overgewicht.. :(

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Azshara, 9 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende.. Ik weeg nu 95 kilo en ben 1,72. Flink overgewicht dus..

Ik ben nu 6 weken zwanger en ben als de dood om heel veel aan te komen.

Ben tijdens mijn eerste zwangerschap 50 kg aangekomen en ben dat gewicht niet tot amper kwijt geraakt.

Ik wil echt niet weer zoveel aankomen, want als ik nu 50 kg aankom weeg ik 140 kilo ofzo.

Hoe kan ik de gewichtstoename beperken? Sporten en actief zijn lukt me niet, al 10000 x geprobeerd. Dus zal het enkel met voeding moeten doen.

Mag ik de eerste maanden 1600 kcal nuttigen als ik daarbij zorg voor goede voeding en veel variatie?

Liefs,

Azshara

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Geef anders aan dat je advies wilt met voeding van een dietist. Ze kunnen een eetlijst voor je maken met de juiste hoeveelheden. Ik heb dat ook een paar weken terug gedaan. Ik vind het erg fijn.

3. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    De dietist is een aantal maanden geleden uit mijn pakket gehaald dus dat is geen optie helaas.

Bij mn eerste zwangerschap liep ik ook bij een dietist en dat heeft ook niet geholpen.

Zal het echt zelf moeten doen.

4. Luckymartine

Luckymartine Actief lid

22 nov 2013
    347
    0
    16
    Hoi!

Hier ook overgewicht! Ik maak me er ook zorgen om, maar ik weet zeker dat ik geen 50 kilo ga aankomen. Ik zit nu op +7 en ik denk dat er nog 7 bij gaan komen. Woog je voor je zwangerschap dan 45 kilo? Als je gewoon eet voor jou alleen kan er niet heel veel gebeuren denk ik. Ga gewoon niet los op alles wat je aangeboden krijgt of wat je in de winkel kan kopen. En drink water als je trek gaat krijgen.
    Lijnen moet je absoluut niet doen ivm afvalstoffen die je cellen gaan afbreken als je lijnt. Is slecht voor de baby.

Succes! Misschien kan de verloskundige je helpen. Of je huisarts als je uitlegt dat je er geen geld voor hebt.

5. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Ik woog voor de eerste zwangerschap 65 kilo en aan het eind 105..er is daarna in 3 jaar tijd maar 10 kilo afgegaan.

Wat eet jij zoal?

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Als je weinig beweegt is 1600 calorieen vast wel goed. Je mag namelijk niet veel afvallen tijdens een zwangerschap. Bespreek het met je vk.

7. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Eet alleen gezond en beperk je tot 3 hoofdmaaltijden met ertussen alleen gezonde tussendoortjes (cracker, fruit, noten etc) en beperk je hoeveelheden, dus snaai niet een zak nootjes leeg want dan heeft het nog geen zin. Al die dure dieeten en boeken etc hebben mijns inziens weinig zin. Eet alleen voedsel waar je lichaam wat aan heeft! Dan hoef je je ook niet te beperken in calorien. Gewoon rond de 2000 calorien blijven. Met wat dagelijkse beweging (wandelen, fietsen) is het dan echt onmogelijk om extra aan te komen.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik wil geen doemdenker zijn, maar als het met een dietist niet lukte en sporten en actief zijn lukt je ook niet... Waarom zou het je dan wel in je eentje lukken om gezond te eten? (En let op: gezond is niet hetzelfde als minder!!)

9. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    precies dit!

Ga in ieder geval niet te veel stil zitten. Geef je zelf een denkbeeldige schop onder de kont en drentel de hele dag door. Een wasje hier, even stofzuigen daar. Een korte wandeling over de straat. Dat hoeft echt geen uren. Een kwartier tot half uur is voldoende. Op het moment dat je stilzit ga je eten of er aan denken. Bovendien verbrand je dan toch al niets. Als je maar bezig bent dan verbrand je genoeg calorieën. Ik ben geen voorstander van bewust afvallen tijdens de zwangerschap. Zorg gewoon voor een constant gewicht: oftewel zorg in het begin dat je niet aankomt en later volgens een normale curve groeien wat past bij de duur van je zwangerschap. Inderdaad overleggen met de verloskundige.
    Als je baby geboren is, dan kan je nadenken over diëten (en het ook werkelijk uitvoeren).

10. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Gezond eten doe ik en heb ik altijd al gedaan, alleen ik neem van alles te grote porties waardoor ik aan blijf komen.

Het gezond eten is dan ook geen probleem.. Ik vind het lastig om de juiste porties te bepalen en eet dus al snel teveel.

11. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.202
    509
    113
    Ik had zelf ook wat overgewicht toen ik zwanger werd, 75 kilo bij 1.62. Ik ben de eerste 20 weken niet aangekomen, door er echt op te letten en niet te snoepen. In totaal ben ik 9 kilo aangekomen, dit kwam vooral door flink blijven bewegen en echt niet teveel snacken. Succes! Kan me voorstellen dat je bang bent veel te groeien na je vorige zwangerschap. Weet je ook waarom je toen zoveel bent aangekomen?

12. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Kan een weegschaal dan geen uitkomst bieden? Gewoon afmeten wat je hebben mag volgens de richtlijnen van voedingscentrum?

13. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Wat voor beweging bedoel je dan? Gewoon de dagelijkse dingen of de sportschool?

Ik ben toen gestopt met roken en kreeg daardoor flinke vreetbuien + contract werd niet verlengd halvewege zwangerschap dus heb daarna thuis gezeten en had dus de hele dag tijd om te eten.. Wel gezonde dingen maar extreem veel.. Fruit bijv.

@niheja een weegschaal heb ik, maar koken voor het hele gezin hier.. Manlief wilt altijd extreem grote porties.. (Hij kan het hebben :mad:)
    Dus dat afwegen is lastig.. En ik ben echt onverzadigbaar en altijd hongerig. Het slaat echt nergens op :/

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik lees eigenlijk alleen maar 'excuses' over waarom dingen je niet lukken, niet kunnen, gebeurd zijn. Het is heel lullig, maar afvallen is hard werken.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat je enkel van teveel fruit 50kg aan bent gekomen...

Sporten/beweging is súper belangrijk. Ook nu tijdens de zwangerschap. Elke dag minstens 4min wandelen. Daar heb je niets speciaals voor nodig en het kost je niets. Dat kan iedereen. Als je maar wilt.

15. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Tja, je geeft aan dat sporten en bewegen niet gaat/kan. Vervolgens geef je aan dat je wel gezond eet maar teveel. Afwegen gaat niet. Crashdiëten mag niet. Diëtist ging niet...

In dat geval wordt het wat lastig. Het gaat toch echt door de mond en de enige tip die ik en de mensen je kunnen geven is toch minder eten, moment dat je behoefte voelt je tanden te gaan poetsen, water te gaan drinken of te gaan wandelen of het huishouden doen. Evt een ochtend maaltijd vervangen door een gezonde shake van havermout en groenten, de tussendoortjes beperken etc.

Ik denk dat er vooral wilskracht en discipline voor nodig is om gewoon echt kleinere porties te eten en je twee keer te bedenken voordat je iets eet. En toch zoveel mogelijk proberen te bewegen (wandelen, huishouden)

Wellicht kun je het ook met de verloskundige bespreken? Veel succes in elk geval!

16. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Als je van jezelf zwaarder bent hoef je in de zwangerschap niet veel aan te komen omdat je dan al reserves hebt.
    Je ziet wel vaker dar vrouwen met overgewicht juist minimaal aankomen tijdens de zwangerschap.
    Dus als je gewoon normaal eet en niet teveel snoept hoeft er niet veel aan de hand te zijn, maargoed dat heb je zelf in de hand.

17. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    Hoi Aszhara,

wat vervelend voor je dat je zoveel bent aangekomen en het moeilijk is om het eraf te krijgen. Zijn de omstandigheden die toen zoveel stress gaven anders? Misschien dat het nu beter gaat.

Ik denk dat als je gezonde dingen kookt, één ruim bord eet en verder overdag eet wat het voedingscentrum aanbeveelt je een heel eind bent.

Ik heb ook overgewicht, mede door eten bij emoties/stress en ik heb PCOS.

Mijn diëtist zei dat het belangrijkste is dat ik genoeg van de gezonde dingen eet zodat kindje de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te groeien. Dus brood, groente, fruit, cacliumrijke producten en proteïne. Dat staat op één, daarnaast niet teveel suiker/vet.

Echt lijnen tijdens zwangerschap is niet goed, maar gynaecoloog zei dat als ik gezond (normaal) eet en beweeg en daarmee evt. langzaam afval (zeg 0,5 kilo per week) dat ok is.

Dus die twee handvatten houd ik me aan vast. Niet snoepen lukt me meestal niet, maar doordat ik meer eet van gezonde dingen is dat wel minder. Bewegen voor mij is vooral wandelen en fietsen. Ik ben tot nu toe 2-4 kilo aangekomen dus daar wel blij mee en kindje groeit mooi volgens de curve.

Succes!

18. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

50 kilo is echt bizar veel, lijkt me stug dat dat alleen van fruit eten kom.

Ik zou eerst eerlijk naar jezelf kijken en tegen jezelf zijn, opschrijven wat je zoal op een dag eet. En je weet dat je veel eet, begin met halveren van je porties.

140 kilo is niet echt aantrekkelijk en gezond nee.

19. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Ik gebruik de app Pragnancy Weight om te kijken hoeveel ik aankom en of dit binnen de lijntjes past. Misschien ook een idee om deze er naast te houden?

20. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wat eet je dan op een dag? Schrijf eens een gemiddelde dag op, misschien kunnen wij even meekijken naar wat er veranderd kan worden.

Deel Deze Pagina