Goedemorgen! Ik zit met wat vragen en ben benieuwd naar eventuele ervaringen. Momenteel ben ik mijn derde miskraam aan het afwachten.... In december 2018, januari 2019 en nu was/ben ik zwanger en telkens loopt het vanaf het begin al niet goed: slechte stijging HCG. Met deze zwangerschap ging het bv. als volgt: 16/7 HCG 90 18/7 HCG 139 25/7 HCG 179 Uiteraard is dit een zeer slechte stijging en ben ik nu de bloeding aan het afwachten. Maar zo is het met de vorige zwangerschappen dus exact gegaan. De gynaecoloog gaat het nu niet meer op pech kunnen steken natuurlijk, maar ben nu wel benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn. En een eventuele oplossing?! Ik heb 6/8 een afspraak bij de gynaecoloog, maar dit is momenteel nog zo ver weg voor m’n gevoel. Zijn er hier mensen met ervaring met dit specifiek probleem? Het zwanger worden lijkt dus wel te lukken, maar de zwangerschap behouden is dus wat moeilijker...
He bah, wat akelig voor je! Ik kan je niet vertellen hoe mijn hcg precies steeg de keren dat ik een vroege miskraam kreeg, omdat dat bij mij enkel werd getest na de verse embryo terugplaatsing in ons ivf traject. Toen steeg het in ieder geval te langzaam en liep het inderdaad niet goed af. De andere keren zag ik het zelf al aankomen door middel van de zwangerschapstesten die eerst goed opliepen, daarna stagneerden en weer afliepen. Embryootjes nestelen zich bij mij dus ook goed in, maar stoppen daarna met delen. Deze laatste terugplaatsing is het echter gelukkig wel gelukt. Wat ik nu anders heb gedaan is tot 14 weken Utrogestan gebruiken. Bij eerder onderzoek is mijn progesteron getest en kwam deze meer dan goed uit de test, het was zelfs boven de normaalwaarde. Daarom wilde de gyn mij dit niet voorschrijven. Na zoveel fout gelopen pogingen was het voor mij echter alles of niets en kon ik via kennissen Utrogestan overnemen en heb ik dit toch gebruikt. Dit kindje is blijven zitten en doet het tot nu toe super. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ben ontzettend dankbaar voor het extra steuntje van de Utro. Veel sterkte met je gesprek!
Bedankt voor je reactie! En proficiat met je zwangerschap Ik vind het zo vreemd dat mijn gynaecoloog beweert dat utro niet zou uithalen in ons specifiek geval. Hij had me wel bloedverdunners (Asaflow) voorgeschreven, maar deze blijken dus niet voldoende, want deze nam ik toen in ditmaal zwanger werd, toch loopt het niet zoals zou moeten. Na de tweede miskraam had ik echter wel utro gekregen van een andere gynaecoloog gekregen. Zij gaf me als raad om dit op te starten de moment dat ik een positieve zwangerschapstest had. Maar dit had ik nu dus niet gedaan omdat de (fertiliteits) gynaecoloog dit had afgeraden. Nu wel benieuwd wat hij over dit gegeven gaat zeggen volgende week. Want het enige dat ik lees omtrent ons probleem dat zou helpen is Utrogestan... Benieuwd naar het vervolg
Bij mij werd dus inderdaad ook gezegd dat het niet zou helpen. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor en daar houdt een arts zich toch aan vast. In België schrijven ze het wel voor, omdat ze daar zeggen dat elke terugplaatsing een steuntje in de rug kan gebruiken omdat het kunstmatig is. Ik ben ermee gestart op de dag van de terugplaatsing.
Ik woon in België Maar wij zitten (nog) niet in een medisch traject en daarom zegt mijn gynaecoloog dat het niet uithaalt van utro te gebruiken. Maar ik heb het thuis wel liggen, dus misschien volgende cyclus toch maar eens proberen...
Ik wou ook net zeggen of het mss niet beter is van eens utro te gebruiken. Ik heb zelf 2 vroege miskramen gehad, maar ben wel nooit boven 50 hcg geraakt daarbij. Vandaag 14 dpo en ik zit op 180 HCG. Ik neem nu utrogestan sinds de eisprong. Toeval of niet? Wie niet waagt, niet wint! Natuurlijk weet ik ook nog niet of deze goed blijft lopen, maar ik vind het toch opmerkelijk...
Proficiat!!! Hopelijk loopt het ditmaal wel goed! 180 klinkt al hoopvol... Ik denk dat ik me er volgende keer toch maar aan ga wagen!
Utrogestan nemen kan echt geen kwaad zolang je het maar pas na de eisprong doet. Het kan wel zijn dat je dan allemaal zwangerschapskwaaltjes gaat krijgen door de progesteron, dus laat je niet gek maken! Utrogestan kan ook je menstruatie uitstellen. Zo ben ik vorige ronde gestopt met utro op 13 dpo omdat de test wit was en ben pas 6 dagen later ongesteld geworden.