Cultuur? Normaal? Of ben ik gewoon vd "oude stempel"

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Cultuur.. Hiernaast wonen buitenlanders.. Kleine van 3 jaar loopt nog vrolijk buiten te spelen achterom en bij de voordeur makkelijk tot een uur of 22.30, papa loopt om 21.30 nog een blokje om met hem.. Tegen 24.00 uur slaapt het mannetje nog niet,, gaat dan richting bed vermoed ik.. Tussen 02.00 en 03.00 uur hoor je hem nog rondspoken..
    En dat is niet een enkele keer maar echt dagelijks

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Volgens de wet ben ik ook een 'buitenlander' maar ik had toch echt als klein kind een strak, zeer strak, ritme.
    Ik ben ook voorstander van een goede structuur en hoop dat aan mijn kind(eren) mee te kunnen geven.
    Ik woon ook in een multi culti buurt en hier zie ik geen kinderen op straat zo laat.
    Misschien een enkele keer in de vakantietijd of op zaterdag, maar verder niet.

3. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Als dit hun cultuur is prima, maar andere ouders die kinderen wel op tijd op bed willen hebben,moeten hier niet de dupe van zijn .
    Die herrie en hard praten.
    We leven nog steeds in nederland en de meeste nederlandse kinderen gaan op tijd naar bed.
    Hou rekening met elkaar.

4. Islah

Islah Niet meer actief

De meeste Nederlandse kinderen? Volgens mij ben je wettelijk kind tot je 18e... Nou die gaan echt niet lief om half 9 slapen hoor.

5. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Zo leer je nog eens wat. Religie heeft geen enkel gevolg voor cultuur. De meeste moslims in Nederlands hebben geen buitenlandse voorouders, dat is een vooroordeel dat niets met statistische feiten te maken heeft. En de keuze voor een Arabisch of Turks klinkende naam is puur toeval, als iemand dat koppelt aan migratie is dat pure diskriminasie. Oh, en met kinderen op bed leggen bedoelen we meestal kinderen tot en met 17 jaar, want in de wet staat dat iedereen tot de 18e verjaardag kind is.

Maar buiten alle lange tenen en onmogelijke formuleringen om iedereen zoet te houden: op tijd naar bed gaan is eigenlijk meer iets van de Nederlandse cultuur dan dat laat naar bed gaan specifiek bij een bepaalde andere cultuur hoort. Niet dat het slecht is. Ik ken wat onderzoekers uit de VS die de relatie tussen slaapgedrag en cognitieve functies onderzoeken, en een beetje meer slaap blijkt heel wat voordelen te hebben. Er wordt ook gesuggereerd dat de Nederlandse lichaamslengte te maken heeft met de hoeveelheid slaap. Best aannemelijk, omdat hormonen die belangrijk zijn voor groei tijdens bepaalde slaapfases worden aangemaakt.

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Grappig misschien, maar niet raar. Bij een moslima denk ik ook niet echt aan een oerhollandse meid en ik denk velen met mij. Alle respect voor mensen die zo'n keuze maken maar ik verwacht het ook niet direct. Ik zou dus ook een dergelijke opmerking kunnen maken als "met een andere afkomst". Maar je mag me dan altijd corrigeren natuurlijk. 😊

Maar dat op tijd naar bed is wel redelijk noord-europees. Maar hier is het dan ook het grootste gedeelte van het jaar koud en nat 's avonds dus laten wij onze kinderen liever 's middags buiten spelen en 's avonds slapen. In andere landen is dat weer anders en dan is het maar net wat de mensen gewend zijn.

7. PrettyLove

PrettyLove Niet meer actief

(heb niet het hele topic gelezen)

Ik woon in het Midden-Oosten, mijn afkomst is Nederlands. Mijn zoon van 12 heeft hier net als in NL een vaste bedtijd. Onder de Britse expats hier wordt dat als redelijk vreemd beschouwd. Deze mensen komen uit een land vlakbij het onze.

Mijn mond valt hier wel open van het aantal kleine kinderen dat hier 's avonds laat nog op pad is met de ouders. En dan heb ik het over de locals in dit islamitische land.
    Recent voorbeeld; wij zijn afgelopen weekend naar de film geweest. Begon om 9 uur en was rond 11 uur afgelopen. 's Avonds.
    Er stonden voorin de bioscoopzaal.....9 kinderwagens en buggy's. Negen!
    Er lopen hier 's avonds laat (en zeker ook gewoon doordeweeks) hele gezinnen rond in de mall, met al hun kinderen van alle leeftijden.
    Ik maak me dan weleens druk over hoe deze kinderen het op school doen, maar ja. Ik ga (gelukkig maar) alleen maar over m'n eigen kind.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter gaat hier in Turkije binnenkort van 12.30 tot 18.00 naar school. Tegen de tijd dat ze thuis is is het 18.45. Die zal dus ook later naar bed gaan.

9. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Wat een gekke tijd. Of is dat juist fijn voor jou?

10. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ik wil eigenlijk niet al te herkenbaar zijn vandaar. Maar goed zijn vader komt uit Afghanistan, daar zullen ze ook wel meer in de avond leven. De in Nederland wonende familieleden volgen gewoon de Nederlandse ritmes en zijn niet het type mens dat rond 9 uur in de speeltuin hangt met hun kinderen. Mijn zoontje is ook hier een uitzondering haha.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Het punt was denk ik, dat ikzelf al duidelijk aangaf autochtoon te zijn.
    Had ik dat er niet bij gezet, dan lijkt me de associatie moslim-allochtoon enigszins logisch. Dat doe ik zelf namelijk ook gewoon. Maar ik gaf dus al aan oerhollands te zijn.

12. Eblr4

Eblr4 Niet meer actief

Ik wil me komende baby zodra die wat ouder word wel op tijd in bed stoppen. Ik vind ritme erg belangrijk. Ligt ook even aan de leeftijd en wanneer die oud genoeg is om met ons mee te eten, moet het wel een logisch tijdstip zijn om hem daarna te laten slapen. Dus bv een kindje van 2, mag van mij om 19:30 voorbereid worden om bedje in te duiken. En een kind van 12, pas om 21:00 (denk ik ongeveer, maar dat zie ik over 12,5 jaar wel haha)

13. lauraeckk

lauraeckk Lid

6 sep 2016
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend is Iraans (alhoewel geen moslim meer), en er zijn momenten dat hij me verteld over de verschillen in cultuur. Wat ik er zelf van mee heb gekregen is dat juist iraanse cultuur veel strenger op kinderen wordt gelet dan Nederlands...zelfs een beetje te?

Het is best vreemd dat mensen het woord moslim echt verbinden met cultuur, en ik snap dat nu omdat ik dus een vriend heb uit een van die culturen. De verschillen onderling zijn echt enorm maar ik kan wel zeggen dat het zeker niet voor de Iraanse cultuur geldt dat je kind tot laat buiten kan spelen!

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Niet perse want mijn zoon begint om 07.30 en moet al om 06.45 van huis haha. Ze werken hier met shifts vanwege de vele leerlingen.

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Daar heb je idd wel gelijk in. Ik heb daar eigenlijk niet aan gedacht, ik dacht eigenlijk steeds wat veel ouders die nog snel even wat te eten halen.

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Haha snap ik. Maar denk, zoals ik uit ervaring heb gezien, dat het vork tussen de middag is omdat het scheelt een broodtrommeltje klaa te zetten. Ik zelf deed het alleen als ik zijn tas thuis was vergeten. Dan hiefde ik niet heen en weer.

17. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Bij mijn schoonfamilie de schook tegen over gaan ze met het warme weer dus ong mei tot september van 8.30/9 tot 12.00 en dan pas weer van ong 16.00 tot 19.00 zo ongeveer dus de warmste tijden zitten ze thuis vind ik oozich nog wel iets om voor te zeggen.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ik denk dat het ook wel een biologisch dingetje is.

In warmere landen gaan kinderen vaak ook later. In Italië ook. Toen mijn neefje en nichtje hier kwamen lagen ze niet voor 23.00 uur in bed.

Ik denk zelf dat het late eten en het warme weer daar ook mee te maken hebben. Ze zijn waarschijnlijk bijna allemaal avond mensen.

Mijn kinderen zijn ook avond mensen alleen doe ik ze wel op tijd naar boven. Dan hoeven ze niet te slapen maar wel liggen in bed. Dan kunnen ze nog lekker even lezen. Op tijd is hier rond 20.15. Dat is wel iets later dan gemiddeld maar onze zoon ligt anders veel te lang wakker.

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Idem dito hier in Saudi. Onze internationale school begint stipt om 08.00 e eindigt om 15.00.. De school hanteert bedtijdrichtlijnen want Saudische kinderen gaan soms pas om 02.00 slapen. Het is rete irritant voor de klas als er weer eens een slapend kind moet worden wakker gemaakt. Ook zijn decmeeste Saoedische kinderen ook gewoon vreselijk in hun gedrag. Gillen, krijsen in winkels, wild etc.
    In mei is Ramadan tijdens schooltijd. Verzuim wordt niet getolereerd. Ik hou mijn hart vast vooral in de kleuterklassen.

20. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Hier standaard 7 uur op bed , half 8 in weekend .
    We eten om half 5 en dan mogen ze tot half 7 buiten spelen .. Dan douchen en naar bed .

Deel Deze Pagina