De merenquecreme word bij mij alleen maar als vulling voor taarten gebruikt. Wel weer met een smaakje er aan toegevoegd van patidess.
dan onthoud ik dat bedankt voor de tip heeft er iemand ook een leuk receptje? En waar krijg ik de smaakjes vandaan?
Ik doe em nooit in de oven, maar volgens mama is dat soort meringue zonder de boter er in, dus enkel eiwit met suiker. Ik doe em net als liftrasa ook als vulling, en voor afsmeren ook. Ik gebruik dit recept: 140g eiwit 280g suiker 280g boter En dan volgens deze werkwijze: suiker bij eiwit doen, even kort mixen, daarna au bain marie en blijven mixen tot de suiker is opgelost (kan je af en toe proeven of je er nog korreltjes inzitten, vind ik makkelijkst) Als suiker gesmolten is dan van het vuur halen en verder mixen op hoge stand tot je er "pieken" mee kunt maken (eiwit dus vrij stijf geklopt is) Daarna stukje voor stukje boter erbij, en tussenin elke keer mixen (dus niet alles in 1x erbij doen) En dan tot ie mooi smeuïg is. Soms doe ik zakje vanillesuiker erbij, of gewoon vanille aroma gaat ook (en zo andere smaken) Kleurstof erbij gaat ook!
Vandaag maar weer eens 15 cc'tjes gemaakt, afgesmeerd met botercreme, bekleed met marsepein. Blijft toch mijn eerste liefde, de cuppies!
@ meisje: Hier een paar vragen van een leek - weeg je dan gewoon je eiwit als je je eieren scheidt? - boter gewoon op kamertemperatuur? Lijkt me wel leuk om eens te proberen. Manlief is volgende maand jarig. Een gewone cake bakken is me al eens gelukt, dus moeten cc ook wel lukken @ vlinderbloem: Het afsmeren met botercrème wordt dat voor de smaak gedaan of voor het plakken? M'n zus neemt altijd suikerpasta en pakt dat gewoon rechtstreeks op de cc, vandaar m'n vraag
Eiwit weeg ik gewoon tijdens het scheiden ja, 1 kom op de weegschaal, ander kommetje ernaast voor de dooiers in te doen. En dan kijk ik hoeveel, vorige week had ik met een half eitje genoeg op 't einde, dus de andere helft weggedaan Gewoon op letten dat suiker en boter x2 is van het gewicht vh eiwit. Dan komt het altijd uit natuurlijk. Maar was bang dat ik teveel over zou hebben. Boter idd op kamertemperatuur, anders mengt het zich slecht. Als hij zacht is gaat het echt heel vlotjes! CC's maken is echt niet moeilijk, deeg is op kwartiertje of zo klaar (als je tussenin nog moet spieken bij het recept, zoals ik )
ik heb weer leuke creaties en lekkere dingen voorbij zien komen! vlinderbloem, waar heb je die stempel vandaan waar je op die laatste foto dat witte fondant/marsepein mee hebt bewerkt?? En heeft iemand de ultieme tip om mn bloemblaadjes mee omhoog te zetten?? Bij een vlinder vouw ik zo'n lang muizetrappetje en dan zet ik het daar een tijdje in, maar hoe doe ik dat met die bloemblaadjes. Wil nl van het weekend zelf onze bruidscupcakes maken.
Ik laat ze altijd eerst aan de lucht in een schaaltje ofzo drogen, en daarna doe ik ze vaak nog een half uur in de oven op 40 graden. Dan harden ze goed uit en dan blijven de vleugels van de vlinders en de bloemetjes goed rechtop staan. Ook nog nadat ze op de taart zitten.
ik droog ze in het doosje van toffifee http://blog.mydomix.de/wp-content/gallery/toffifee/toffifee_leer.jpg
Mama heeft mij haar lensdoosje gegeven, heeft ook zo'n ronde vorm. Heb het nog niet gebruikt maar ziet er praktisch hetzelfde uit
Wat mooi.. Ik heb vandaag ook weer wat cakejes versierd voor een cadeautje.. De ontvanger spaart net als ik geboortekaartjes, dus inspiratie gehaald van een merk kaartjes.. View attachment 173635