Cultuur? Normaal? Of ben ik gewoon vd "oude stempel"

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Dit inderdaad. Wij woonden tot begin dit jaar in een 'achterstandswijk' waar de kinderen rustig tot 10 uur buiten speelden, dit waren trouwens 'Hollandse' kinderen.

We wonen nu in een goede wijk en daar is het na 9/10 uur stil op straat en zelfs in de tuin houd iedereen rekening met elkaar.

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #122 Novastar, 10 sep 2016
    Laatst bewerkt: 10 sep 2016
    Wij wonen in een nette nieuwbouwwijk met een paar huurhuizen. In een paar van die huurhuizen wonen ex-woonwagenkampbewoners (hier zijn dat zigeuners, roma en Sinti geloof ik). Buiten de schoolvakanties om zie je alleen hun kinderen na 20:00 uur nog op straat. In de schoolvakanties spelen er wel meer kinderen wat later buiten. Doordeweeks is het hier na 20:00 uur sowieso muisstil, alsof er geen mensen wonen. In het weekend met mooi weer zijn er nog wel eens feestjes of borrels buiten. Afgelopen nacht nog. Om 1:30 begon ik me toch wel een beetje aan het gelach en geklets te ergeren (ik slaap met het raam open) tot ik ineens iemand hoorde zeggen: jee, het is al half twee! Toen was het snel afgelopen. Er wordt best veel rekening met elkaar gehouden in de avonduren maar een feestje moet ook best kunnen. Al vond ik het om half twee ook wel genoeg.

Of je ergens last van hebt ligt erg aan waar en hoe je bent opgegroeid. Mijn ouders hebben een boerderij, echt aan de rand van de bewoonde wereld. Er woonden in de straat nog een paar gezinnen met kinderen dus die hoorde je echt wel eens maar altijd op afstand. Ik was dus niks gewend. Toen ik ging verhuizen en ik aan een schoolplein in het centrum kwam te wonen had ik werkelijk overal last van. Wat een herrie! We wonen nu wat rustiger maar nog steeds ben ik erg gevoelig voor geluidsoverlast. Ik ben me er alleen wel bewust van dat dat dus ten dele aan mijn achtergrond ligt dus ik probeer altijd te bepalen of het normale "wijkgeluiden" zijn of dat het echt overlast is. En op den duur wen je er wel aan.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat is erg lastig hoor! Sowieso ten eerste, dat je je er bewust van bent, dat dit te maken heeft met wat JIJ gewend bent... Veel mensen kunnen die stap al niet maken. En heel goed, dat jij jezelf afvraagt in hoeverre het aan jou ligt en in hoeverre het toch écht overlast is. De meeste mensen redeneren vanuit zichzelf en denken dat hun norm ook DE norm is.

Als je het er op een normale manier over hebt met anderen, bijvoorbeeld andere mensen in de straat, dan kom je er achter, of het normaal is of niet. En als je het gesprek ingaat met de partij, die voor de overlast zorgt, bedenk dan ook dat zij waarschijnlijk helemaal niet doorhebben dat zij te veel herrie maken. Hun norm ligt anders. Probeer daarom dan ook als doel te hebben om een middenweg te zoeken tussen die verschillende normen. Als je met die insteek een gesprek ingaat, dan is de kans groot dat je tot een goede oplossing voor beide partijen komt, zonder dat er met de vinger wordt gewezen.

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat was vooral in het begin ook erg lastig. Ik vond echt alles geluidsoverlast. Maar je komt ook op meer plaatsen, bij vrienden bijvoorbeeld. Als je daar dan geluid van hetzelfde niveau hoort dan merk je vanzelf wat redelijk normaal is en wat niet. En ik denk dat ik nog steeds wel sneller last heb van herrie dan mensen die al hun hele leven in een woonwijk wonen maar ik weet van mezelf dat ik van huis uit niks gewend ben dus ik probeer me er niet aan te storen.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Wil je dat even tegen mijn kinderen zeggen? Dat ze toch echt minimaal 12 uur achter elkaar moeten slapen. Want dat hebben ze echt nog nooooit gedaan ( 4jr en 14 mnd)

6. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ben ook van de structuur..op schooldagen ligt de middelste echt om 1900 en oudste gaat 1930, in het weekend allebei een half uur later.

Jongste gaat standaart half zeven maar die doet geen dutjes meer dus dan kiept ze om.

7. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    #127 Lovelive3, 12 sep 2016
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016
    Mijn kinderen van 5 en 7 gaan om 19.00/19.30 naar bed door de weeks. Dan liggen ze nog een uur wakker/ heel rustig te spelen of lezen. Maar de dag hebben we afgesloten.
    In de vakantie echter dan blijven ze wel eens langer op, en als ze op vakantie zijn en ze kunnen niet slapen in hun vreemde bed, dan mogen ze ook wel eens tot 22 uur opblijven.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, hier een buurt waarin mensen tot laat in de tuin zitten iedere avond en tv's buiten zetten, haha, moest ik erg aan wennen want ik kom juist uit een buurt waar je vanaf een uur of 20 heerlijk in de stilte buiten kon zitten. Uberhaupt overdag ook veeeel rustiger dan hier, hier dus van links, rechts, voor en achter tv-geluiden de hele dag... Ik ben er nog steeds niet echt aan gewend eigenlijk ;)
    En hier stond er gisteren inderdaad ook een vriendje voor de deur om 20u, de oudste lag toen al in bed, vriendje had net gegeten en mocht nog even buiten spelen. Kreeg hem moeilijk uitgelegd dat ze hier rond 19u in bed liggen :D

Deel Deze Pagina