Cultuur? Normaal? Of ben ik gewoon vd "oude stempel"

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Nee daar is zeker niks mis mee, maar in mijn geval is het gewoon zo; de enige allochtoon in mijn familie was de Franse oma van mijn opa (dus 5 generaties vóór mij). De rest zijn toch écht allemaal Nederlanders, tenzij je Friezen niet als Nederlanders beschouwt natuurlijk. :p
    Grappig dat sommigen (of de meesten) moslims direct als allochtoon zien. Er zijn toch echt genoeg autochtone moslims. O, ik zie dat 2mam2 al voor me had gereageerd haha.

2. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Mijn zoon ligt meestal rond 8 uur, half 9 op bed. Als ik hem echt om 7 uur op bed wil doen wordt dat meestal een race tegen de klok.

3. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Mijn dochter ligt nu rond half 7 op bed. Ze gaat sinds twee weken naar school en is dood op hoor. Anders is ze echt niet wakker te krijgen rond 7 uur weer in de ochtend. Ze heeft haar rust nodig. Anders word ze mega chagrijnig, vervelend en ik vind het zo zielig als kleine kindjes oververmoeid raken door stomme ouders die ze niet optijd op bed leggen!

4. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Mijn schoonfamilie woont in turkije en daar gaan al die kinderen rond middernacht naar bed en maar niet snappen waarom die kinderen zo vervelend zijn in de avond en geen ritme hebben.
    Avonds leeft allea daar, alle winkels open kinderen worden gewoon overal mee naar toe geslaapt.
    Ze zijn altijd verbaasd als wij daar zijn dat mijn zoon wel gewoon op bed gaat. En zo van maar dan kan je toch niks doen??

5. Islah

Islah Niet meer actief

Precies, dat is bij mijn schoonfamilie ook. En het dan maar zielig vinden dat mijn kinderen op tijd naar bed gaan. En ik ben echt niet zo heel strikt dat ze per sé om 7 of een andere bepaalde tijd erin moeten, maar tot middernacht wakker blijven (of beter gezegd: vechtend tegen de slaap) begrijp ik absoluut niet.
    Of dan klagen dat je zo weinig slaap hebt omdat de baby 's nachts wakker wordt... Uh ja wat dacht je van de oudere kinderen vroeger naar bed brengen zodat je er zelf op tijd in ligt? Maar dat schijnen ze gewoon niet te snappen ofzo. Maargoed ik heb wel eens meer dingen waarvan ik denk ehhh ok? Zo snappen ze bijvoorbeeld niet dat je een kind tweetalig kan opvoeden. Afgelopen vakantie waren ze echter wél verbaasd hoe ver mijn dochter met het Arabisch is, dus van dat vooroordeel zijn ze tenminste wel af.

6. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen liggen op schooldagen uiterlijk 20.00 op bed. In het weekend mag het tot 21.00

Buiten spelen mag in het weekend tot half 7. Daarna gaan we toch echt eten enz en op schooldagen tot half 6

7. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ja hier vroegen ze hoe krijg je dat ze doorslapen? Want k slaapt van 19.30 tot volgende ochtend dat vonden ze wonderbaarlijk want die van hun willen gewiegd worden met de benen etc noem het maar op?
    Waarop ik dan antwoord dat is aangeleerd gedrag hoor...
    Ze verbazen zich ook echt waarom die kinderen wakker worden met weet ik hoeveel watt to buizen op zich gericht met 10 volwassen turken die om ze heen schreeuwen?
    Kan nog veel meer schrijven haha

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#48 MMarianne, 8 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2016
    Nadat ik zoontje opgehaald had van z'n speelafspraakje belandden we nog bij de buren in de tuin, aten we om half 8 en ging zoontje half 9 naar bed...en we zijn gewoon Nederlands en ook nog oud :p
    Oké, in principe ligt ie er doordeweeks rond 19.30 uur in maar ach...soms loopt het ff anders.

9. Bailief

Bailief Niet meer actief

Joh, ik zeg toch dat het aan de persoon kan liggen en dat afkomst een rol KAN spelen. M.a.w.: het hoeft niet. Ik noemde alleen het voorbeeld van mijn schoonfamilie. En nee, mijn vriend had vroeger zeker geen bedtijd, zwierf tot laat op straat rond. Dus dan zal het aan de persoon hebben gelegen.

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Eh, totaal off topic maar dat is geen aangeleerd gedrag, maar gewoon normaal babygedrag...

11. Islah

Islah Niet meer actief

Hahahaha, ik voel je frustratie gewoon. :D

12. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Er zijn onderzoeken gedaan wat het met het leervermogen van kinderen doet als ze minder slaap krijgen. Ze hebben gekeken naar 1 uur minder slaap, 2 uur minder en so on. Het was verbazingwekkend hoeveel slechter kinderen presteren na al 1 uur minder te hebben geslapen! Voldoende slaap blijkt zo belangrijk te zijn voor opgroeiende kinderen (en natuurlijk ook gewoon voor volwassenen; ga maar eens na hoe je je voelt na een slechte/korte nacht, zeker als het structureel is).

Hier proberen we de kids dus altijd op tijd in bed te hebben, tussen half 8 en 8 uur. Lukt overigens niet altijd met lange en drukke dagen.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn man ging vroeger pas vanaf 10 uur 's ochtends naar school volgens mij. Ze hadden dan wel weer 6 dagen school per week, alleen op zondag hadden ze vrij (overblijfsel van de Franse kolonisatie).

14. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ik wilde al zeggen; die van mij liggen er rond half 8 in, hebben ritme en regelmaat maar sliepen op jonge leeftijd en slapen soms nog steeds helaas niet door hoor. Ook wilden mijn babys graag in slaap gewiegd worden.. En dat heb ik ze echt niet aangeleerd:D.
    Maargoed dat is offtopic.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Nou ik denk het deels toch echt wel. Ik zag het ook bij de neefjes/nichtjes van mijn man. Wel de wat oudere kinderen, om iedere kik willen ze opgepakt worden en als je dat ook doet maken ze het alleen maar erger. Als je het niet doet is het alleen maar krijsen tot ze hun zin krijgen... Heb het nu niet over kleine baby's natuurlijk.

16. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    #56 Saartje123, 8 sep 2016
    Laatst bewerkt: 8 sep 2016
    Ik ben marokkaans en het is inderdaad qua cultuur heel normaal in die landen dat de kinderen iets later gaan slapen.

Onze kinderen liggen om 19:30u al op bed en ik kreeg daar vaak reacties over van familie dat ze het oh zo zielig vonden.

ps. Ik heb in onze familie wel gemerkt dat de stelletjes die beiden in nederland zijn geboren toch meer het nederlandse ritme qua kinder slaaptijden hebben overgenomen.

17. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Mijn zoontje weigert voor 10/11 uur te slapen. Heb werkelijk alles geprobeerd.Ik ben thuis dus hij kan uitslapen. Maar vroeg wakker maken, middagdutje overslaan, er uren bijzitten, laten huilen etc etc niks verandert het. Hij heeft verder een perfect regelmatig ritme alleen een paar uur later dan de gemiddelde bijna twee jarigen. Wij gaan dus ook gerust om 9 uur buiten wandelen want voor die tijd slaapt hij toch niet. In de speeltuin spelen vind ik iets te ver gaan dus dat gebeurt hier niet, maar ik geloof na al die tijd echt niet meer dat ik iets fout doe. En word er ook helemaal gek van. Maarja mijn zoontje zijn vader komt wel uit een islamitisch land misschien verklaart dat het haha. Maar dan zit het toch in de genen en heeft het weinig met de opvoeding te maken.

18. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Niet bij een 1/2 jarig kind die op de kussen met een fles in zijn mond op zijn moeders benen in de woonkamer in slaap gechud word dat is aangeleerd gedrag!

19. Islah

Islah Niet meer actief

Islamitisch land zegt mij niet zoveel eigenlijk. In Tsjetsjenië hebben ze vast heel andere gebruiken dan in Gambia of Indonesië.

20. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn familie in Spanje is ook zo met hun kids hoor, die gaan pas tegen 22:30h naar bed op schooldagen. (6, 8 & 11 jaar) maar er moet gegeten worden rond 21:00 dus ja, dan wordt het vanzelf 22:30h.
    (Ze eten smiddags warm en savonds nog een keer een wat lichtere maaltijd) in de zomer/weekenden gaan de kinderen nooit voor 12 uur naar bed. Maar dan doen ze smiddags allemaal een siësta :)

Deel Deze Pagina