Wij zijn ook bezig om te minderen wat betreft koken uit pakjes/zakjes, maar ik vind het lastig om zelf saus te maken. Nu ben ik dus op zoek naar wat recepten voor groentesaus en pastasaus, zowel rode als witte saus. Hebben jullie hier een lekker recept voor? Het liefst niet al te ingewikkeld (snufje dit, mespuntje dat...) en geen kaassaus, daar houd ik niet van!
rode pasta-saus maak ik vaak verschillend. Maar de basis is Uitje fruiten en knoflook meebakken plakjes winterwortel en bleekselderij erin tomaten ontvellen ( op pakje gepelde tomaten gebruiken daar zit niet zo veel toevoegingen in hoor ) courgette blokjes en paprikablokjes erdoor Wat italiaanse kruiden En een tijd laten pruttelen. Witte saus door pasta pak ik vaak kookroom eetlepel pesto erdoor en klaar.
- kookroom - champignons in grove stukken - courgette in stukjes - paprika in stukjes (ik doe altijd geel voor de gezelligheid ) - aubergine in stukjes - gesnipperd uitje - twee teentjes knoflook geperst - verse basilicum - vier tomaten fijn gehakt Eerst de ui fruiten, knoflook erbij, dan alle groentes erbij tot die gaar zijn, dan de room en de tomaten en basilicum en een uurtje op een laag vuurtje in de pan laten sudderen. Eet smakelijk
Simpel recept wat ik altijd gebruik: 500 gr. gehakt 500 gr uien 3 grote of 6 kleine blikjes tomatenpuree halve liter bouillon Gehakt rul bakken, gesnipperde ui erbij, dit gaar laten worden Tomatenpuree erbij, een paar minuten laten garen.. Dan beetje bij beetje de bouillon erbij doen, niet alles, de saus moet telkens even koken, hij dikt steeds wat in, als de dikte voor jou goed is geen bouillon meer erbij doen. Dit is trouwens saus die we bij spaghetti eten, ik vind het heerlijk....
Pastasaus 2 uien en 3 tenen knoflook fruiten, Gehakt er doorheen rullen op smaak maken met zou en peper, Groenten naar wens toevoegen, ik doe vaak champignons, paprika en courgette. Dit meebakken. Dan 10 ontvelde en ontpitte tomaten in blokjes toevoegen. Samen met een scheut rode wijn, blaadje laurier en take tijm Dit zo'n 1,5 uur laten pruttelen. Heerlijk! Voor super snel eten doe ik ook wel eens dit: 1 Ui en 2 tenen knoflook fruiten Tomaten in blokjes toevoegen Scheutje witte wijn erbij, inkoken tot de tomaten mooi zacht zijn. Wat verse kruiden erbij en bijv. garnalen, rivierkreeftjes of een stukje vis Dit is ook heerlijk bij de pasta en binnen no-time klaar
Bedankt dames! Hier ga ik wat van proberen! Iemand nog tips voor een groentesausje? Zo eentje voor over de bloemkool bijv?
Klontje boter in de pan, laten smelten, dan anderhalve el bloem er doorheen roeren, met een scheutje melk (liefste even van het vuur af, want anders krijg je het lastig glad. Als je dat glad hebt, steeds wat melk toevoegen tot een gladde saus (echt kleine beetjes/roeren/beetje melk/roeren) als je voldoende saus hebt, al roerende!! aan de kook brengen. Ik doe er dan kaas bij voor kaassaus, maar dat wil je niet. Jij kunt ipv kaas ook tuinkruiden erdoor doen voor een groentesaus.
Heel simpel, heel makkelijk& snel: Spekjes bakken, uitjes fruiten, champignons erbij bakken. Wat van die blokjes diepvriesspinazie erin. Kuipje crème fraiche. Beetje peper erdoor en hopla. Kan ook met kip als je wat zout toevoegt. Lekker met tagliatella.
Dat klinkt heel simpel Mamabri! Dat ga ik ook proberen, met de tuinkruiden dan. Van jou klinkt ook eenvoudig Modra, en lekker. Ga ik ook onthouden!
Het is makkelijk, maar echt om de hoeveelheid saus te maken en het later te koken, GOED blijven roeren, niet weglopen! (ik zeg het maar even )
Hier nog een rode pasta saus variant: Uitje fruiten in de pan, rundergehakt erbij en mee bakken, groente naar keuze erbij, wat gezeefde tomaten erbij (dat zit wel in een pakje) of pak wat lekkere tomaten. 2 runderbouillonblokjes erbij, 2 takjes laurier erbij, wat oregano erbij. Lekker laten pruttelen op een sudderplaatje. Mnom mnom
Een roux maken zoals mamabri zegt (dus boter, bloem en vloeistof) vergt wel wat oefening. de bloem moet gaar zijn maar niet verbranden. Maar als je het eenmaal weet kan je er heel veel mee en heel veel verschillende sauzen en meer mee maken Op internet genoeg over te vinden.
Ik maak ook vaak bechamelsaus, 30 g boter 30 g bloem halve liter melk peper, zout en nootmuskaat. Wat mamabri dus ook maakt. Is lekker voor over groenten maar ook in lasagna bijvoorbeeld. dus eerst boter smelten dan de bloem erbij en even goed roeren en niet gelijk de melk erbij! Zodra je de melk erbij doet gaat het ineens samenklonteren, dus vooral goed blijven roeren en steeds een scheutje melk erbij. Als alle melk er uiteindelijk bij zit nog steeds goed roeren en even laten koken. Weinig ingrediënten maar wel even je koppie erbij houden. Rode saus is verschillend. Soms tomatenblokjes, soms passata. Gesnipperd uitje, geperste knoflook, fijngesneden bleekselderij en dunne plakjes wortel. Gaat altijd flink wat oregano bij en verder waar mijn pet naar staat. Tijm, basilicum, peterselie. Je kunt ook in het begin, dus voor de tomatenblokjes/puree erbij gaan, een klein scheutje rode wijn erdoor doen. Ik ben vegetariër dus er gaat bij mij vegetarisch gehakt door.
Ik lees ook mee, jam jam!! Ben zelf niet zo goed in bedenken, maar wel gek op saus! Dochterlief ook!! 'Mama, Evi ook saus bij!' Ja liefje...