Hoi! Heb twee vragen over veiligheid bevalling: Waarom wordt er tijdens de weeen standaard geen ctg gebruikt om de conditie van de baby te monitoren en geen echo gemaakt om te kijken of de navelstreng niet om de nek zit? Alvast heel erg bedankt voor je reactie!
Hoihoi, Tijdens een eerstelijns bevalling (thuis of poliklinisch) word er niet standaard gebruik gemaakt van een CTG of wel continue controle maar word er wel zeer regelmatig naar het hartje van de baby geluisterd om de conditie van het kindje te beoordelen. Met de echo is het heel lastig om te zien of een navelstreng nu daadwerkelijk om het nekje zit en daarnaast word er niets mee gedaan. Je krijgt geen keizersnede omdat een navelstreng rond het nekje zit. En tijdens de bevalling word zodra mogelijk het navelstrengetje direct van het nekje verwijderd. Imke
Dank je!! Ik wordt er wel wat zenuwachtig van aangezien ik van veel meiden hoor dat de verloskundige de bewuste dag even 1 keer kwam kijken en daarna uren niet en dan het laatste stukje (wat natuurlijk ook heel snel kan gaan). Kan ik een ctg huren om het zelf te monitoren?
hoi nee dat kan niet. Maar onder normale omstandigheden is het ook helemaal niet nodig dat je continue naar het hartje luistert. Mirjam