Curettage of medicatie?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Romytje, 16 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romytje

    Romytje Bekend lid

    20 mei 2021
    916
    1.037
    93
    Vrouw
    Helaas heb ik een missed abortion gehad. Ik wacht nog even af en moet dan de keuze maken (ook omdat ik daarna op vakantie ga). Ik ben heel erg benieuwd hoe de ervaringen zijn met de medicijnen om de miskraam op te wekken en ook met curretage. Is er iemand die na curretage verklevingen had? En hoe pijnlijk was de miskraam na het gebruik van de medicijnen?
     
  2. Emotions

    Emotions Fanatiek lid

    5 jan 2019
    1.981
    2.237
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk Romytje :( veel sterkte.

    Was je al ver? Want dat hangt denk ik af van welke keuze je best maakt. Hebben ze jou iets aangeraden?

    Ik heb een MA gehad aan bijna 6 weken. Er was enkel een leeg vruchtzakje van 4-5 weken te zien.
    Ik koos op aanraden gyn voor de medicatie. In 6 uur was het over.

    Je kan anders dit topic eens bekijken. Onderaan de pagina van deze link zie je mijn ervaring met updates. Die van anderen ook.

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/zwanger-worden-direct-na-miskraam.715718/page-9
     
  3. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ten eerste veel sterkte,erg verdrietig.

    Ik heb 2x een missed abortion gehad.
    Bij de nr 1 medicatie gebruikt en aan het eind van de tweede dag werkten de pillen.
    Weinig pijn gehad maar heb toch een uur op de wc moeten zitten omdat ik zoveel bloed en stolsels verloor.
    Vond het best eng. Daarna was ik schoon.

    Bij nr 2 werkte de medicatie niet en daarna een curettage gehad. Was onder narcose en ben heerlijk wakker geworden met weinig bloedverlies. Na 2 uurtjes weer lekker naar huis en geen pijn gehad.
    Als ik dat de eerste keer had geweten dan was ik meteen voor curettage gegaan.

    Beide keren was het vruchtje nog maar rond de 6 weken en geen idee of er ooit een hartje heeft geklopt.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Allicht niet representatief met 15 weken myfogyl (die anti progesteron)... gehad en vervolgens tabletten om de weeën op te wekken.

    Was gewaarschuwd dat mogelijk niet alles los zou komen en evt alsnog naar de OK mocht, maar was gelukkig brandschoon na de bevalling.

    Wee opwekkers deden t prima, zeker geen rotervaring, alleen rot uitslag natuurlijk (t21 geval met veel bijkomende schade).

    Als mn bevalling van deze, met gaarne een huilend en gezond zoontje als uitkomst, ook zo mag lopen knijp ik in mn handjes van geluk. 1000x beter dan de bevalling van mn dochter.
     
  5. Romytje

    Romytje Bekend lid

    20 mei 2021
    916
    1.037
    93
    Vrouw
    Dankje! Ze hebben mij niets aangeraden. Ik kan helemaal zelf kiezen. Ik ben nu 9 weken, maar de groei is gestopt na 6,5 week. Waar ik bang voor ben na medicatie is dat ik alsnog curretage moet en ik dan niet met een gerust hart op vakantie kan, terwijl ik denk ik goed is voor mij als het helemaal is afgesloten voordat ik wegga, zodat ik het echt kan afsluiten en een plek kan geven op vakantie.
     
  6. Romytje

    Romytje Bekend lid

    20 mei 2021
    916
    1.037
    93
    Vrouw
    @Emotions: waarom heeft de gyn jou eigenlijk aangeraden om voor de medicatie te gaan?
     
  7. Romytje

    Romytje Bekend lid

    20 mei 2021
    916
    1.037
    93
    Vrouw
    Wat ongelofelijk naar dat je het 2x hebt moeten doorstaan.. Je weet dus precies wat beide inhoudt en je zou dus voor de curretage gaan, dank voor het delen van je ervaring
     
  8. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    2x een missed abortion gehad. 1e keer bij 10 weken (was zwanger van een tweeling en kindjes waren bij 9,5 week gestopt), 2e keer met 11 weken en kindje was met 10,5 week gestopt. Beide keren opgewekt met medicatie. 1e keer 2x de tabletten genomen, omdat na de 1e tabletten er nog een vruchtzakje zat. Had wat weeachtige pijn en bloedverlies. 2e keer een wat langere nasleep, ik bleef maar restweefsel houden. Na een hysteroscopie en waterecho uiteindelijk alles verloren.

    Hier raadde ze medicatie aan omdat er toch wel een risico op beschadiging aan de baarmoeder is en daardoor verklevingen zijn met een curretage.

    Een vriendin van mij heeft vorig jaar een curretage gehad en helaas hebben ze daarbij haar baarmoeder beschadigd. Zij heeft nu dus Asherman en kan niet meer op de natuurlijke manier zwanger worden en is nu gewezen of IVF.

    Zou echt eerst voor de medicatie gaan. Pijn valt niks over te zeggen, bij de een valt het mee en de ander heeft wel veel pijn.

    Veel sterkte!
     
  9. Emotions

    Emotions Fanatiek lid

    5 jan 2019
    1.981
    2.237
    113
    Vrouw
    Omdat het vruchtzakje nog zo klein was. Curretage is toch altijd iets meer risico en als je uiteindelijk meerdere hebt heb je ook meer risico op verklevingen enzo.
     
  10. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Wat rot! Heel veel sterkte :(

    Ik heb een missed abortion gehad met 12 weken. Dat is toen met een curretage gedaan, ging prima. Geen klachten, geen verklevingen, wel heel lang nog hcg in mijn bloed.

    Eind juni heb ik een ZOL zwangerschap gehad. Gelukkig heeft mijn lichaam het zelf opgelost anders had met medicatie moeten zijn

    Wanneer ga je op vakantie?
     
  11. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik zal door mijn eigen ervaring direct voor curretage gaan aangezien de medicijnen niet voldoende bij mij hielpen
    Het had een hoop ellende bespaard

    heeel veel sterkte! Vreselijk rot
     
  12. Romytje

    Romytje Bekend lid

    20 mei 2021
    916
    1.037
    93
    Vrouw
    O dat lijkt me ook heftig, gelukkig heeft je lichaam het toen wel zelf opgelost. Ik ga begin september weg
     
  13. Romytje

    Romytje Bekend lid

    20 mei 2021
    916
    1.037
    93
    Vrouw
    Wat een heftig verhaal dit. Ik ga toch voor de curretage na nog een week wachten, de kans op complicaties is echt heel klein heb ik begrepen.
     
  14. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Medicijnen (3 dosissen) deden bij mij niks. Curretage was snel voorbij en verliep heel fijn. Wel nog tijd bloedverlies gehad. Maar daarna schoon.

    Zou volgende keer waarschijnlijk weer curretage kiezen.
     
    Romytje vindt dit leuk.
  15. SingleMomToBe

    SingleMomToBe Actief lid

    14 dec 2018
    263
    463
    63
    Vrouw
    Hallo! Wat naar voor je, en voor alle anderen die dit meemaken of mee hebben gemaakt.
    Ik heb ruim 2 jaar geleden een MA gehad. Met medicatie miskraam opgewekt omdat er nog niks gebeurde, hartje gestopt met week 9 en uiteindelijk na 2x medicatie (met tussenpoos van een week) de miskraam op gang gekomen in week 11. Veel pijn gehad, hele nacht om het half uur verschoning nodig en op het toilet veel verlies ook van stolsels. Ik vond het heel heftig. Maar het was ook na die ene nacht zo goed als over.
    Ondanks deze ervaring nu ook weer voor medicatie gekozen, kan ik morgen ophalen. Omdat het wachten en de onzekerheid me ook heel zwaar vallen. Ik heb nu een zwangerschap met twee vruchtzakjes maar met zo goed als niet ontwikkelde vruchtjes. Onduidelijk wanneer de groei gestopt is. Heel erg balen, een tweeling was meer dan welkom geweest. Maar goed, het is zoals het is. Hoop dat het snel op gang komt zodat ik weer opnieuw kan gaan proberen.

    Curretage hoop ik niet nodig te hebben, omdat ik wat ouder ben (41) en dan is de kans op verklevingen ook weer groter en dat wil ik uiteraard proberen te voorkomen.

    Ik denk dat het belangrijk is dat je jouw gevoel volgt. Het is allemaal shit en in die ellende is jouw gevoel het belangrijkst. Goed dat je om ervaringen vraagt, zodat je voor jezelf een keuze kan maken. Heel veel sterkte en hopelijk snel op naar een goede zwangerschap. Ik duim voor je!
     
    Romytje vindt dit leuk.
  16. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Sterkte!

    Wat gebeurd er eigenlijk als je geen actie onderneemt ? Gaat je lichaam het dan na een tijdje zelf afstoten?

    Ik vraag me bij dit soort dingen wel eens af. Moeten ze niet eerst afwachten? Ipv direct ingrijpen? Of zit ik er nu compleet naast
     
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    5 missed abortions en 6 curretages gehad. Pillen maakten niet eens m’n baarmoedermond week. Ik reageerde er gewoon helemaal niet op.

    Geen verklevingen aan de curretages over gehouden.
     
    HoopGeluk en Romytje vinden dit leuk.
  18. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Beide gehad. Veel bloedverlies door pillen. Echter niet volledig schoon en hcg daalde niet voldoende. Daarop alsnog curretage. Weinig last van gehad en erna gelukkig ook weer snel cyclus en zwanger.
    veel sterkte gewenst!
     
    Romytje vindt dit leuk.
  19. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.818
    7.146
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 miskramen gehad. De eerste kwam spontaan op gang bij 6 weken. Bij de tweede medicatie gebruikt. Ik was 7+1 weken zwanger toen ik de eerste echo had en toen liep het een week achter op schema met een traag hartje. Week erna was het hartje gestopt met kloppen. Ik had echt horrorverhalen over gelezen maar het is me echt meegevallen. Eerst oraal Mifegyne geslikt (stopt de progesteron). Dag en 2 dagen erna vaginaal 4 tabletten Cytotec ingebracht. Eerste dosis 's ochtends rond 9u ingebracht, erna nog 2 uurtjes geslapen. Werd wakker met krampen en toen ik naar de wc ging echt veel bloedverlies. Die dag krampen gehad maar was goed te doen met pijnstilling. Dag erna al minder. In totaal ongeveer 8 dagen gebloed. Geen stolsels. Toen de gynaecoloog belde dacht ze daarom dat nog niet alles eruit was, maar bij de controle echo was toch alles weg. Bij de eerste mk ook geen stolsels verloren.

    Sterkte ❤
     
    Romytje vindt dit leuk.
  20. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Soms doet je lichaam het zelf, maar dat kan tot 6 weken duren. Dan moet.je dus zo lang rondlopen, denkende "het kan ieder moment gebeuren ". Ik heb een week gewacht en dat vond ik al pittig. Durfde niet naar winkels of naar buiten, want stel je voor dat het dan net begon...
     

Deel Deze Pagina