IUI bij goede kwaliteit zaadcellen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door natascha01, 18 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    zuilichem
    hallo meiden,

onze gyno heeft tussen neus en lippen door laten vallen dat IUI voor ons geen optie is aangezien manlief ( gelukkig ) goed zaad heeft. Maar nu zat ik een beetje rond te lezen op internet en lees ik ook veel verhalen van stelletjes die ondanks goed zaad wel gewoon IUI hebben ondergaan. wat zijn jullie ervaringen of wat zijn de regels bij jullie in het ziekenhuis?

gr
    natascha

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    hey natascha

uhmm ik denk dat dan toch verschillend is per kliniek of ziekenhuis...
    mijn vriend zijn zaad is ook van op en top kwaliteit maar we hebben vandaag het groene licht gekregen voor onze 1ste iui behandeling volgende week..
    ik zelf weet ook nog niet of ik te zuur baarmoederslijm heb,ik heb gewoon aangegeven dat ik na 7 rondes een stap verder wilde en de gyn stemde er in mee...

succes bij het vinden van je antwoord...

xxxcindy

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Over het algemeen zou je met IUI kunnen beginnen, als je zelf na een jaar niet zwanger bent geworden. IUI wordt ook gedaan als de zaadkwaliteit goed is en als er bij de vrouw geen afwijkingen zijn gevonden, als er op het eerste gezicht niks aan de hand is. Alleen heeft elk ziekenhuis zijn eigen regels en protocollen. Als uit het vruchtbaarheidsonderzoek blijkt dat er niks aan de hand is, sturen sommige gyn's je voor bepaalde tijd weer naar huis om het zelf nog te proberen. Dat is overal weer anders.

De stap naar meteen IVF wordt niet snel gemaakt, zeker niet als de zaadkwaliteit goed is. Dan moeten er aanwijsbare medische redenen voor zijn, zoals: een slechte zaadkwaliteit, geen goede eisprong, dichte eileiders of verklevingen, een afwijkende vorm baarmoeder, enz. IUI is in principe wel een eerste optie, mocht je in het medische circuit belanden.

Heel veel succes!

4. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik dacht juist dat IUI daar uitermate geschikt voor is :(

Bij ons was de zaadkwaliteit altijd goed en we hebben IUI aangeraden gekregen van de gyn omdat er geen oorzaak is gevonden voor het uitblijven van een zwangerschap.
    Dus inderdaad zeer uiteenlopende meningen van artsen, apart toch, ze hebben toch allemaal dezelfde opleiding gevolgd zou je denken.

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hier ook goed zaad, en juist daarom IUI.

6. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    zuilichem
    als ik zo de reactie's lees, ga ik toch maar eens vragen hoe en wat....

7. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Heel raar ja. De NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie=gynaecologenvereniging) heeft zelfs in haar richtlijnen staan dat na 2-3 jaar onbegrepen kinderwens IUI als behandeling aangeboden kan worden. Ik weet niet of dat bij jullie het geval is? Het gaat dus om een soort van kansberekening: na ongeveer 2-3 jaar is de kans op een spontane zwangerschap kleiner dan de kans op zwangerschap met behulp van IUI. DUs dan is IUI een optie, maar realiseer je wel dat het geen garantie is op een kind.

Overigens: bij ons is dus geen oorzaak gevonden, het zaad van mijn man is prima en we hebben wel IUI's ondergaan...en ik ben er ook al 2x zwanger door geworden, helaas 2x miskraam.

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    En daarbij is IUI ook minder belastend dan IVF ( nu spreek ik voor mezelf)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij ons prima zaad, maar wel IUI voor onverklaarde onvruchtbaarheid. Overigens: als je vijandig slijm hebt, dan is IUI met goed zaad DE remedie! Heb je wel een samenlevingstest gehad? Zo nee, dan weet je niet of je slijm wel/niet vijandig is.

10. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hier doen ze niet eens een samenlevingstest.
    Het is gewoon onverklaarbaar ( oke wel veel onderzoeken), maar geen samenl-test

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb die test ook niet gehad. En hij schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn. Maar: je weet dus niet of je vijandig slijm hebt en dit zou in theorie een oorzaak kunnen zijn. Dan kan IUI dus helpen.

12. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    zuilichem
    Ben blji met al jullie reactie's!!
    nog even een ( naief ) vraagje;
    ik zelf dacht dat IUI alleen maar opging bij slecht zaad omdat dan alleen het zaad bewerkt word, maar dat klopt dan toch niet als een man al goed zaad van zijn eigen heeft?

13. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dan halen ze echt alleen de goede eruit.
    Goed is maar 14% van alles. dat noemen ze al goed.

14. georgi

georgi Lid

26 feb 2009
    35
    0
    0
    Hier ook 5 keer iui gekregen, bij mij en mijn vent alles ok. Zaad wordt gewassen ,so to speak, vrijgemaakt van bacterien enzo en slechte kwaliteit ,dode spermacellen ,omdat het direct in de baarmoeder wordt gespoten. Deze zou anders tegensputteren/krampen bij geen wassing. Zou het zeker eisen bij je ziekenhuis . Geeft bij jou ook wat inzicht in je cyclus enzo en stel dat het zou lukken ..blijft dat hele ivf gebeuren je bespaard. Is bij jou alles in orde? greetz:)

15. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    ja het zaad bewerken is dat ze het wassen en de goede en slechte uit elkaar halen,,en dan maken ze het zaad bacterie vrij...

omdat het direct in de bm wordt gespoten is er een grote kans op infectie..mits het niet bewerkt is...

16. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    zuilichem
    ik heb pco dus helemaal geen cyclus zonder medicatie. Spuit nu puregon na alle hoeveelheden clomid gebruikt te hebben maar werd daar immuun voor. de gyno die ik gelukkig maar 1 maal heb gehad ( het klikte niet bepaald ) wimpelde IUI dus meteen weg omdat mijn man goede zwemmers heeft.... Ga het nu dus echt wel aankaarten mocht de komende rondes het spuiten niet aanslaan.

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    In welk zh loop jij? Mag ook via PB.
    Ik zie dat je in Zuilichem woont, maar waar dat ligt????

18. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    zuilichem
    Ik loop in Het jeroen bosch ziekenhuis, locatie groot zieken gasthuis den bosch. Bij de fertiliteitspoli. Baal eiegenlijk wel een beetje omdat ik toen dus 1-malig een lompe arts had met lompe opmerkingen waaronder de iui die volgens haar niet van roepassing was

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het opwerken van het zaad heeft (behalve wat de dames hierboven al schreven) o.a. als functie om het zaad zo te bewerken zoals jouw baarmoederhalsslijm het normaal zou bewerken. Normaal zwemt het zaad door jouw slijm en dat zorgt ervoor dat de kopjes van de zaadcellen wat afslijten. Dat is dus goed! Zou je die bewerking overslaan, dan zijn de zaadcellen minder goed in staat om jouw eitje te bevruchten. Daarom moet bij IUI het zaad altijd bewerkt worden.

Heb je met Puregon wel een goede eisprong en kijken ze dan ook echt met de echo of je eitje weg is? Als ze nooit met de echo gekeken hebben, kan je dat eens voorstellen. Pas als op de echo gezien is, dat er eerst een groot ei zat en dat dit weg is, weet je echt 100% zeker dat je een eisprong hebt gehad. Ook een temperatuurcurve met een temperatuurstijging geeft geen 100% zekerheid van een eisprong.

Deel Deze Pagina