Curettage, ervaringen en tips gevraagd

Discussie in 'Miskraam' gestart door Melanzane, 26 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melanzane

    Melanzane Lid

    8 sep 2019
    74
    48
    18
    Vrouw
    Volgende week donderdag heb ik een curettage gepland staan, omdat er 2,5 maand na de miskraam nog steeds restweefsel zit. Ik zie er aan de ene kant tegenop, maar aan de andere kant wil ik er natuurlijk ook graag een keer vanaf zijn, dit duurt me al veel te lang. Ik vind het vooral spannend omdat ik nog nooit ben opgenomen voor zoiets, geen idee hoe zoiets werkt.

    Kortom: ik heb wat vragen! Hopelijk zijn hier mensen die me wat wijzer kunnen maken.
    - Hoe ziet zo'n dag eruit? Ik weet alleen dat ik de dag ervoor hoor hoe laat ik opgenomen word, maar ik neem aan dat je dan niet gelijk aan de beurt bent. En hoe lang ben je daarna nog in het ziekenhuis?
    - Wat is handig om mee te nemen?
    - Hoe voelde je je de dagen na de curettage?
    - Wanneer ben je weer gaan werken?

    Bedankt alvast voor eventuele reacties.
     
  2. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Wat vreselijk rot dat het zo’n lange nasleep heeft. Alsof het allemaal niet al verdrietig genoeg is he? Ik heb twee keer een MA gehad en twee keer 6-7 weken later een curettage omdat medicatie niet veel deed. De curettage heb ik als een opluchting ervaren. Ik ben wel twee keer zo’n beetje de hele dag in het ziekenhuis geweest. Het is veel wachten, dus neem iets mee om jezelf te vermaken. Ik vond het voor mijn vriend bijna vervelend, het lange wachten, zodat ik de tweede keer heb gezegd dat ‘ie maar gewoon moest gaan werken en me alleen op hoefde te komen halen :confused: Na de ingreep mocht ik naar huis nadat ik wat had gegeten en zelf had geplast. Iedereen is heel lief en in de OK proberen ze het wel een beetje luchtig te houden is mijn ervaring.
    De eerste keer narcose was kort en ik werd heel helder wakker. Ben toen zelf naar huis gefietst omdat het me zo onhandig leek als mijn fiets zou blijven staan “en ik had toch wind mee”. :roflmao: Eigenlijk beter om niet aan het verkeer deel te nemen haha. Volgende dag weer gaan werken omdat ik die dag daarop op vakantie ging. Maandag ingreep, dinsdag werken als een zombie en woensdag vliegreis van 8 uur = geen goed idee. Maar ik was er zo klaar mee, dat die vakantie gewoon moést.
    De tweede keer ben ik ruim twee uur onder narcose geweest (omdat ze bij nader inzien toch de hysteroscoop nodig hadden, maar die was in gebruik :|) en die hakte er veel harder in. Best lang last van gehad, vermoeid, wazig, vergeetachtig. Maar niets waarvan ik dacht dat ik niet zou kunnen functioneren. Was juist blij dat er definitieve punt achter stond (ook niet helemaal maar dat is een ander verhaal). Tweede keer was de ingreep op vrijdag, zaterdag stond ik aan te moedigen bij een hardloopwedstrijd en maandag ging ik weer werken.
    Ik hoop voor je dat er nog meer mensen reageren. Waarschijnlijk zal voor de meesten gelden dat het een opluchting was en achteraf ook reuze meeviel.
    Heel veel succes en sterkte!
     
    Melanzane vindt dit leuk.
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Meestal moet je 2-3 uur voor de ingreep aanwezig zijn tenzij je de eerste hebt in de ochtend dan 1,5 .

    Je krijgt een bed toegewezen, krijgt een operatie schort, moet gaan plassen en dan wachten doorg je opgehaald wordt.
    Ze brachten je naar de voorbereiding. Daar krijgt je infuus, bloeddrukmeter en plakkers op je borst. Weer wachten en dan wordt je naar de ook gebracht. Eerst worden alle gegeven gevraagd en waarvoor je komt ( ze noemen het abortus moet je niet van schrikken(
    Dan krijg je narcose in t infuus en kapje op.

    Je wordt wakker op de uitslaapkamer met een maandverband tussen je benen. Als je goed wakker bent brengen ze je terug naar de afdeling en krijg je iets te eten en drinken. Als je geplast hebt mag je naar huis.

    Doe een makkelijke broek aan. Joggingbroek bijv.
    Ik ben altijd een pasr dagen moe. Pijn valt rreuze mee, bloedverlies wisselend..
    Meestal na 5-6 dagen weer aan t werk.
     
    Melanzane vindt dit leuk.
  4. Melanzane

    Melanzane Lid

    8 sep 2019
    74
    48
    18
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor jullie ervaringen @Eevie82 en @zonnetje2015 ! Ik hoor de dag ervoor hoe laat ik er moet zijn. Heb op het werk geregeld dat ik de dag erna nog thuis kan blijven (sta voor de klas en dat is erg hard werken). Daarna is het weekend dus dat is wel heel fijn.
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier moest ik mij melden en kreeg een bed, echter werd de operatie wat later dus ging buiten lekker in de zon zitten.
    Ingreep viel 100% mee, werd wakker en kon direct naar mijn man.
    Heb gegeten, gedronken, geplast en stond een uur na de ingreep buiten geloof ik.
    Voelde me goed en het bloedverlies was minimaal, ben wel de dag erna nog thuis gebleven en daarna weer gaan werken.
     
    Melanzane vindt dit leuk.
  6. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hier hetzelfde idd.
    En idd t enige minpuntje wat ik kon noemen is dat ze t curettage/abortus noemen. Ik heb dat later nog wel in n evaluatieformulier aangegeven dat dat niet fijn is om te horen. Waarom niet gewoon curettage, dat is ook prima als t wel n abortus betreft.

    @Melanzane ik heb t echt als heel prettig ervaren, klinkt misschien raar, maar iedereen was superlief eneelevend, ze hadden me ook op n andere afdeling gelegd ipv de kraamafdeling. De anesthesisten heb ik nog grapjes mee liggen maken, zo proberen ze je een beetje af te leiden. Na de ingreep werd ik helemaal zen wakker en kreeg n ijsje. Zodra ik geplast had en mn anti d injectie had mocht ik naar huis. Ben pas de maandag erna gaan werken (ingreep was dinsdag).

    Nog wat tips:
    Nuchter is ook geen kauwgom :)
    Geen make up en lenzen in.
    Neem maandverband mee voor evt terugweg.
    Zorg voor wat afleiding tijdens t wachten (boekje, muziek, tel).
     
    Melanzane vindt dit leuk.
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.967
    12.442
    113
    Vrouw
    Hier ook positief ervaren, kreeg een kamer voor mezelf, en iedereen was heel erg lief en meelevend. Toen ik lag te wachten voor infuus ect. Lig je met meerdere mensen op zo zaal. En degene tegen over mij werd behandeld door een zuster die dus zwanger was en verder was ook en dat was voor mij toen heel confererend maar degene die mij prikte leidde me heel goed af dat was wel fijn.
    Na afloop op de kamer moest ik wachten op de arts en mocht ik ook na plassen weer na huis toe, alleen toen ik opstond om te plassen bloedde ik enorm eventjes.
    Wc was natuurlijk op de gang. En ik zat best ff onder het bloed, dus ik met schoon ondergoed/maandverband snel na de wc sneaken hahahaha... was gelukkig rustig :roflmao: bloedingen erna waren wisselend, eerst twee dagen weinig toen wat meer en zo bleef het wel eventjes ook met de buikpijn, ging op en af. Na 6 weken ongeveer ongesteld en toen was ook alles goed!

    Succes, ik zou mocht het nodig moeten zijn er weer voor kiezen ipv pillen.
     
    Melanzane vindt dit leuk.
  8. Melanzane

    Melanzane Lid

    8 sep 2019
    74
    48
    18
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties nog @Zonnebloem92 , @sarah28 en @Loveischocola ! De ingreep is verplaatst naar vrijdag, baal ik wel een beetje van, maar goed. Er was een spoedoperatie van oncologie die tussendoor moet. Ik zie er niet echt tegenop, hoop wel dat ik een beetje op tijd aan de beurt ben, maar dat hoor ik donderdag pas.
     
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja is logisch hoor, ik zag er ook tegenop. Pas erna kun je zeggen dat t meeviel.
    Ik was toen om 14:30 aan de beurt pfff. Zolang nuchter terwijl je ook nog zwabgerschapssymptomen hebt. Hoop dat je eerder aan de beurt bent!
     
  10. Melanzane

    Melanzane Lid

    8 sep 2019
    74
    48
    18
    Vrouw
    Ik mag tot 6 uur van tevoren eten. Dus als ik pas 's middags aan de beurt ben, dan mag ik in de ochtend nog wat eten, wat ik toch wel heel fijn vind!
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja klopt ik ook, maar niet meer dan een beschuitje met jam en wat drinken. Maar t scheelt wel iets!
     
  12. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Heel veel sterkte vandaag @Melanzane. Hierna is alles eindelijk echt voorbij!!
     
  13. Melanzane

    Melanzane Lid

    8 sep 2019
    74
    48
    18
    Vrouw
    Dankjewel @sarah28 ! Het viel me heel erg mee allemaal. Ik moest me om 12.15 melden vanmiddag, dus vanochtend heb ik om 6.00 uur nog even een boterhammetje gegeten, daarna lekker terug naar bed gegaan. In het ziekenhuis even bloed geprikt en toen naar de dagopname. Ik had een kamer voor mezelf, dat was wel heel fijn.

    Toen ze met de echo gingen kijken, zagen ze niet zo veel zitten, waardoor ze bijna twijfelden of ze wel moesten gaan curetteren.. Wel stond mijn baarmoedermond een heel klein beetje open, dus dat was dan wel weer een teken dat er iets zat wat eruit moest. Na overleg met de gyn die de echo's heeft gedaan, toch besloten te gaan curetteren. Ze hebben het niet met een zuigcurettage gedaan, maar een soort schrapertje, zodat ze iets voorzichtiger kunnen werken. Ben ook blij dat ze het wél hebben gedaan, want had de laatste week ook weer bruinverlies, terwijl ik pas aan het begin van de cyclus zit, dus er zat gewoon echt nog wat. Gyn zei toen ze nog even kwam vertellen hoe het was gegaan dat ze hoopte me de volgende keer te zien op de verloskamers. Nou, laten we dat inderdaad hopen!
     
    sarah28 vindt dit leuk.
  14. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Wat fijn dat t zo gegaan is en dat ze t toch hebben gedaan, anders was je er nu nog niet vanaf misschien. Hopelijk kun je t nu echt een plek gaan geven en weer voorzichtig kijken naar de toekomst. Idd hopelijk in de verloskamer!!
     

Deel Deze Pagina