Zwanger en peuter heeft vermoedelijk vijfde ziekte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door skye81, 16 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben nog maar net aan het opkrabbelen van een onwerkelijk zwangerschapsmisselijkheid die nog steeds niet helemaal over is en nu is er weer iets nieuws aan de hand...Ik ben ook echt geschrokken.
    Onze peuter is 2,5 en had sinds gisteren overal uitslag. Vanmiddag kwam er een kennis op bezoek (hij is huisarts) en vertelt me dat het misschien de vijfde ziekte is...ik had hier nog nooit van gehoord, maar kortom het kan erg schadelijk zijn voor het ongeboren kind, zeker tot 20 weken. Hij wist het niet helemaal zeker maar wat het dan wel was kon hij ook niet zeggen. Ze is niet echt ziek geweest alleen wel een week diarree.

Ik heb meteen onze huisartspraktijk gebeld en die was vandaag gesloten (!) Ik vond dit heel vreemd, je hoort toch gewoon vervanging te hebben ook al is het vakantie? En de verloskundige was vandaag te bereiken tot 13u. Dus ik zit me eigenlijk al de hele dag op te winden van wat nu?

Dus ik wilde eigenlijk vragen naar wat ervaringen. Ook vroeg ik me af of ze dit parvo b19 virus (als ik me niet vergis) nu testen via de verloskundige of gaat dit via de huisarts? Ik wil het nu ook meteen weten dus ik hoop dat ze me meteen een formulier meegeven om bloed te prikken.

En stel ik heb geen antistoffen en mn dochtertje heeft toch die vijfde ziekte, dan is de incubatieperiode al over toch? Ze hoeft nu niet meer een paar dagen uit logeren oid?

Heel graag hoor ik wat ervaringen!

2. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Mijn zoontje kreeg het toen ik 23 weken zwanger was. Om zeker te zijn moet je echt naar huisarts of verloskundige...

Ze kunnen je dochtertje testen door bloedafname. Dan weten ze zeker welk virus het is. Ook jij moet dan bloed prikken.

Hoop op een goede afloop voor je!

3. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Jeetje...Mag ik vragen hoe dat afgelopen is? Ze zeggen dat het na 23 weken niet meer zo erg is? Klopt dat? Had jij ook symptomen of is het via bloedprikken vastgesteld?
    Ik zie ook dat je een kindje verloren hebt...Mijn hemel wat verschrikkelijk. Was dat hierdoor?!!
    Ik kende deze hele ziekte niet ik heb geen idee waar ik mee te maken heb...

4. mariellevanr

O nee, geen paniek hoor. De vijfde ziekte was in deze zwangerschap en alles gaat goed!

Ik had geen symptomen, koorts etc dus heb mijn zoontje niet laten prikken. Ik heb vertrouwt op de HA dat de kans nihil is dat de kleine er met die termijn nog iets aan zou overhouden...

5. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Oh gelukkig..niets a/d hand dus, kan me voorstellen na het verlies van een kindje je misschien wat alerter bent met dit soort dingen...
    Maar op mijn termijn moet ik nog wel echt goed opletten en ik hoop dat ze me morgen meteen bloed laten prikken...

6. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Ik was 13 weken zwanger toen er op mijn werk de vijfde ziekte heerste. Ik heb me voor de zekerheid laten testen en toen bleek ik de vijfde ziekte te hebben. Ik heb hiervoor extra echo's gehad, ik werd echt goed in de gaten gehouden. Ik heb het als super spannend ervaren. De extra controles hebben me erg geholpen.

Bij mij ging het trouwens via de huisarts, die meteen mijn verloskundige heeft gebeld toen de uitslag niet in orde was.

7. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Vijfde ziekte is erg besmettelijk. Veel mensen hebben het gelukkig dan al gehad. En ook vaak zonder het zelf te weten.
    Is inderdaad trouwens het parvo b19.
    Zowel de HA als de VK kan je een formulier geven om dit te laten testen. Morgenochtend gelijk ff bellen.

8. mariellevanr

Alerter ben ik zeker en angstiger ook, maar het is belangrijk om te vertrouwen op het oordeel van de artsen anders maak je jezelf gek!

In jouw geval zou ik dus zeker contact opnemen met je arts, maar maak jezelf niet gek voordat je meer weet...

Laat je nog even horen hoe het gaat?

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Via huisarts of vk laten testen of je anti stoffen hebt en evt ook of je kind echt de 5e ziekte heeft. Het kan gevaarlijk zijn maar dat is alleen als jij het zelf nooit gehad hebt. Succes met de testen en de uitslagen en hopelijk heb je gewoon al anti stoffen.

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier toen ik van de 2e 17 weken zwanger was bloed laten prikken omdat mn oudste de 5e ziekte had. Hier had ik geen antistoffen maar ik ben ook niet ziek geworden. Extra echo's had ik al omdat ik bij de gynaecoloog onder controle stond. Dus ook al heb je geen antistoffen,betekend dat niet dat je ziek gaat worden. En zoals hierboven al is gezegd, de meeste hebben het al gehad en dan is er ook niks aan de hand. Dus bloed laten prikken en even afwachten. Zenuwslopend vond ik het maar achteraf zorgen om niks, hopelijk bij jou ook!

11. 1548

1548 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft deze zwangerschap ook de vijfde ziekte gehad, ik was nog geen 20 weken zwanger.

Ik heb bloed laten prikken en ik had anti stoffen.

12. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Je zou inderdaad bloed kunnen laten prikken. Ongeveer 1% van de zwangeren maakt een infectie met dit parvovirus door.
    Het vervelende is dat je er niet veel mee kunt, het is echt ter geruststelling. Ik kan me wel voorstellen dat je dat graag wilt, maar laat je niet te gek maken als je wél besmet bent.

Vijfde ziekte is overigens vrij goed herkenbaar meestal. Naast 'vlekjes' heeft het kindje vaak een 'slapped cheek', echt knalrode wangen alsof ze er een klap op gehad hebben.

13. karlijn

karlijn Niet meer actief

Moet een kind met 5e of 6e ziekte niet ook een aantal dagen koorts hebben gehad?

Dit is mij verteld door het cb. Nadat ik vertelde dat mijn dochtertje een aantal dagen ziek was geweest (4 dagen koorts) en op de 5e of 6e dag kreeg ze (wat ik dacht, omdat ze er bekend mee is) een eczeem uitbraak. Ik liet die medewerkster van het cb toen een foto zien van de uitslag en toen zei zij dus dat het waarschijnlijk de 5e of 6e ziekte geweest is en dat koorts kenmerkend hiervoor is en hierna dus een flinke uitslag krijgen.

Klopt deze informatie? Anybody?

14. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
  15. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Nou daar was ik weer...

Vanmorgen de verloskundige gesproken en die wilde dat ik meteen bloed zou prikken. Dit moest dan voor 12 uur want dan zou het direct naar de klinisch micro bioloog (als ik me niet vergis) gaan. Dus dat klonk allemaal wel serieus. Ik zou dan vandaag nog gebeld worden met de uitslag.
    Ik dacht ik wacht wel met hier posten tot ik de uitslag heb. Ben ik net voor vijven gebeld dat het vandaag niet meer gelukt was en het wordt dus morgen...zucht. Ik ben blij dat het snel werd opgepikt maar ik heb me wel voor niets zo lopen haasten om het allemaal op tijd te doen en ik heb de hele middag in spanning gezeten.

Nou nu op hoop van zegen goed nieuws morgen. Als ik geen anti stoffen heb moet het over drie weken nog een keer.

Héél erg bedankt voor jullie berichtjes!

16. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Jeetje vind ik dus wel spannend hoor zo'n scenario...Gelukkig allemaal niets aan de hand! Hopelijk hier ook!

17. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Dankje voor je berichtje!
    Werk je op de kinderopvang? Want dan wordt het wel standaard van tevoren getest toch? En wat erg dat je het dan nog had ook nog! Ik heb begrepen dat ze dan kijken naar vocht in het lichaampje en ook naar bloedarmoede? Ik vraag me heel erg af hoe ze dat laatste controleren...
    Maar goed dat is allemaal worst case scenario en eerst maar even de uitslag horen of ik antistoffen heb aangemaakt.
    Echt bizar dat er toch weer iets aan de hand kan zijn waar ik nog nooit van gehoord had...en ik dacht het meeste wel te weten!

18. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Ik werk op een basisschool. Ze kijken inderdaad naar het vocht, maar hoe ze dat precies deden weet ik niet meer. Ik heb heel veel extra echo's gehad. Heel veel vrouwen hebben de antistoffen al, dus het komt niet heel vaak voor.

19. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Nou ik ben gebeld dat ik anti stoffen heb...wát een opluchting! Ik had het vervelend gevonden als ik over een paar weken weer die onderzoeken had moeten doen.
    Maar vind het nog steeds apart dat ik er nog nooit van gehoord had...

Dank jullie wel!!

20. mariellevanr

Fijn! Dat is goed nieuws...

Nu weer genieten!

Deel Deze Pagina