CT scan en long röntgenfoto tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door joyce1990, 9 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce1990

joyce1990 Actief lid

14 feb 2008
    385
    0
    16
    Vrouw
    Huismoeder
    West Vlaanderen
    Hey meiden,

Ik had al enige tijd last van allerlei vreemde klachten zoals tintelingen, spierpijn, hoofdpijn, slechter zien en nog meer.

Na een bezoek aan de huisarts en spoed met als diagnose hyperventilatie en spanningspijn, besloot ik toch nog eens naar een andere spoed te gaan.

Daar namen ze mijn bloed en deden ze enkele testen inclusief 2 long röntgenfoto's (profiel en recht) en een CT scan van het hoofd (met en zonder contrast vloeistof). Ze vroegen mij niet of ik zwanger kon zijn en sinds ze mijn bloed afnamen dacht ik dat dat ook getest werd. Ik dacht ook niet zwanger te zijn want ik was niet overtijd en neem al 3 jaar geen contraceptie.. Dus daar dacht ik zelfs niet over na!
    Een week later was ik toch overtijd (maar ben vrij onregelmatig) en deed een zwangerschapstest. Tot mijn GROTE verbazing was hij positief. Maar de vreugde sloeg snel om naar paniek. Wat met de röntgenfoto's?

Ik werd onmiddellijk doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik kreeg er een echografie en er was enkel een vruchtzakje te zien, volgens mijn laatste menstruatie zou ik 5 weken en 4 dagen moeten zijn maar sinds ik zo onregelmatig ben zou het tot een week minder lang kunnen zijn..
    De gynaecoloog was er niet van overtuigd dat het een goede zwangerschap is maar het kan nog.. Ik moet over 2 weken terug om te kijken of er een hartslag is. Volgens haar mening is het op die fase 'alles-of-niets' ivm de bestraling maar ze kan niet garanderen dat het kindje gezond gaat zijn ookal word het geen miskraam en raad alvast geen abortus aan.

Ik ben zo in twijfel!! Het kan nog miskraam worden maar zo niet, is het verantwoord om een kind op de wereld te zetten met verhoogde kans op kinderkanker en afwijkingen. Na een zoektocht op internet vind ik over algemeen positieve dingen, dat de straling echt miniem is en de risico's ook maar ze zijn er toch!!

Heeft hier iemand ervaring mee?

2. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ojeetje meid, wat een onzekerheid :(
    Je bent niet echt zeker dat je al bevrucht was toen je de scan hebt laten doen?
    Ik kan je verder geen advies geven, ik wens je veel sterkte!

3. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Wat een onzekerheid!

Ik zou iig niet te snel conclusies trekken en het afwachten.
    Je kan jammer genoeg nu ook nier meer dan afwachten.
    Word het geen miskraam, wat ik natuurlijk hoop, kun je altijd nog een combi test doen op chromosomen afwijkingen. Lichamelijke en geestelijke afwijkingen kun je helaas niet altijd zien (maar dit is in alle zwangerschappen zo)

Ons kindje os door een kuur heen genesteld waarin ik ook niet zwanger mocht zijn, fe kuur zou het afstoten. Maar ons kindje is sterk geweest en doet het erg goed. Omdat dit is gebeurd krijgen we een uitgebreide 20 weken echo.
    Als jullie kindje ook zo sterk is kun je ook vragen/of krijg je automatisch om een uitgebreide 20 weken echo.

Nogmaals, geen enkele dokter kan met 100% zekerheid zeggen dat je kindje gezond is. Het is aan jullie om na te denken wat jullie willen.
    Wat als het kindje afwijkingen heeft of down...wat zouden jullie doen?
    Weghalen of het wonder laten gebeuren. Je verantwoordelijk begint al bij het zien van de twee strepen.

De keuze waar julkie beide achter staan is de juiste!

4. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ha joyce,
    Wat een rotsituatie.
    Mij is verteld dat een ct scan van het hoofd nog minder straling geeft als dat je een vliegreis naar de Canarische eilanden maakt. een foto is vaak nog minder dan een scan. Als je kindje teveel schadelijke straling heeft gekregen dan stoot het lichaam in nagenoeg alle gevallen de embryo van zelf af. Als je geen miskraam krijgt de komende weken, dan zou ik gewoon de vlag uithangen en genieten! Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen, want ik heb ook heel vaak met dezelfde vragen geworsteld en weet hoe het voelt. Overigens is er op internet ook een onderzoeksdocument over rontgenstraling en embryo te vinden. Misschien even googelen.

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Mensen die zwanger willen worden en op die afdeling werken weten het pas ook pas na de eerste test. Daarvoor blijven ze gewoon werken hoor. Ik werk ook met straling en andere gevaarlijke stoffen, maarja kan pas daarmee stoppen als ik die positieve test gehad heb. Tot die tijd sta je er gewoon bij.

Je moet trouwens niet zoeken naar bestraling en zwangerschap he, dat is heel wat anders.

Ik zou het gewoon even afwachten en niet te veel bang zijn voor de straling die je hebt opgevangen. Met een vliegreis vang je vaak nog meer op.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier een ct scan gehad met 6 weken, wist toen niet dat ik zwanger was. Heb dit ook eigenlijk nooit aangegeven bij de verloskundige? Nu loopt er hier een vrolijke meneer rond van 19 maanden :)

7. joyce1990

joyce1990 Actief lid

14 feb 2008
    385
    0
    16
    Vrouw
    Huismoeder
    West Vlaanderen
    Tijdens de zwangerschap is de jonge vrucht extra gevoelig voor de nadelige effecten van straling, omdat daarbij sprake is van snelgroeiende weefsels. Hoewel de mate van gevoeligheid van deze weefsels afhangt van het stadium van de zwangerschap, zijn de aanbevolen maatregelen voor het uitvoeren van röntgenonderzoek steeds dezelfde.
    Een onderzoek bij een zwangere vrouw waarbij de straling niet in de buurt komt van de baarmoeder, zoals een foto van de longen of van de neusbijholten, kan zonder enig gevaar voor de zwangerschap plaatsvinden.
    Soms is röntgenonderzoek verricht, terwijl pas achteraf blijkt dat er sprake was van een (prille) zwangerschap. Alleen als de baarmoeder tijdens dat onderzoek direct in de stralenbundel heeft gelegen, is het zinvol hierover contact op te nemen met de röntgenafdeling waar het onderzoek is uitgevoerd. Aan de hand van gegevens van de patiënte en het verrichte onderzoek kan dan een dosisschatting worden gemaakt. Deze dosis zal vrijwel altijd zo laag blijken te zijn, dat verdere maatregelen overbodig zijn.
    De meest drastische maatregel na ‘bestraling’ van de ongeboren vrucht is abortus provocatus.
    In het verleden is een dosis van 100 mSv op de jonge vrucht wel aangegeven als grenswaarde, waarboven een zwangerschapsonderbreking zou kunnen worden overwogen. Een dergelijke dosis kan worden opgelopen door bijvoorbeeld 4 of 5 CT-scans van de (onder) buik of bij een zeer langdurige interventieprocedure in het kleine bekken. Het is echter duidelijk dat de kans op een door de straling veroorzaakte congenitale afwijking uiterst klein, zo niet volledig afwezig is, en in elk geval ten opzichte van de natuurlijke kans op een congenitale afwijking als vrijwel verwaarloosbaar mag worden beschouwd. Dit zeer geringe risico rechtvaardigt derhalve nooit invasieve foetale diagnostiek ter uitsluiting van congenitale afwijkingen of zwangerschapsonderbreking. De hieraan verbonden risicogetallen voor moeder en kind liggen tussen 1:100 en 1:500 en zijn veel hoger dan de risico’s verbonden aan de ontvangen straling.
    Thans wordt aangenomen dat er na blootstelling van het ongeboren kind aan straling wel een duidelijk toegenomen kans op het ontstaan op kanker op jonge leeftijd bestaat, hoewel ook dit risico in absolute zin zeer gering is.
    Samengevat mag worden gesteld, dat bij de in de diagnostiek gangbare doses er nooit een zodanig risico aanwezig is dat alleen op grond hiervan er een rationele grond voor een beëindiging van de zwangerschap bestaat.

Dit vond ik erover online..

8. joyce1990

joyce1990 Actief lid

14 feb 2008
    385
    0
    16
    Vrouw
    Huismoeder
    West Vlaanderen
    Gemiddelde msv
    hart en longen 0,09