Beste Verloskundigen, Het onderstaande bericht heb ik ook al op het 'Miskraamprikbord' gezet. Uit de antwoorden begreep ik dat er meerdere meiden/ dames deze vraag hebben en de antwoorden die sommigen wel hadden gekregen, waren erg wisselend. Ik zou dit bericht dan ook eens heel graag aan jullie willen voorleggen (zie hieronder). Alvast bedankt! Hallo dames, Hier is al eerder eens de vraag gesteld of je meteen opnieuw mag proberen zwanger te worden na een mk en curettage. De meningen waren toen wel wat verdeeld, maar de belangrijkste reden om een ongi af te wachten, leek te zijn om beter te kunnen bepalen wanneer je eisprong was geweest. Dus alleen een 'teltechnische' kwestie. M.a.w. eigenlijk zou er geen medische reden zijn om te wachten op een ongi. Vandaag was ik bij de gynae. voor de nacontrole van de curettage. Hij vertelde wél 1 ongi af te wachten. Ik was nieuwsgierig en vroeg hem naar het waarom. Ik dacht dat hij ook zou gaan zeggen vanwege het makkelijker rekenen als het raak zou zijn. Wat schetst mijn verbazing? Hij gaf aan dat het beter was om 1 keer te wachten, omdat de kans op een nieuwe miskraam na een curettage vóór de eerste ongi 10% hoger zou zijn dan wanneer je 1 keer je ongi afwacht. Dus wél een medische reden om te wachten. Hebben jullie deze uitleg ook al eerder gehoord? Hebben jullie 1 keer afgewacht? Dank jullie wel!
Hi EsB, Na een curettage is het inderdaad aan te raden eerst een menstruatie aftewachten. De baarmoeder is met een slangetje (niet natuurlijk) leeg gezogen, soms kan het de baarmoederwand wat irriteren of beschadigen. Maar na een miskraam die spontaan is afgekomen (natuurlijk) is er op zich geen medische reden om niet gelijk zwanger te worden. Imke