De kip en het ei...

Discussie in 'De lounge' gestart door Whysteria, 1 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Eindelijk, na jaren van goede voornemens en 'zullen we' en 'nee, laat maar's, hebben we maandag eindelijk de knoop doorgehakt: we hebben kippen! :D.
    Na een tweetal teleurstellende ochtenden: geen ei? Víer kippen en geen enkel ei?? Vond vriendlief vandaag eindelijk het ei van Columbus in de ren. Ons eerste verse scharrelei!! OK, hij past overdwars in een eierdop, dus gaat geen familie van drie voeden morgen, maar mán, ik ben trots! :)

Hier een foto van 2 van de 4 dames:

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Het duurt sowieso eventjes voordat kippen eieren gaan leggen, ze hebben nodig om te aarden en als ze stress hebben leggen ze ook geen eieren :D

3. Whysteria

En het eitje overdwars in zoonlief's favoriete eierdopje (erfstukje van mijn lieve moedertje :)):

4. mumija

mumija Niet meer actief

Oh die eieren komen wel hoor, als ze eenmaal gewend zijn!
    Superleuk hoor; kippen.
    Enne..ik wil ook een foto van de andere 2 dames :D.
    Of zijn dit je lievelingskippen? Hoe heten ze?

5. penseel

penseel Niet meer actief

Leuk elke dag een vers eitje lekker ook.

6. Amare

Amare Niet meer actief

Het begin is er! Vel plezier met de kippen en eet smakelijk van de eieren!

7. Whysteria

Kwik, kwek, kwak en Jantje.... :D

We hebben twee witte en twee grijze nu. Hopelijk binnenkort nog twee bruine erbij...

8. lydian

lydian Niet meer actief

Wat leuk, zoiets hadden wij vroeger ook :) Geniet van je kippetjes, en de heerlijke eitjes natuurlijk... :D

9. mumija

mumija Niet meer actief

Hihi..leuke namen:D. Veel plezier met je nieuwe (rondom)huisdieren.

10. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36

:D haha

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie ik op de foto nou eieren los liggen?
    Hebben de dames wel een hok/legnest?

Maar heel leuk; geniet ervan!

12. Whysteria

Dat zijn eierschalen, voor de calcium...

Ja de dames hebben een superdeluxe hok en legnesten (zie foto, compleet met regenboog :)). Dat is hier noodzakelijk i.v.m. vossen en andere rovers. Ze gaan er momenteel alleen 's avonds en 's nachts in aangezien we nog geen vaste ren aan het hok hebben gemaakt. Dat gaan we dit weekend doen. Voor overdag hebben we nu een provisorisch rennetje...

13. Astre

Astre Niet meer actief

Leuk kippen! Wij hebben ze ook. Wat een mooie grote ruimte hebben ze gekregen.

Wij hebben weken ook geen eieren gehad, maar toen bleek één van de kippen de eieren op te eten :$. Dat kan ook nog een oorzaak zijn van geen of te weinig eieren.

14. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Oh wat leuk!!
    Wij hebben ook lang kippen gehad. Het duurt idd even voor ze gaan leggen. En in de herfst en winter legde die van ons sowieso wat minder, afhankelijk per ras hoor. We hadden een leghorn die ging maar door! (zat er al in met zo'n naam natuurlijk)

Hou plagen als bloedluis in je hok in de gaten. Daar moet je echt vroeg bij zijn. Dat is wat mij betreft het enige nadeel aan kippen houden, ze zijn heel gevoelig voor verschillende plagen ziektes.

Veel plezier met je kippetjes! het is echt te leuk!

15. Whysteria

Bedankt!
    Mijn ouders hebben jarenlang kippen gehad, en heb indertijd ooit een luizenplaag bij hun 'mogen' aanschouwen. Dat was inderdaad niet grappig.

Maar er gaat niets boven een versgelegd ei, daar kunnen die uit de winkel echt niet aan tippen...

16. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Oh wat schattig, kippen:D.
    Ik zou willen dat ik er plaats voor had, zou er zo aan beginnen... heerlijk elke dag verse eieren;)
    Geniet ervan

17. mira13

mira13 Lid

6 apr 2007
    33
    0
    0
    delft
    wij hebben ook 5 kippendames, kaatje, keetje kootje kitje en :)

18. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Superleuk en heel handig (met groenafval) om kippen te houden. Wij hebben ze ook samen met witte pauwen.
    de leg, die komt wel... eerst ff ontstressen en wennen.

voor de luizen heb ik een gouden tip. Zet ergens rondom het nachthok simpelweg varens neer. In het bos staan er genoeg. En je hebt geen last van luizen. Wel zorgen dat de kippen er niet bij kunnen, want het zijn alleseters :D.

19. Whysteria

Bedankt voor de tip! Die kan ik achter het hok zetten. ga ik onthouden!

20. Whysteria

We hebben zojuist nog twee bruine erbij gehaald. Brengt het totaal op zes:

Deel Deze Pagina