wie het feestje georganiseerd werd wist van onze situatie, maar voor haar moest het een verrassing blijven dus kon ik het met niemand overleggen.

Uiteindelijk ben ik wel gegaan. En daar ben ik ontzettend blij om!
    Ja, het ging veel over baby's, maar ook over heel veel andere dingen en het werd een supergezellige middag.
    De meeste meiden kende ik vrij goed en kon op het moment als het bij een paar meiden over kinderen en zwangerschap ging gemakkelijk switchen naar een groepje waarbij het over wat anders ging.

Ik kan het heel goed begrijpen als je het echt niet ziet zitten. Als je je er niet goed bij voelt is het heel begrijpelijk als je niet gaat.
    Het zou misschien makkelijker voor je worden als er 1 of 2 meiden zouden zijn die weten dat je in de MMM zit en die je bij kunnen staan als het even moeilijk voor je wordt. Of dat je het aan de zwangere in kwestie kan vertellen zodat ze het kan begrijpen dat je het moeilijk vindt om te gaan, of snapt waarom je niet komt.

Sterkte meis! x

Share This Page