Cultuur? Normaal? Of ben ik gewoon vd "oude stempel"

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Nou, is zeker niet iets van moslims.
    En ik zelf ben er 1, en vind het niet kunnen.

2. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Hier gaan ze om 18.30 en 19 uur naar bed en iedere avond om 21 uur komt er een stel (hollands) voorbij met kindje van 3 en kindje van 5 allebei hard janken en dreinen en het grappige is dat ze iedere morgen te laat aankomen bij school ja ze konden het bed niet uitkomen vanmorgen.... ;)

3. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Onze kinderen(4&6 jaar) liggen ook pas om half negen op bed. Als ik ze eerder op bed doe, dan zijn ze om 5 uur al wakker. Nu worden ze rond 6 a 7 uur uitgerust wakker en dat vind ik vroeg genoeg. Geen cultuurding, maar meer slapen hebben ze niet nodig. Mijn man heeft overigens ook maar maximaal 4 a 5 uur slaap nodig. Ik daarentegen ;).....

4. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Het gaat er niet om of het cultuurgebonden is of niet.
    Het gaat erom dat andere mensen geen last er van ondervinden.
    Bij mij in de straat (echt waar ) gaan ze in het weekend soms om half 12 pas naar bed! en een lawaai dat ze maken.
    De ouders zeggen er niets van.
    We wonen met zijn allen op een galerij en de volgende morgen,val je bijna over de fietsjes die rondslingeren.
    We hebben er al vaak wat van gezegd dan gaat het heel even goed en dan herhaald het zich weer.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als jij op vakantie bent in Frankrijk hebben die kinderen waarschijnlijk ook vakantie? Op vakantie gaan onze kinderen pas slapen als het donker wordt, rond 21:30.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kinderen groeien tot een jaar of 16, al die jaren moeten ze minimaal 12 uur achter elkaar slapen? Mijn oudste van 8 slaapt 10 uur achter elkaar, meer krijg ik niet voor elkaar. En 10 uur is volgens de boekjes prima op deze leeftijd. Jongste slaapt trouwens ook ongeveer zoveel, ze zou wel meer moeten slapen eigenlijk, maar ze vertikt het gewoon om te gaan slapen. Gelukkig loopt ze in alles voor op school, dus ze kan het wat dat betreft hebben.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    In veel landen is laat naar bed indd normaal. Ze rusten in de middag. Daarom zijn in veel landen winkels in de middag dicht en savonds ook open. Het zit er dus in.

Hier in Nederland eten we om 5 a 6 uur en liggen ze max 8 uur boven gedouched en al.
    Mijn kinderen hebben ook Turks bloed en heb dus Turkse schoonfamilie ( man is geroken Nederlander kwa doen en laten ondank achtergrond) en die eten eerst flink en dan rusten een beetje tot 5. Dan eten ze rond 7 uur en gaan nog buiten spelen tot uit of 9 soms later. Prima toch

Ivm autist ben ik strikt met vaste tijden eten. Anders heb ik kind met paniek en stress. Met warms weer smaakt warm eten om 5 uur ook niet echt. 7 uur is veel logischer. Slapen gaat ook niet om 7/8 uur dus is 9 uur ook veel logischer.

Mijn kinderen mogen op vrijdag en zaterdag en met dit weer tot half 8 buiten spelen en als hun neef er bij is wat later. Anders alleen voor de deur. Liggen dan 9 uur op bed.

Door de week 7 uur binnen, douchen, half 8 mogen ze boven filmpje kijken. Slapen dan tussen 8 en half 9. Soms dochter wat later maar die is bijna 9.
    We staan half 7 op, dochter 7 en lopen om. 8 uur naar school

8. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Bij ons in de wijk ook hoor!! Ik verbaas me er ook regelmatig over. Maar zo is ons buurmeisje van 5 dus ook verbaasd als wij om 7 uur aankondigen dat onze zoon naar bed gaat. Ik denk de cultuur ofzo. Iedereen moet het zelf weten, als de kinderen het er goed op doen is het prima toch?

Ik weet van mijn geimporteerde stiefmoeder dat kinderen daar na school even slapen, dan gaan spelen en pas rond een uur of 9 uitgebreid avondeten en dan pas om een uur of 12 naar bed gaan.

9. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Ik weet het vam vroeger toen ik klein was dat de kinderen vaak later als mij buiten mochten spelen ik ben nl zelf

Nu ik zelf kids heb ga ik ook wel is dat ze wat later slapen als het echt warm is die dag en wr toevallig wat later buiten blijven

Maar over algemeen gaan ze ook half 8 slapen ik ben een bekeerde moslima

10. PrettyLove

PrettyLove Niet meer actief

Wij wonen zo'n beetje tegen Saudi aan, dus ik herken exact was jij zegt. Dit jaar viel Ramadan ook in de laatste 3 weken van school voor de zomervakantie en je ziet dan gewoon de klassen al leegstromen. Een handjevol kinderen zit er echt tot de laatste dag en daar zitten praktisch geen locals tussen (hier ook een internationale school).

De school deed hier op een gegeven moment een mail uit naar alle ouders dat de kinderen inderdaad op school dienen te zijn en dat redenen als 'familiebezoek', '1 van de ouders is ziek' of....(hou je vast)...'shoppen' geen geldige reden voor afwezigheid is.
    Daar zakt je broek toch vanaf? Dat mensen dat blijkbaar doorgeven als reden (áls ze het al doorgeven) waarom hun kind niet op school is?

Wat mij betreft zijn het hier echt de ouders die gewoon zó weinig aandacht besteden aan hun kinderen. Dan zie je ze 's avonds laat in de mall met een roedel kinderen om zich heen die doen en laten wat ze willen en dan loopt er óók nog zo'n sneue maid achteraan te sloffen.

Maar goed, ik draaf nu een beetje door in mijn eigen irritatie over de manier waarop ouders hier in het Midden-Oosten met hun kinderen omgaan. 🙊

11. Islah

Islah Niet meer actief

Die laatste zin is erg generaliserend natuurlijk.
    Mijn schoonzus uit KSA is echt niet zo en vriendinnen van me die daar wonen ook niet. En op overheidsscholen zijn ze er juist streng in dat kinderen op tijd komen. Zoals al gezegd hebben ze in deze maand t/m eid ul adha vrij en ook in ramadan. Locals die hun kind op een internationale school zetten zijn veel minder dan die hun kinderen op een overheidsschool of andere privéschool zetten. Je kan m.i dus niet zeggen "dat ze in het MO zo zijn".
    Daarbij zal een praktiserend moslimgezin niet zomaar zo'n dienstmeid of onbekende chauffeur inhuren.

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Je laatste zin snap ik niet. Zij al die duizenden dienstmeiden niet in praktiserende gezinnen? Al die duizenden Filipijnse meisjes die tijdens prayer time op hun "bazin" wachten omdat die in de prayer room zijn, zijn dus bij ...ja bij wie. Niet praktiserenden??

Beats me...

13. Islah

Islah Niet meer actief

#113 Islah, 10 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2016
    Een praktiserend persoon zou nooit iemand uitbuiten. Het gebed verrichten alléén maakt iemand niet gelijk een praktiserende moslim.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Maar of iemand last heeft van spelende kinderen op straat (of überhaupt van bedrijvigheid op straat om 10 uur 's avonds) is óók deels cultuurgebonden. En dan bedoel ik nog niet eens internationale culturen, maar ook de verschillende Nederlandse culturen. In een volksbuurt is het helemaal niet vreemd dat men 's avonds met z'n allen bij de voordeuren zit. In sommige wijken van de grote steden gebeurt dat bij de portiektrappetjes. In sommige wijken toetert het bezoek even als ze vertrekken. Als je dat niet gewend bent (omdat je uit een andere 'cultuur' komt), dan kan ik het me voorstellen dat je er last van hebt, terwijl het helemaal niet raar is.

Andersom ook. Als jij opgegroeid bent in zo'n wijk en je woont ineens in een heel ander soort buurt met mensen van daar, waar het vanaf 20.30 uur rustig is op straat en er ook niet meer gekletst en gelachen wordt in de tuinen, dan kan ik het me ook voorstellen dat de omgeving last van JOU heeft, als jij 'jouw type' bezoek over de vloer hebt...

Wij stonden trouwens van de week ook raar te kijken toen een vriendje om 19.30 uur aan de deur stond om te vragen of onze oudste buiten kwam spelen. De volgende dag moesten ze gewoon naar school.

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hahaha, mag ik heel hard lachen.
    Er zijn hier bijna een miljoen dienstmeiden. 5 miljoen mensen zijn expats. Het gross werkt bij Saudi's voor een appel en een ei.
    Hoe kom je erbij dat die niet allemaal praktiserens zouden zijn?
    Allemaal bij niet praktiserende moslims:$

16. Islah

Islah Niet meer actief

Sjongejonge, wat is dat toch met jou. Kennelijk denk je echt alles over de Islam/moslims te weten omdat je toevallig in KSA woont? En dan heb ik het niet alleen over dit onderwerp maar heb al zo vaak vreemde opmerkingen van je gelezen.
    Natuurlijk mag je lachen, dat is jouw goed recht.

En ik blijf erbij dat iemand zomaar een dienstmeid onder dergelijke omstandigheden in huis neemt, GEEN praktiserende moslim is. Het maakt mij dan verder niet uit hoeveel iemand vast, bidt of hoeveel lagen bedekkende kleding ze dragen want op basis daarvan zou ik nooit oordelen hoe praktiserend iemand al dan niet is. Sowieso is het niet aan mij om te oordelen maar in bepaalde gevallen is het gewoonweg een constatering. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet praktiserend omdat ze het niet zo nauw nemen met de regels.
    Wanneer je mensen oplicht, uitbuit of op andere manier slecht omgaat met mensen praktiseer je gewoon niet zoals het hoort. Punt.
    Natuurlijk zijn er ook mensen die anders zijn, maar ik heb het dus over bovenstaande omschreven situatie (en dan loopt er óók nog zo'n sneue maid achteraan te sloffen.)

Overigens hebben de Saudische geleerden (wahhabi's zoals jij ze zou noemen) zich ook uitgesproken tegen dit soort praktijken met bedienden.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ik las laatst trouwens dat dit ook aan de orde van de dag is bij personeel van buitenlandse diplomaten in Nederland, dus het is een wereldwijd probleem.
    Maargoed we gaan nu wel erg off-topic.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Klopt, sommigen kunnen echt helemaal niets hebben.
    Hier speelden een tijd terug toen het erg laat donker werd (o.a in ramadan) ook vaak kinderen nog om 10 uur/half 11 buiten. Vooral kinderen van "buitenlandse" komaf inderdaad. Ik kan me er niet druk om maken. Vind het de verantwoordelijkheid van de ouders om daar iets aan te veranderen. Maar echt lastigvallen doen ze niet, dus waarom zou ik me er dan druk om maken. Kan me ook niet voorstellen dat spelende kinderen echt voor overlast zorgen.
    Ik heb veel meer last van de Marokkaanse probleemjongeren hier die elkaar regelmatig in elkaar timmeren als ze weer eens ruzie hebben. De wijkagent heeft het er maar druk mee helaas.

19. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Dit had ik geschreven kunnen hebben. Zoon is pas 3, maar heeft altijd al weinig slaap nodig gehad.
    Gaat naar bed tussen 20.00 en 20.30 Hij speelt nog wat in z'n bed en vertelt over zijn dag tegen z'n knuffels of speelt dat na en valt dan ergens rond 21.00 uur in slaap. Meestal wordt hij wakker rond 6.00 En soms ook eerder.

Vandaag werd hij spontaan wakker rond 7.00. Dat is echt een uitzondering.
    Eerst naar bed doen betekent alleen maar meer spelen en na een uur gaat hij klieren. Dus dat heeft geen zin en mag hij later naar bed. Het middagslaapje aanpassen maakt ook niks uit. Behalve dat hij chagrijnig wordt.

20. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Islah, er zijn meer dan anderhalf miljard moslims op de wereld. Hoewel er bepaalde overeenkomsten zijn, kun je op je vingers natellen dat er veel moslims zijn met andere denkbeelden en gebruiken dan die van jou. Je eigen lijstje criteria hanteren voor wie jij moslim genoeg vindt is dan ook behoorlijk respectloos. Daarbij kun je moeilijk zeggen dat jij beter weet hoe het er in bepaalde landen aan toe gaat dan iemand die zelf in zo'n land woont, alleen maar omdat jij moslima bent. Je zou echt wel wat beter naar andere mensen mogen luisteren. Ook de mensen die buiten jouw definitie van goede moslim vallen.

Deel Deze Pagina