Cryo's over wat te doen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door silvia009, 20 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrien

Sabrien Fanatiek lid

8 aug 2007
    2.098
    0
    0
    Silvia, ik vind het fantastisch!!!!!!!!!!!!!!
    Heb ik heel veel bewondering voor! Ik ben ook benieuwd wat ze in DD kunnen bieden!!!!!!!!!!

Enne, goede mail hoor!

2. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Silvia, jullie zijn echte toppertjes!
    Smak!

3. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Wauw mooie avatar Saskia ik hoop dat het bijgeloof jullie ook mag helpen wat veranderen van avatar betreft :D:D:D:D

4. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    :)

heb het topic gelijk maar opgezocht :)

Je bent lief!

5. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    :) hihihihihi....
    vind het meer dan normaal eigenlijk was alleen bang dat Silman er niet zo over dacht...MAAR dat doet ie dus wel :D:D:D dus nu gaan we er ook voor :D

6. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Nog steeds geen reactie vanuit Dusseldorf :(:(:(:( raar hoor...

7. Sabrien

Sabrien Fanatiek lid

8 aug 2007
    2.098
    0
    0
    Inderdaad, ik vind dat ze heeeel snel en heeeel enthousiast moeten reageren!!!!!!!!!!!! Zulke mensen zie je tegenwoordig nog maar weinig die iets moois willen doen voor hun medemens!!!!

8. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Denk dat de heren heel druk zijn om andere mensen ook op hun manier heel erg gelukkig te maken althans te proberen....;) we wachten wel af wat in het vat zit verzuurd niet zeggen ze weleens.
    en anders neem ik contact op met dat Nederlandse embryodonatie gevalletje waar ik ergens de link van heb opgeslagen ;)

9. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Wow Silvia wat ontzettend groothartig van jullie! Ik zou ook enorm in dubio zitten. Maar doneren aan een ander stel, ondanks dat ik weet hoe afschuwelijk de mmm is, ik weet echt niet of ik dat zou kunnen. Heb er wel eens over nagedacht (maar wij willen heel graag nog een tweede guppie als het weer zou lukken, dus nog even niet aan de orde!), maar zou zo moeilijk afstand kunnen doen van de gedachte dat mijn eigen vlees en bloed bij iemand anders rondloopt, ben bang dat ik het kindje zou willen gaan opeisen of zo, bang dat andere mensen niet goed genoeg vind voor haar/hem :):):). Nee, kan er zelf nog maar beter niet aan beginnen. Maar wil wel zeggen dat ik de gedachte alleen al werkelijk fantastisch vind, wat een liefde heb jij te geven.
    Liefs,
    Botervliegje

10. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Ik weet niet of S. alweer terug is van vakantie? Vorige week was hij er in elk geval niet, dat zou ook kunnen verklaren waarom je nog geen mail terug hebt?!

11. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    He's back!!! ik heb gisteren een punctie gehad door uber S

12. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    vreemd maar mischien moet ie het een en ander uitzoeken?

13. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    #33 silvia009, 23 okt 2010
    Laatst bewerkt: 23 okt 2010
    Nog geen reactie vanuit Dusseldorf :(:(:( wel op Freya van iemand die een heel verhaal er neer heeft gezet van het MCK in Leiderdorp

dit stuurde ze me :

Hieronder een stukje wat ik van de website van Medisch Centrum Kinderwens
    (zie link onderaan) heb gekopieerd. Ik weet dat voordat zij zich ermee gingen bezighouden, mensen met hun embryo's onder andere naar Antwerpen (dr D'hondt) terecht konden. Maar sinds de veranderde wetgeving in België gaat dat niet meer zo soepel. Her en der werd het toch wel gedaan hoor (Voorburg) maar men hing dat niet aan de grote klok. Ik geloof ook dat het in Duitsland nog niet mag? In ieder geval kan je wel je embryo's opvragen en meenemen naar waar jij dat wilt. Ze gaan dan in een speciale houder en dan rijdt je er zo de grens mee over.

Maar het zal dus moeilijk zijn mensen te vinden die hier al ervaring mee hebben. Ik heb er in het verleden wel mee gemailed, maar kan natuurlijk niet hun gegevens hier neerzetten. Hopen we dus maar dat ze dit lezen en reageren?

Groet (en sorry voor de lange lap tekst),

.......................................
    Samenvatting embryodonatie protocol.

Het aantal embryo’s dat wordt afgestaan voor donatie is beperkt. De donoren staan deze embryo’s in goed vertrouwen aan ons af ten behoeve van vrouwen die op geen andere manier zwanger kunnen worden. Zij gaan er daarbij vanuit dat wij bij de selectie van
    wensouder(s) zorgvuldig te
    werk gaan. Bij het toepassen van de donatie is voor ons het belang van het
    (toekomstige) kind
    heet zwaarstwegend. Vanzelfsprekend behartigen wij ook de belangen van donoren en
    wensouder(s) in deze situatie. Allen zijn immers partij.
    Er bestaat in Nederland wetgeving die hierop van toepassing is. Kort samengevat betreft dit:
    1. Embryowet. Deze wet geeft aan wat wel en niet mag betreffende voortplantingscellen waaronder embryo’s ook vallen. Embryo’s die ontstaan zijn uit IVF behandelingen maar voor de donorouders niet meer nodig zijn, kunnen worden afgestaan om andere
    (wens)
    ouders te helpen bij het verwezenlijken van hun kinderwens.
    2. Donorwet. Hierin is geregeld dat kinderen recht hebben op kennismaking met de personen die hun geslachtscellen (eicellen, zaadcellen, embryo’s) hebben afgestaan en waaruit het kind is ontstaan. Zij kunnen dus hun genetische verwekkers leren kennen.
    Daartoe worden
    gegevens van kind, wensouders en donoren gekoppeld bewaard bij de Stichting Donor Registratie. Vanaf het 12e jaar kunnen kinderen (met instemming van de ouders) kenmerken van de donor(en) opvragen, vanaf het 16e jaar kunnen de kinderen ook de persoonsgegevens opvragen. Alleen het kind heeft dit recht !!! Zowel donoren als wensouders kunnen hiertegen geen bezwaar maken, deze wet moet gevolgd worden.
    3. WVKL. Dit is de Wet Veiligheid en Kwaliteit Lichaamsmateriaal waarin alle zaken betreffende het laboratorium en de “weefselbank” is geregeld. Hierin staat onder meer dat wensouders en donoren getest moeten zijn op overdraagbare infectieziekten zoals HIV, Hepatitis, Chlamydia, Syphillis en Gonorrhoe. Ook verbiedt deze wet commerciële handel in geslachtscellen, wel mogen de gemaakte kosten in rekening gebracht worden.
    4. WGBO: Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst; hierin staat o.a. dat er een informatieplicht en toestemmingsvereiste naar de patiënt bestaat. De zorgverlener is verplicht de patiënt naar redelijkheid te informeren en deze toestemming voor een behandeling te vragen. De patiënt is verplicht de zorgaanbieder correct en zo volledig mogelijk te informeren. De ouderparen zijn gehouden om juiste informatie te verstrekken omtrent gezondheid en psychische problematiek.
    5. Burgerlijk Wetboek. Dit is de algemene wet waarin geregeld is wie ouders zijn en wat hun verantwoordelijkheden zijn.
    In het Burgerlijk Wetboek staat dat de vrouw uit wie het kind geboren is, de moeder van het kind is. De vader van het kind is de man die ten tijde van de geboorte van het kind met de moeder is gehuwd. Bij lesbische stellen zal de meemoeder een verkorte adoptieprocedure moeten starten waarbij een verklaring van “onbekende donor” nodig is.
    Dit betekent dus dat de wensouder(s) de juridische ouder(s) zijn (is) en dat de donoren geen enkele juridische of familierechtelijke band hebben met het kind. Kort gezegd zijn de wensouders de enige echte (juridische) ouders !! Donorouders kunnen geen enkel recht claimen.

Medisch Centrum Kinderwens heeft de taak om zorgvuldig alle aspecten die van belang zijn bij het complexe proces van embryodonatie te bewaken om te komen tot een goede en ethisch aanvaardbare procedure. Hiertoe zijn een aantal voorwaarden opgesteld:

Donoren
    Paren die embryo’s ingevroren hebben en niet meer voor eigen gebruik willen, kunnen deze afstaan. Tussen de ouders bestaat eensgezindheid over deze beslissing. Voor zover bekend verkeren zij in goede gezondheid en zijn er geen risico’s op genetisch overdraagbare aandoeningen.

Wensouder(s)
    Voor de selectie gaan wij in eerste instantie af op medische noodzaak dan wel medische onmogelijkheid om op een andere manier (eiceldonatie, spermadonatie etc.) zwanger te worden.
    De leeftijdsgrenzen van de wensmoeder hebben wij gesteld tussen 30 en 40 jaar.
    De reden voor de
    ondergrens is, dat er eerst onderzoeken en mogelijk behandelingen gedaan moeten zijn om zeker te weten dat andere vormen van zwanger worden onmogelijk zijn. Daarnaast kost verwerking van de vruchtbaarheidsproblematiek dikwijls veel tijd, deze tijd moet er zijn.
    De reden van de bovengrens is: zwangerschappen na het 40e jaar zijn vaak gecompliceerder dan zwangerschappen op jongere leeftijd. Ook kunnen zwangerschappen met andere embryo’s meer
    (medische) problemen met zich meebrengen dan zwangerschappen met eigen embryo’s. Gezien de complexe situatie bij embryodonatie willen wij de zwangerschapsrisico’s zo laag mogelijk proberen te houden en daarmee de kans op een gezonde moeder en kind zo groot mogelijk.
    Daarbij gaan wij uit van een goede gezondheid en geen problematiek die belemmerend is voor een hormonale behandeling en zwangerschap.
    De medische redenen kunnen zijn:
    - afwezigheid of niet meer functionerende eierstokken (vroegtijdige overgang) + niet functionerende zaadballen bij de partner
    - herhaalde mislukking van de eigen IVF-ICSI behandeling door diverse redenen, vaak zal er sprake zijn van slechte embryo kwaliteit of het niet bevruchten
    - hoog risico op genetisch overdraagbare aandoeningen

Procedure
    Met de donoren vinden een aantal gesprekken plaats met gynaecoloog en medisch psycholoog.
    Afhankelijk van de bevindingen zullen indien nodig aanvullende onderzoeken plaatsvinden.
    Onderdeel van de procedure is, dat de donoren een overeenkomst tekenen waarin zij afstand doen (en waarom) van de embryo’s en op de hoogte zijn van alles wat hierbij komt kijken.
    Met de wensouders zullen eveneens een aantal gesprekken worden gevoerd door gynaecoloog en medisch psycholoog. Aanvullende informatie over eerdere onderzoeken en behandelingen zal worden opgevraagd.
    ALS tot behandeling wordt besloten, zal door de wensouders een overeenkomst worden getekend waarin zij aangeven dat zij volledig op de hoogte zijn van de consequenties van de behandeling.

Nazorg
    Naast de medische en psychologische begeleiding verwachten wij van donoren en wensouders medewerking aan (psychologisch) onderzoek tijdens de zwangerschap en na de geboorte van het kind. Omdat embryodonatie nog niet eerder is uitgevoerd in Nederland, is het van belang om alle bevindingen zorgvuldig te registreren en in anonieme vorm te verwerken in een wetenschappelijke publicatie.
    Vanzelfsprekend willen wij graag weten hoe het met ouders en kinderen gaat in de toekomst.

Aanmelden
    Meent u dat u volgens bovenstaand in aanmerking komt voor een intake gesprek, dan verzoeken wij u ons dit kenbaar te maken.
    Dat kan door
    1. een brief te schrijven naar Medisch Centrum Kinderwens, Simon Smitweg 16,
    2353 GA
    Leiderdorp
    2. ons te bellen op 071-5812300
    3. een e-mail te schrijven naar info@mckinderwens.nl Wij hopen u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Het team van Medisch Centrum Kinderwens

:(:(:(

14. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Ik ben blij dat we niet de enige zijn die hierover nadenken en hebben geinformeerd naar de mogelijkheden. Wij willen ze wel alleen afstaan aan een bekend stel van ons die helaas kinderloos is gebleven naar jaren mmm

De wet in nederland is al zo ver.
    helaas de ziekenhuizen in ned niet. We zitten in utrecht, we hebben meerdere mails gestuurd, maar ze zijn bezig met een commissie en kijken of ze hieraan mee willen werken.
    Op de laatste mails heb ik niet eens meer antwoord gekregen.
    Ik denk dat ze me lastig vinden en hierin nog geen keus of standpunt willen bepalen.
    Ik hoor graag als iemand in ned dit al gedaan heeft en zoja waar.
    gr. Brenda

15. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Ik zit ook nog steeds te wachten op een Antwoord vanuit Dusseldorf.
    Vind het vreemd dat ik geen antwoord krijg van hun aangezien ze zelf op het formulier ook aangeven dat je ze ter donatie beschikbaar kan stellen.
    Maar lees op freya ook inderdaad dat er veel weerstand is van de nederlandse ziekenhuizen om mee te werken en zelfs weigeren aan de ouders om de cryo's mee te nemen.. heel raar.

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #36 maartje84, 26 okt 2010
    Laatst bewerkt: 26 okt 2010
    Hi Silvia,

Uber S. heeft deze week vakantie, misschien dat je daarom niets van hem hebt gehoord. Je zou dokter U. (de embryoloog) ff kunnen bellen... Mocht je zijngsmnummer willen hebben, dan kan ik hem je wel PBen...

17. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Heb een mail gestuurd naar uber S en uber Onderbroek :D maar denk dat ze een en ander uit moeten zoeken met wetgeving in duitsland schijnt echt moeilijk te zijn...
    maar nu ik de vorige schrijfster heb gelezen denk ik ineens of het niet goed is ook een bekend stel ooit te kunnen helpen zodat je zeker weet dat het goed gebruikt word en dus niet, dat er gezegd word dat je doneerd aan iemand maar uiteindelijk toch in de wetenschap gebruikt word voor testen en proefjes.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Haha dan weet ik er nog wel een paar bekenden van jou :p

19. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    hahahaha dan weet jij meer dan ik.... of bied jij je aan :D

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha

Nou zat eigenlijk eerder aan wat andere meisjes te denken...
    Ik zelf hoop nog op de 2 die in de broedstoof liggen, en anders op mn laatste cryootje en anders op een nieuwe poging... Ik zou het overigs niet heel erg vinden als ik uiteindelijk zwanger zou worden van een eitje dat niet van mij is. Maar ik wil wel perse dat mijn vriend wel de biologische papa van het emmytje is...

Al zou ik nog wel liever/eerder voor een compleet gedondeerd emmytje gaan dan voor adoptie of pleegzorg... Maar ik hoop nog steeds op een kindje dat van ons beiden afstamt en anders van mn vriend afstamt :)

Deel Deze Pagina