"Spoedzorg moet babysterfte halveren"

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by tupp, Dec 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,853
    19,221
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
  2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou inderdaad, laat het asjbeblieft zo zijn!

Vond het ook veels te lang duren toen ik 30 a 45 minuten op de gyn moest wachten terwijl mijn dochter in nood was.

3. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Nou zou mooi zijn als die maatregelen genomen gaan worden!

4. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    word tijd dat ze er iets mee gaan doen zeg!

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    werd tijd. nederland staat in de top 5 van landen met de hoogste babysterfte in europa. ze moeten maar is gaan bezuinigen op onbelangrijke dingen ipv levens op het spel zetten

ik lag met 33 weken in het ziekenhuis met gebroken vliezen en gelukkig bleef de kleine zitten tot 37 weken. toen ingeleidt en halve wegen de inleiding zeggen ze ineens dat ze liever snachts geen bevallingen doen en dat ik de volgende dag aan de beurt zou zijn. denk nou best en wat denk je vanwegen de drukte wilde ze me de volgende dag gewoon naar huis sturen terwijl er een stuk of 3 artsen aan me baarmoeder mond hadden lopen trekken en dat met gebroken vliezen. hadden ze gewoon vergeten neer te zetten in het dossier en er stond dat ze enkel met de eendenbek hadden gekeken. met spoed moest ik naar de verloskamers en nog geen 5 uur later was ik moeder.

dan mijn zus bij haar zoontje daalde de hartslag er snel en de verpleging zij dat ze gewoon even op moest houden want er was nog geen gyn. toen ze eindelijk mocht omdat ze gewoon begon (ophouden gaat dan echt niet) was haar zoontje helemaal blauw, moeilijk start en navelstreng 3x om zijn nek. de ctg liet duidelijk zien dat hijmoeite had maar nee niemand die insprong.

dan haar vriendin heeft haar kindje verloren nadat ze met harde buiken en een slechte ctg toch naar huis werd gestuurt omdat het al laat was en de volgende dag moest ze maar terug komen. savonds heeft ze de kleine voor het laatst hevig voelen schoppen en 3 dagen later is ze bevallen van een pracht dochtertje.

ez hier in tilburg heeft zowiezo een slechte naam wat betreft zorg voor zwangere vrouwen.

zo moest er even uit. dat ze zo spelen met kinderleventjes vind ik onbegrijpelijk in z'n ontwikkelt land als nederland. werd tijd dat ze eindelijk is iets gaan doen aan de onnodige kindersterfte

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

eerst zien dan geloven.......

7. angel81

angel81 Bekend lid

Apr 10, 2007
    920
    0
    0
    dat zou nou eens tijd worden, zeker in een land als nederland....

8. MelMel

MelMel Fanatiek lid

May 12, 2008
    2,267
    169
    63
    Female
    NH
    ze zegen dat ze het kindersterfte met 50% kunnen verminderen , ik vind het vooral zo erg voor de ouders die hun kindje hebben verloren terwijl er gewoon iets aan gedaan had kunnen worden...

Ze zijn zo laks , en volgens mij doen ze er alleen maar iets aan omdat ze niet als slechtste in de boeken willen komen te staan met het hoogste kindersterfe....

Ik heb het net in het nieuws gezien en alle punten die ze opnoemden :
    - slecht luisteren naar de zwangere ivb met lichamelijke klachten
    - snachts geen medisch personeel beschikbaar
    envz enzv
    Dat zijn toch de meest logische dingen om WEL rekening mee te houden ?!
    Je bent gewoon een nummertje....

9. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Het is goed hoor dat ze er nu een keer bij stil gaan staan!

Maar:
    Een van die maatregelen zou zijn dat er continue een verpleegster/verloskundige op de verloskamer moet zijn....

Ik moet er persoonlijk niet aan denken....Wij hebben vanaf zaterdag 10.00 in de ochtend (opgenomen met te vroeg gebroken vliezen en nog zonder wee) in een verloskamer gelegen, om 22.00uur had ik ze pas nodig hoor (persdrang en toen ging de bevalling beginnen). Maar ik moet er echt niet aan denken al die tijd iemand op de kamer te hebben!
    (je hebt hier bij ons prachtige verloskamers, zijn net huiskamers en daar heb je gewoon lekker samen een prive momentje, heerlijk.

10. valhalla

valhalla Niet meer actief

Neem toch niet aan dat dat meteen inhoudt dat er vanaf minuut 1 een vk tussen je benen staat te koekeloeren?

Maar ik ben benieuwd. Laat me verrassen, zal ik maar zeggen. Volgens mij wordt hierover al veel langer gepraat en is er tot heden wel iets maar niet heel veel veranderd.

Heb pasgeleden zelf nog meegemaakt dat ik zo ongeveer werd weggelachen toen ik een afspraak voor een CTG + echo wilde vervroegen ivm het minder voelen van de baby.

Denk dat er ook een mentaliteitsverandering moet plaatsvinden bij gyns, vk's en ander medisch personeel als het om zwangere vrouwen en de (ongeboren) kindjes gaat. Er wordt zo makkelijk geredeneerd: zwanger zijn is geen ziekte en laat de natuur het maar uitzoeken...

Maar als je leest dat het met 50 :$% kan worden verminderd, damn wat moet dat on-ge-lo-fe-lijk zeer doen voor ouders die een kindje op zo'n manier hebben verloren zeg.

11. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Vind het met de medici sowieso al dat je 9 vd 10 x weg gezet word als zijnde een leek. Ook al ken jij je lichaam toch het aller beste. En JIJ voelt verdorie toch wat er gaande is daar binnen? Of juist niet gaande is als je zwanger bent.
    Ik verwonder me nog steeds om het feit dat ik met Wendy persee een ineleiding moest want dat stond op de agenda. Terwijl ik al 2 cm ontsluiting had en ik nog geen seconde nadat ze mn vliezen braken begon met weeen. Nee ik moest en ik zou een inleiding ook al begon ik nu spontaan.
    En verplicht eerst die ctg ipv eerst eens kijken of het draaien wel nodig was toen ik kwam voor de EVENTUELE draaipoging. Ik nog zeggen dat ze enorm actief was geweest het weekend (was maandags), en echt rondjes leek te draaien per halve dag en nu ineens heel stilletjes lag...dus waarschijnlijk eindelijk "de uitgang had gevonden" Maar nee wat weet ik er nou van, toch?
    En wat denk je dat bleek na de ctg scan, 3 uur wachten op de gyn omdat er een spoedje tussen door kwam EN nog n half uur omdat mevrouw pauze had? JUIST mevrouw lag al met bol naar beneden en was n stukkie ingedaald zelfs! Die ging geen kant meer op (nouja...nog 1 kant dan uiteraard ;))
    En dit zijn dan nog maar irritatie puntjes maar niet levens bedreigende. Ik denk niet dat als ik iets weet maar de heren/dames medici niet naar me willen luisteren en ik daarom mn kindje in gevaar heb OF zelfs verlies ik nog insta voor mezelf...
    Feitelijk zouden de artsen die een verkeerde beoordeling maken op niet genoeg of foute feiten, ontslagen of iig een fikse boete moeten krijgen. Kijken of ze dan nog zo makkelijk zijn! :x

Overigens vind ik het van de zotte dat er geen gyn of vk op een verlos afdeling aanwezig is als het toevallig snachts is! Wie heeft dat ooit verzonnen? Alsof je als bevallende vrouw je benen even dicht kan knijpen tot er wel een kundig iemand aanwezig is!
    "ja sorry mevrouwtje maar de arts is nu even n slaapie doen. Morgen om 8 uur bent u aan de beurt. Hier kunt u een nummertje trekken...."
    Belachelijk zeg!
    Aan de eene kant moet de natuur zn gang maar gaan. En als die dan zn gang gaat en dat dan toevallig s'nachts dan moet t ineens toch maar niet zn gang gaan want dan moet meneer de gyn in zn zuur verdiende nacht rust gestoort worden...pfff :x

Mja kan me hier behoorlijk boos over maken..

12. wiebertje

wiebertje Fanatiek lid

Feb 2, 2009
    1,095
    0
    0
    ben benieuwd wacht het af, heb tot nu toe veel ellende met vk's en gynecologen meegemaakt ze luisteren gewoon niet.

13. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Het wordt inderdaad tijd dat er dingen gaan veranderen,

Ik ben zo dankbaar dat het ziekenhuis waar ik beviel wel altijd een gynecoloog aanwezig is, en dat is maar goed ook want er was bij mij een met spoed nodig, tevens had ik ook een top verloskundige die direct ingreep zonder eerst zelf aan te modderen.
    kan me voorstellen dat het enorm frustrerend is dat niet iedereen dat heeft,

het wordt tijd dat het gewoon verplicht wordt, dag en nacht een gyn beschikbaar, plus operatieteam voor het geval dat.

tevens 1 op 1 verloskundige is ook wel hanidg, ik had ze echt nodig om niet in paniek te raken tijden de bevalling, gelukkig kon ze dus ook gewoon bij me blijven.

ondanks dat het een rot bevaling was, met vooral voor de kleine een slecht begin, heb ik het allemaal wel positief kunnen ervaren omdat de zorg gewoon erg goed was, zo zou het bij iedereen en overal moeten zijn.

14. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Toen mijn man en ik dit bericht op tv hoorde, zei hij meteen: "Daar hadden wij bijna bij gezeten.."

Want ook ik heb best veel ellende gehad tijdens mijn zwangerschap, maar werd nooit echt serieus genomen.
    Ik ben blij dat mijn weeën in week 35 begonnen, en geen week eerder, want dan hadden ze me weeënremmers moeten geven.
    Aangezien tijdens de bevalling bleek dat mijn placenta half losgelaten was, is het maar goed dat de bevalling spontaan op gang kwam.
    Anders hadden we nu geen prachtzoon meer gehad..

15. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Eindelijk! Wist niet dat de cijfers zo erg waren, maar wel dat het in Nl wat dat betrefd een stuk beter kan.

Toen ik ging bevallen was de gyn volgens mij ook niet de hele dag aanwezig. Toen ik sochtends om 9u in het zkh was heeft ze even gevoeld naar de onsluiting, en daarna zag ik haar de volgende dag pas weer.

Nog zoiets doms (even off topic, maar moet het kwijt)
    Milan lag de eerste 24u in de couveuse. Daarin mocht hij alleen een luier aan omdat die bak verwarmt is.
    Ging ik later naar hem toe op de afdeling, lag Milan heel hard te huilen. Zag ik dat bij alle andere baby de temperatuur op de couveuse stond vermeld, en bij Milan niet. Waren ze vergeten dat ding aan te zetten :$!! Hij huilde zo omdat hij het natuurlijk enorm koud had, zielig ventje :(.
    Kon die zuster echt wel wat aan doen!

16. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

mijn dochtertje en ik waren er allebei bijna niet meer geweest en dan had ik nog "geluk" dat het overdag was en er binnen 2 seconden een heel team om mijn bed stond, ik lag al in het zkh overigens voor de bevalling ivm medische complicaties.

ik weet het niet hoor, ik zei eerder al, eerst zien, dan geloven. het heeft volgens mij niet alleen maar te maken met gyn´s die ook ´s nachts paraat moeten staan, er wordt ook gewoon te vaak niet geluisterd naar zwangere vrouwen, wat heb je dan aan een gyn die ook ´s nachts werkt? nee er moet icm met verplichte nachtdiensten ook accurater gehandeld worden.

het is een cultuur die doorbroken moet worden en dat is erg moeilijk.

17. Pippa2

Pippa2 Actief lid

Nov 11, 2008
    444
    0
    0
    Woest kan ik er om worden!!!
    Er heerst hier in ned. echt een cultuur van artsen weten allen en wij natuurlijk niks!!
    Bij ons was het ook kantje boord! Een oom van mijn man is kinderarts en zegt dat veel mensen weer weg worden gestuurd of moeten wachten om het geld. Belachelijk vind ik het. Ik heb ook nog wel tig van die verhalen waar het ook bijna mis mee was.

Grrr

18. 4days

4days Niet meer actief

Het werd ook ECHT tijd inderdaad! In alle langen is de bevallende vrouw zo'n beetje de koningin, alleen in Nederland keer er geen mens naar je om... In het ziekenhuis lig je uuuuuuuuuuren alleen, en als je het idee hebt dat er iets niet klopt word je door niemand serieus genomen... Vreselijk gewoon!

19. 4days

4days Niet meer actief

Nou dat is ook echt een BLUNDER hoor! :x:x:x Die kindjes liggen toch niet voor niets in de couveuse?!?! Hoop voor de patiënten dat ze bij niemand vergeet de hart/long-machine aan te zetten... ;)

Share This Page