Ik lees overal dat miskramen komen doordat er iets verkeerd is gegaan in de aanleg. Is dat echt de enige reden? Of zijn er andere oorzaken die kunnen leiden tot een miskraam? Een kennis die ik bij de ha tegen kwam vroeg: heb je niet te zwaar getilt, ben je niet erg geschrokken, gevallen? Wat denken jullie?
Hoi Esma, Ik heb vandaag een gesprek gehad naar aanleiding van mijn miskraam vorige week. In princiepe heeft een miskraam temaken dat de aanleg niet goed is geweest. Het lichaam merkt dat er iets niet goed is en stoot het vruchje af. Dit is de natuur... In de eerste weken van de zwangerschap zit het vruchtje veilig achter je schaambeen dus er moet heel wat gebeuren dat er door omstandigheden van buitenaf het niet goed gaat. Ze vertelde me dat als we hierna wéér een miskraam zouden hebben dat ze ons dan doorverwijzen naar het ziekenhuis voor onderzoeken van beide partners. Is dit je eerste miskraam? Bij ons wel... Ik hoop dat een volgende zwangerschap wel goed gaat, maar de spanning zal op dat moment des te groter zijn denk ik. Sterkte, liefs Cynthia
Ik moet vandaag weer naar het ziekenhuis. Ik heb er helemaal geen zin in, maar goed....het zal wel moeten... Ik denk dat ik eerder een miskraamheb gehad, maar toen wist ik niet dat ik zwanger was. Toen ik het aan de ha vertelde zei hij dat het een miskraam kan zijn geweest. Ik heb wel al een goede"zwangerschap gehad, maar ook met veel bruinverlies in het begin. Dus nu had ik me ook niet druk gemaakt. Toen het roodbloed werd ben ik naar de ha geweest, gelijk doorgestuurd en in het zkh vertelden ze me dat het met 6 weken was gestopt met groeien. Mijn wereld storte in, ik had echt niet gedacht dat het zo'n verdriet met zich mee zou brengen. Vreselijk gewoon. En ook dat het zo lang duurt..ik zou nu bijna 10 weken zwanger zijn geweest...en dan is het ineens over en uit...zelfs mijn grootste vijand zou ik dit niet toewensen... Ik lees overal dat het met aanleg te maken heeft, maar ik denk hoeveel onderzoeken zijn er gedaan dat ze toto zo'n conclusie zijn gekomen? Ik ga steeds meer geloven dat er meer is.
er zijn ook andere oorzaken hoor sowieso is de kans 1 op 10 dat er iets mis gaat stel je hebt een eerdere zwangerschap gehad en bent resus negatief en bent hiervoor niet ingeent, dan kan een volgende zwangerschap eindigen in een miskraam door de resusfactor. ook dingen als een listeria bacterie zorgt voor een miskraam/vroeggeboorte etc.. maar hoofdoorzaak nummer 1 is echt dat er iets niet goed is met het vruchtje. het kan komen door : stollingsafwijkingen, rhesusfactor, ziekte van wilson,afwijking aan de baarmoeder, infectie, hormonale oorzaken, etc http://www.freya.nl/web_fm/miskraam.php sterkte meiden! liefs daantje
Beste, Ook ik heb 2 miskramen gehad. Na bloedonderzoek hebben ze gezien dat ik een tekort aan vitamine B12 heb en een verhoogd homocysteïne. Deze beide kunnen aanleiding geven tot miskramen. Ik moet een verhoogde dosis foliumzuur nemen en daardoor zou het kunnen opgelost worden. Maar niemand heeft een glazen bol en kan het voorspellen dat het inderdaad een volgende keer goed zal gaan. Heel veel sterkte voor iedereen, ik weet wat jullie meemaken. Groeten miesje
Wat naar voor je. Kan je zo'n onderzoek ook gewoon bij je huisarts vragen? Ik heb volgende week weer een afspraak bij de gynaecoloog. Als ik dan nog geen spontane miskraam heb gehad dan moet ik kiezen tussen vaginale pillen of curettage. Ik wil geen van beide, maar wil ook niet nog weken bloedend rondlopen. Het is nu al weer 4 weken gelden dat het gestopt is met groeien. Hoe lang kan zoiets eigenlijk duren voor het spontaan gebeurd. Mijn moeder vertelde over een tante waarbij het 7 maanden heeft geduurd. Nou zo lang wil ik niet wachten, maar wil ook niet die andere 2 keuzes. Zijn er misschien andere dingen die je kunt doen om het op gang te brengen? Jullie ook allemaal heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel sterkte.
Hier al 5 miskramen gehad en heb al een heleboel onderzoeken gehad. Helaas komt er nu toe niks uit de onderzoeken en dat is bij veel vrouwen met herhaalde miskramen zo. In dat geval gaan ze er toch vanuit dat de oorzaak bij het vruchtje ligt (al geloof ik niet dat het 5 keer domme pech kan zijn?!). Van te zwaar tillen, bukken, vallen etc. krijg je geen miskraam. Wel kan het zo zijn dat als er al iets mis is met het vruchtje dat een toch al dreigende miskraam eerder kan komen. Miskramen komen ontzettend vaak voor en bijna altijd zijn het aanlegstoornissen van het vruchtje zelf. De kans dat het na één miskraam wel goed gaat is ontzettend groot. Zelfs na meerdere miskramen blijkt uit onderzoek dat de kans nog ontzettend groot is. @miesje. Ik ken iemand die 7 miskramen heeft gehad en daarna kwamen ze er pas achter dat ze een verhoogd homocysteinegehalte had. Ze kreeg ook een hele hoge dosis foliumzuur en haar 8e zwangerschap ging goed! Ik word zelf volgende maand hierop getest en hoop dat hier ook wat uitkomt. Succes met zwanger worden en blijven!
Hoi Esma en andere meiden, Ik zelf heb ook twee miskramen gehad, één met 11 weken en één vorige week met 5,5 week... Ik heb na de eerste miskraam vrouwenmantelthee gedronken, dit kan je kopen bij de reformwinkel. Het lijkt erop dat het bij mij geholpen heeft ( zeker weten doe je dat natuurlijk nooit) maar na het drinken is de mk op gang gekomen. Ze hebben ons 2 onderzoeken aangeboden in het ziekenhuis, een chromosoom onderzoek en een stollingsonderzoek, ik denk toch maar dat we het gaan doen.... Groetjes en iedereen sterkte!
Esma, Ik denk dat je huisarts het ook gewoon kan doen hoor. Even vragen of ze je bloed wil testen op tekort vitamine B12 en een verhoogd homocysteine gehalte. Mijn gyn zei me inderdaad Trees dat het een volgende keer wel goed kan gaan met de verhoogde dosis foliumzuur Enkel las ik op het net (en ook verteld door een vriendin) dat je vitamine B12 eerst op peil moet zijn voordat het foliumzuur zijn werking kan doen. Dus een dosis foliumzuur nemen helpt niet als je een tekort hebt aan vitamine B12. Ik denk dat ik eerstdaags eens langs ga bij de huisarts om haar mening hieromtrent te horen. Ben pas bij gyn geweest en ben daar vergeten te vragen natuurlijk. Voor iedereen hier veel sterkte met de verwerking. Mijn laatste miskraam is alweer een jaar geleden en het blijft ontzettend moeilijk om ze te verwerken. Ik hoop met stilletjes aan beter te voelen maar het lukt me niet echt. Ook de twijfels of ik al dan niet nog zwanger wil worden zijn heel sterk. De ene dag ontzettend graag, de andere dag ben ik bang dat het weer misloopt en denk ik, ik stop ermee. Heel moeilijk hoor dat je zo twijfelt en onzeker wordt. Liefs miesje
Esma mij is wel verteld dat ik drie maanden niet zwanger mag zijn geweest voordat er betrouwbaar getest kan worden op homocysteinemie. Misschien nog iets om rekening mee te houden? Miesje dat je b12 eerst op peil moet zijn heb ik ook gelezen. Die vrouw waar ik eerder over schreef, kreeg naast de hoge dosis foliumzuur ook extra b12. Via je huisarts kun je b12-injecties krijgen en dan is het peil heel snel weer op niveau.