verloskundige adviseert minder te werken :(

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door roosje1979, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roosje1979

17 mrt 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal, Ik ben nu 19 weken zwanger en sinds 2 weken regelmatig harde buiken die met vlagen zeer pijnlijk zijn. Mijn verloskundige heeft mij geadviseerd om het rustig aan te doen en desnoods 1 dag minder te werken, omdat mijn werkgever nou niet bepaald flexibel en menselijk is wat daardoor ook weer meer stress oplevert.Ik vertelde dus mijn werkgever dat dat het advies was van mijn vk en zijn antwoord: "haha 1 dag minder werken, is 1 dag minder betalen" en dat was geen grapje! Dus ik zei dat ik de Arbo erbij zou halen en zijn antwoord: "pffff dan moet je dat maar doen" Mijn vk kan en mag alleen adviseren en niet verplichten om rustig aan te doen, dus kan ze helaas niks aan mijn werkgever melden. Ik zou zelf de Arbo moeten benaderen maar ik werk voor zo'n raar bedrijf dat zodra ik vraag naar onze arbo-arts krijg ik te horen dat we die niet hebben :( De assistente van de vk zegt dat ik huisarts moet benaderen omdat dat een arts is, maar mijn huisarts zegt dat de vk deskundig genoeg is om dat advies te kunnen/mogen geven. En dat werkgever dat als voldoende moet accepteren.Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, iemand advies alsjeblieft????

2. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Wat een lastige situatie! Vervelend dat je werkgever zo reageert! Ben je lid van de vakbond? Deze kunnen wellicht iets voor je betekenen.. Suc6!

3. Mijammi

Mijammi Actief lid

20 dec 2010
    244
    7
    18
    Hi Roosje,

Helaas mag en kan noch een huisarts noch je vk bepalen of jij je werk wel of niet kan uitvoeren (zij hebben namelijk geen zicht op he werkzaamheden behalve de informatie die jij geeft). Als jouw werkgever niet wil aangeven wie de Arbo-arts is, dan is waarschijnlijk de makkelijkste weg is je geheel ziekmelden bij je werkgever. Zij zijn volgens de Wet Poortwachter verplicht je binnen 6 weken op te laten roepen door een Arbo-arts. Wat je ook even kunt proberen, is een deskundige oordeel bij het UWV aanvragen. Echter, sommige UWV willen nog wel eens zeggen dat dit alleen kan als ziek gemeld staat (en er een conflicht of je ziekte bestaat) en er zitten kosten aan verbonden die door jou betaald zullen moeten worden. Succes ermee!

4. roosje1979

17 mrt 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, Bedankt voor de snelle reacties... maar helaas ben ik niet aangesloten bij een vakbond :( Ik word nu zo heen en weer geslingerd door zowel hormonen als instanties. Betwijfel of wij (als bedrijf) iets te maken hebben met de wet Poortwachter want een (ondertussen ex)collega die februari dit jaar bevallen is van een dochter kreeg 3 dagen voordat zij weer zou beginnen met werken een aangetekende brief met de mededeling dat haar contract niet verlengd ging worden. Per 1 sept. is zij dus niet meer werkzaam bij ons. Zij heeft zich vanaf mei dus ziek gemeld en sinds die tijd niks gehoord of gezien van een Arbo.Terwijl ze dus officieel nog werkzaam is bij ons. Ze nemen het hier niet zo nauw met regeltjes.....Vanmorgen "gewoon" op mijn werk verschenen en dan komt de directeur naar me toe: "zo ben je weer beter" ... dus ik zuchtte en zei dat ik niet ZIEK ben maar zwanger! Hij is me nu aan het intimideren door zogenaamde grapjes maken dat ie niet weet waarom ik boos op hem ben! Ik ben in de 8 jaar dat ik hier werk ongeveer 4 keer ziek geweest, dus valt reuze mee....dat toont aan hoe makkelijk ik me "ziek" meld :(Blijf nu vooral uit schuld gevoel hier zitten....met de gevolgen dat mijn vriend thuis ook erg boos op me begint te worden en zegt dat ik ook zijn kind in gevaar breng door zo eigenwijs te doen.

5. Mijammi

Mijammi Actief lid

20 dec 2010
    244
    7
    18
    Wet Poortwachter is landelijk wetgeving daar MOET elk bedrijf zich aan houden. Als UWV constateert dat een bedrijf zich daar niet aan houdt, ontvangt je werkgever een enorme boete. Helaas ben jij daar dan niet mee geholpen. Niet mijn voorkeur, maar voor jou lijkt de makkelijste weg je volledig ziek melden. Alternatief is een deskundige oordeel bij het UWV aanvragen. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de kleine (want daarin heeft je vriend echt gelijk!)

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lijkt mij een goed advies, maar als je het allemaal wat eng vindt, kun je misschien eerst het juridisch loket even bellen.....?

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Als jij je ziekmeldt i.v.m. zwangerschap krijgt je werkgever die kosten volledig vergoed via UWV.

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wat een sh*t situatie zeg, kan me voorstellen dat je je er echt heel erg vervelend onder voelt!!
    ik zie ook geen alternatief dan volledig ziek melden. als je dan wel wordt opgeroepen kun je uitleggen dat je eigenlijk alleen wilde minderen maar je baas daar niet aan mee wilde werken en je je dus volledig hebt ziekgemeld.
    en zoek ondertussen echt heeeeeeel goed je rechten uit, want die kennis zul je wel nodig hebben als ik het zo hoor. Er zijn wel meer werkgevers die een loopje nemen met de regels omdat werknemers niet beter weten maar dat is eigenlijk zot natuurlijk.

9. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    heb je een vast contract of een tijdelijk contract. Ik zou toch ondanks je niet lid bent van een vakbond wel eens een telefoontje plegen en zonodig lidworden. Misschien kunnen zij je verder helpen.
    Daarnaast zou ik me zeker ziek melden, advies word niet zomaar gegeven. Ben zelf 21 weken zwanger en zit sinds 2 weken in de ziektewet met hardebuiken en buik klachten op advies van de VK.
    Succes en sterkte ermee.

10. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Idd bedenk goed ziekte ivm zwangerschap wordt altijd vergoed! Dus jou een dag minder betalen slaat echt helemaal NERGENS op!!

Zelfs met een vervanger voor jou zou hij dan geld in zijn eigen stak steken.
    je hebt alle recht op minder werken en in deze situatie, vind ik, alle recht op volledig ziekmelden

Kzou hier echt boven gaan staan! Haha oeh wat wordt ik boos op jou baas!

11. tugbiss

tugbiss Lid

3 jul 2011
    44
    0
    0
    wat je kunt doen is het UWV bellen en vragen of je contact mag hebben met een arbo-arts, desnoods vragen wie als arbo-arts is aangeschreven voor jou bedrijf. Je hebt altijd t recht om je te laten keuren door een arts. vk en huisarts mogen tijdens zw. helaas geen oordeel geven. De wet en staat bieden voor zwangere vrouwen genoeg rechten. Zie hiervoor site van UWV. Helaas zijn sommige werkgevers toch te laks om iemand in te werken of in te laten vallen ondanks dat ze het "ziektengeld"vergoedt krijgen als werknemer zwanger is.
    wat vele ook doen is je vakantie uren laten uit betalen als je 1 dag minder gaat werken, hier moet je ook niet mee akkoord gaan. het zijn immers jou uren en als je ziek bent ben je ziek,..

12. Iefie

Iefie Niet meer actief

Ik wil nog net niet vragen 'hoe heet dat bedrijf waar jij werkt??' Dan weet ik dat ik daar in elk geval nooit wil werken! Dit is gewoon pesten en dat hoef je niet te pikken. Ik werk zelf bij een bedrijf waarvan je wel mag verwachten dat het goed op de hoogte is van wet- en regelgeving maar ook daar merkte ik het tegendeel. Werkgevers zijn in mijn ogen vaak echt onwetend en moet je ze even helpen, maar hoe jouw werkgever zich naar jou gedraagt...onbehoorlijk gewoon! Hoorde het al voorbij komen, maar meld je volledig ziek en zorg dat je ofwel aansluit bij een vakbond of juridisch advies inwint bij een juridisch loket. Of heb je wel een rechtsbijstandverzekering? Als arbeidsconflicten medeverzekerd zijn dan kun je daar een beroep op doen. Heel veel succes meid!

13. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Zou ik ook doen, na zo'n klote reactie.

14. Pixel84

Pixel84 Lid

26 apr 2011
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een belachelijke reactie van jouw werkgever!

Op de website van het uwv kun je ht formulier ziekte aangifte vinden. Hiermee kanje werkgever jou ziekmelden bij het uwv en krijgt hij indd het ziekengeld vergoed. Misschien helpt het als je dit vast voor hem print.;)

Daarnaast kan het zijn dat jullie bedrijf niet is aan gesloten bij een arbodienst. Echter, is een werkgever wel verplicht om een contract aan e gaan met een gecertificeerde bedrijfsarts! Ik zou, als ik jou was, nog eens navragen wat de contactgegevens zijn omdat je graag een spreekuur wilt.

Succes!

15. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Roosje, heb je wat aan onze reacties? Hoop het wel!

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Wat een belachelijke reactie van jou werkgever!
    Ik zou inderdaad ook even het UWV of met welke instantie jou werkgever dit ook regelt ( ziek-melding e.d. ) gaan bespreken.

Ik loop momenteel sinds 2 a 3 weken met rugklachten en sinds afgelopen weekend is het echt extreem.
    Ik heb dit vandaag gelijk aangekaart op het werk, ook met een schuld gevoel tegen over het bedrijf.

Die zeiden direct: Bel V-factor ( daar hebben wij afspraken over mbt ziekmelding e.d. ) daar heb ik contact mee gehad, en die zouden direct contact met onze HR afdeling nemen. Vrijwel 15 min erna kreeg ik al van mijn leidinggevende te horen, dat ik momenteel ipv 8,5 uur naar 6,5 uur per dag ga, dit verdeeld over 5 werkdagen.

Indien dat niet lukt, dan zal ik een gesprek met de arboarts aangaan!

Dus in jou situatie: Jij beslis over jou eigen lichaam! Als jou lijf zegt, dat je het rustiger aan moet doen, dan moet je dat ook zeker doen en dan zou ik het advies van de VK ook opvolgen. Jammer voor je werkgever!
    Neem dus eens contact met het UWV op

17. roosje1979

17 mrt 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zeker wel wat aan jullie reacties, ze helpen me erg in mijn gevoel van: "Ik ben vast de enige" of het gevoel: "mensen vinden me een aansteller" Verloskundige kan alleen een uitdraai maken van mijn dossier, maar daar staan helaas ook gegevens in die mijn werkgever niet hoeft te weten, dingen uit mijn (prive) verleden. Ik ben vorige week donderdag en vrijdag thuis gebleven van mijn werk.Feitelijk zou ik contact moeten hebben met een arbo, maar ik ben net gaan vragen bij welke arbo we aangesloten zijn en ik kreeg het antwoord: "Die informatie geef ik je niet, dat gaat via ons en niet rechtstreeks" en dat ik het vroeg is gelijk doorgegeven aan de directie, die weer kwam vragen waarom ik vroeg om de gegevens van de arbo, hij had tenslotte al aangegeven dat als ik "ziek" was dat ik naar huis moest gaan :(.....is toch ongelofelijk?? Mijn vriend wil eigenlijk niet dat ik na mijn zwangerschapsverlof terug kom hier.... Ook mijn verloskundige is verbaasd over de reacties op kantoor.Ik ga nu naar huis en lekker in een warm bad zitten, daar heb ik zin in ;)

18. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja dit klopt, want toen ik ziek was heb ik meerdere malen aangegeven dat ik gezien wil worden door een arbo arts,maar dat hebben ze niet gedaan( wellicht omdat het ze geld kost). En ik ben ziek uit dienst gegegaan. En later heb ik van het uwv gehoord dat mijn exwerkgever een boete heeft gekregen .

19. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik heb ook ooit eens een werkgever gehad die me op een hele vervelende manier behandelde (dan niet tijdens mijn zwangerschap, maar toch... zoals hij tegen me deed kon gewoon niet) heb ik me ziek gemeld (overspannen). Hij zei toen tegen me: "je bent niet ziek en ik betaal je geen ziektegeld"
    waarop ik antwoorde:"je bent geen dokter, en ik sleep je voor de rechter"
    Heb ik een advocaat op onvermogen gehaald (ik verdiende toen ook niet veel en kon geen 'gewone' advocaat betalen. De advocaat op onvermogen deed het ook prima, spande een rechtzaak tegen mijn baas, en....Won!!
    Kreeg ik toch mijn geld. Zo kan je het ook evt proberen, of mee dreigen. Maar dan toch volledig in de ziektewet gaan hoor.
    Success he xxx

20. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

bij mij zei trouwens de bedrijfsarts dat ik ipv de ziektewet maar moest gaan minderen, dus minder salaris. Daar stond ik ook van te kijken, hij zou ook mijn belangen moeten behartigen!
    heb gewoon gezegd dat ik dat niet ging doen en mijn rechten kende. Toen was het snel klaar :)

Roos, morgen direct volledig ziekmelden en UWV inlichten!!!!!!!

Deel Deze Pagina