Curretage of pillen...?

Discussie in 'Miskraam' gestart door shushi82, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shushi82

shushi82 Actief lid

14 nov 2011
    392
    0
    0
    Pedagogisch Medewerker
    Gem. Haarlemmermeer
    Gister gecuretteerd... Jeetjemina, wat is dat een meevaller geweest zeg. Zag ontzettend op tegen de narcose (had ik nog nooit gehad), maar die was heeeeeerlijk! ;)
    In de uitslaapkamer wel heel even verdrietig, omdat het nu zo defenitief is. Maar mocht het, laten we het niet hopen, nog een keer zover komen. Dan kies ik zeker weer voor de (vacuüm)curettage! Heb wat lichte (oud) bloedverlies, en hele lichte buikpijn. Maar is allemaal niet noemenswaardig.
    Ben ook erg goed & liefdevol behandeld in het ziekenhuis (Spaarne, Hoofddorp).

Had 't uiteraard liever niet meegemaakt... Maar het was nodig!

2. tiepetje

tiepetje Actief lid

1 aug 2011
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi
    Fijn dat het goed is gegaan ! Ik heb eergister een curretage gehad en het viel mij ook reuze mee. En inderdaad, wat is iedereen in zo'n ziekenhuis lief voor je! Ik heb 1 dagje nog wat licht gevloeid en wat steekjes verder nu alweer helemaal topfit ! Zou het zo weer doen al hoop ik niet dat dat nog eens nodig is....

3. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Meiden, ik heb ook een vraagje.. heb alles gelezen.. wat ik nu begrijp is dat de kans op alsnog een curretage groter is als je cytotec pillen krijgt, dan als je een spontane miskraam afwacht.. klopt dat .. ?

Ben zelf op het moment in afwachting van wat er gebeurt. Het liefst zou ik willen dat het snel zelf op gang komt, ik heb het gevoel dat ik het psychisch niet lang trek om het nog in me te hebben, maar anderszijds wil ik ook graag geen curretage :(

Veel sterkte allemaal.

4. shushi82

shushi82 Actief lid

14 nov 2011
    392
    0
    0
    Pedagogisch Medewerker
    Gem. Haarlemmermeer
    Je hebt met pillen ten alle tijden het 'risico' dat het niet voor de volle 100% eruit is, en je dus alsnog gecuretteerd moet worden...
    Ik heb heel erg zitten afwegen ivm kans op verklevingen na een curettage. Maar de gynaecoloog vertelde in het laatste gesprek dat je met pillen net zoveel kans op verklevingen hebt, als met een curettage. Vandaar dat ik dus voor de curettage gekozen heb... Na 2 weken was de miskraam nog steeds niet uit zichzelf op gang gekomen, en was ik het wel zat. De curettage is echt 1000% meegevallen. Pijnloos & snel!

Succes met het maken van je keuze!

5. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hoi Shushi82, bedankt voor je reactie. Ik snap dat er altijd een risico is op curretage. Vroeg me wel af of die kans groter is als je pillen neemt. Misschien is het zo dat als je een spontane miskraam afwacht, en dat komt op gang, dat de kans op curretage dan kleiner is.. ?

Fijn dat de curretage je mee is gevallen. Dapper dat je dat hebt laten doen.

6. tiepetje

tiepetje Actief lid

1 aug 2011
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook erg getwijfeld. Maar je moet er wel rekening mee houden dat het een week duurt (was bij mij) voor er plek kan zijn voor curretage in het ziekenhuis. Dus ik heb gewoon een afspraak gemaakt en had nog een week om af te wachten. Na die week was ik erg blij dat er iets ging gebeuren. Maar tel die week wel mee ! Je kunt niet binnen een dag terecht...

7. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Hier was de wachttijd dus anderhalf tot 2 weken voor een curettage, vandaar dat ik voor de Cytotec ben gegaan. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je met Cytotec ook kans op verklevingen zou hebben. Dan zou je dat bij een spontane miskraam ook hebben toch? Volgens mij is dit echt niet zo.

Ik heb hier al eerder gepost dat ik 2 vriendinnen heb die beide een spontane mk hebben afgewacht en beide alsnog een spoed-curettage nodig hadden en veel bloed zijn verloren. Is niet bedoeld om je bang te maken, maar volgens mij is die Cytotec alleen de aanzet voor je lijf om de mk te starten. De rest is gewoon afhankelijk van je eigen lijf, hoe het gaat.

Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt en eigenlijk niet teveel over de verschillende opties gaan lezen. Je hoort van alle opties zoveel horror verhalen of je nou voor curettage gaat, pillen of een spontane mk. Succes ermee meid.

8. zoe1

zoe1 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.070
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ scarabee, ik heb afgelopen donderdag te horen gekregen dat het hartje was gestopt met kloppen. Ik heb toen direct gekozen voor cytotec, omdat ik niet wilde wachten op een spontane miskraam. Ik was echt enorm misselijk tijdens mijn zwangerschap en heb veel moeten overgeven. Daar wou ik zo snel mogelijk vanaf. Vrijdagochtend om 9 uur heb ik de pillen ingebracht, een uurtje later kreeg ik wat zeurende buikpijn (menstruatiepijn). Rond een uur of 2 kwam het op gang en ben ik het vruchtje verloren (die hebben we opgevangen en begraven in de tuin). Ik ben tot 9 uur behoorlijk blijven bloeden, ook veel stolsels verloren. Ik zou zeker weer voor pillen kiezen, het is me enorm meegevallen, zeker de pijn. Los van het emotionele natuurlijk, maar vond het heel fijn om het vruchtje nog gezien te hebben. Donderdag gaan ze kijken of alles weg is, ik denk zelf van wel. Ben echt enorm veel bloed e.d. verloren.
    Volgens mijn gyn werkt cytotec bij 90% van de vrouwen. Bij curettage is het risico op verklevingen juist groter. Hopelijk kan je er een beetje uitkomen... Het is en blijft een lastige keuze die je liever niet had gemaakt! Sterkte!!!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Verklevingen zijn gerelateerd aan zwangerschappen, niet eens perse aan miskramen en de aanverwante ingrepen daarop. Van wat ik er tot nu toe van kan maken, (in november zijn bij mij lichte verklevingen verholpen), ontstaan verklevingen vooral door vastzittend weefsel, niet zozeer door een ingreep. Als weefsel te vast in de baarmoederwand genesteld zit, wordt de kans groter dat er beschadigingen aan de baarmoederwand ontstaan. Dat kan dus bij een bevalling gebeuren, (vastzittende placenta), bij een curettage of bij opwekken met pillen, maar dus in principe ook bij een spontane miskraam.
    Mijn eerste miskraam kwam uiteindelijk spontaan, net voordat we het op zouden wekken met pillen, en toen bleef het vruchtzakje vastzitten, en is toen in het ziekenhuis met de hand losgetrokken. Daar kunnen heel goed verklevingen van ontstaan...
    Als je echt spontaan ook helemaal schoon bent zonder kunstgrepen enzo, lijkt de kans op verklevingen me wel heel minimaal, (en die kans is sowieso al minder dan 1%).

10. raspberry

O, en voor wat betreft cytotec: dat is niet de aanzet tot een miskraam, maar is in 70% van de situaties voldoende om een volledige miskraam op te wekken, zonder dat dan nog curettage nodig is.
    In combinatie met myfegine wordt die kans op een volledige miskraam 90%. Myfegine is WEL een middel dat enkel aanzet tot de miskraam, cytotec zorgt voor de daadwerkelijke miskraam.

11. raspberry

De kans op curettage na een spontane miskraam is kleiner dan als je cytotec gebruikt. Bij spontane miskramen heb je in 90% van de gevallen een volledige miskraam, bij cytotec 70% kans dat de miskraam volledig verloopt.

12. raspberry

Cytotec geeft een wat hogere kans op bloedingen dan als een miskraam spontaan komt, maar ook bij spontane miskraam houd je kans op heftige bloedingen. Die kans was volgens mijn gyn, bij bevallingen of miskramen, zo'n 3%.
    Mijn eerste miskraam kwam spontaan en ging gepaard met heel erg heftig bloedverlies, (ook afgevoerd met ambulance, en ook hier nog nacurettage nodig gehad). Om die reden hebben we de tweede keer niet afgewacht, maar tijdens dagopname de miskraam opgewekt met cytotec, zodat -als ik weer zoveel zou bloeden- hulp dichtbij zou zijn.
    Die keer verliep met minimaal bloedverlies: minder dan een gemiddelde menstruatie...
    Het kan dus ook andersom.

13. shushi82

shushi82 Actief lid

14 nov 2011
    392
    0
    0
    Pedagogisch Medewerker
    Gem. Haarlemmermeer
    Volgens de gyn heb je met pillen en curettage net zoveel kans op verklevingen... Dus voor mij was de keuze gauw gemaakt. Half uurtje narcose, en het zat erop. Ik wilde niet het 'risico' op pijnlijke weeën lopen, met de pillen.

14. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Had het gelezen meis, bij het topic voor decembermama's..
    Wat fijn dat de pillen je zijn meegevallen.
    En ook fijn dat je het hebt kunnen opvangen en begraven hebt.. voor de verwerking qua gevoel lijkt me dat ook fijn, dat je het kan zien en kan accepteren.. Hoe cru en pijnlijk het buiten dat is om dit mee te maken natuurlijk :(
    Ik hoop dat donderdag blijkt dat alles goed losgelaten is bij je en je dit kunt gaan afsluiten.. Wens je ontzettend veel sterkte !!

Ik heb inmiddels een besluit genomen, en gelukkig heb ik in overleg alles kunnen ophalen wat ik graag wilde. Mifepriston en Misoprostol (cytotec) heb ik nu meegekregen. Het eerste wil ik vanavond innemen, en de cytotec start ik dan donderdag. Mijn gyn zei dat de kans 50-50 is dat het goed werkt in mijn geval, maar ik hoop heel erg dat dit de oplossing is voor mij.

Op hoeveel weken is jouw vruchtje gemeten toen je het trieste nieuws kreeg ? (na hoeveel weken is het gestopt met groeien ?)

Nogmaals heel veel sterkte meis !!!!

15. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Oke.. denk dat overal de ervaringen dan toch anders zijn. Heb het gevraagd aan m'n gyn en ze gaf aan dat de kans even groot is, bij een spontane miskraam, of de pillen. Misschien omdat er nog niets te zien was van loslating op de echo, heeft ze gezegd dat de kans 50 % is dat het alsnog zelf op gang komt, en ook 50 % dat de pillen goed werken.. Ze zei wel duidelijk dat hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans dat het goed losgelaten wordt, bij een spontane miskraam of de pillen, maakte niet uit.

De assistent zei juist dat de pillen in 80 % van de gevallen goed aanslaan, en in 10 % maar gedeelte (daarna dus curretage) en in 10 % helemaal niet.

Dus iets anders dan m'n gyn.

Maar goed, ik ga het proberen met de pillen... we zullen zien wat het met me gaat doen... Ik hoop dat het goed werkt.

16. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    scarabee, hier vandaag ongeveer hetzelfde gehoord. Ik ga vanavond starten met de cytotec.

Gyn heeft mij verteld dat de kans op alsnog een curretage bij cytotec bijna gelijk is als bij het afwachten tot een spontane miskraam. Bij cytotec is het risico wat groter omdat je lichaam zelf nog niet al het voorwerk heeft gedaan om alles af te stoten, bij afwachting is de kans groter omdat het hoe langer het duurt, vaak moeilijker loskomt.

Ook vertelde ze dat de placenta door blijft groeien en het daardoor steeds gecompliceerder wordt.

Weet niet hoe ver je bent en tot wanneer je vruchtje gegroeid heeft? Bij mij is het hartje met 9 weken gestopt en ze raadde me nu toch wel aan niet te lang te wachten als ik de pillen wou proberen..

Ze vertelde trouwens ook dat de kans op verklevingen of littekens bij curretage hoger zijn, bij cytotec of afwachten is die kans veel kleiner. En bij curretage gaat het ook om een kleine kans...

Toch heb ik het persoonlijk liever op deze manier. Ik vind het een prettiger idee dat mijn lichaam de kans heeft het zelf op te lossen(met behulp van pillen). Dat ik ons kindje zelf thuis verlies..

Misschien ook omdat ik in mijn geval echt een kindje heb gezien op de echo, en zo toch beter afscheid kan nemen..

Slagingskans vindt ik het proberen waard.
    Wou ook niet te lang wachten met beginnen,
    bang dat ik dan alleen maar nerveuzer wordt.
    Ben best een beetje bang nu.

Ik hoop dat het voor ons beiden werkt.
    Het is moeilijk genoeg allemaal.

succes!

17. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Frommel,

Voor jou gaat het nu dus ook beginnen... Hartje met 9 weken gestopt, nog latere termijn dus :( heel sneu allemaal dit !!! :x Ik was 8+2 toen ik de echo kreeg, en de meting was 7weken 4 dagen, toen het stopte met groeien..

Mij raadde ze inderdaad ook aan om niet al te lang te wachten. Ik ben nu eigenlijk anderhalve week verder vanaf wanneer het stopte met groeien, en ik merk nog helemaal niks.. geen slijm of bruin, laat staan krampen of iets wat op aankomende loslating lijkt..

Ben toch bij dat ik dit nu al kan gaan proberen met de pillen.. anders had ik gewacht tot maandag, maar ik geloof dat ik dat ook niet goed getrokken had.

Jij gaat er eerder aan beginnen als ik, ik heb nog de mifepriston gekregen die ik 2 dagen van te voren moet innemen, dus ik begin met Cytotec donderdag a.s.

Snap dat je een beetje bang bent.. ik heb hetzelfde gevoel..
    Hoop dat het goed aanslaat en je pijn meevalt, en vooral dat je goed schoon mag raken !!

Veel sterkte en succes!

18. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Hoi meiden,
    Heel veel succes met de pillen. Ik vond het ook erg eng op het moment dat ik de pillen moest zetten maar toen het eenmaal begon was het niet eng meer. Ik vind het wel mooi dat je lichaam doet wat het moet doen. En ook lekker dat je thuis kunt blijven. Hoop voor jullie dat het voorspoedig verloopt en dat jullie snel weer door kunnen.

Deel Deze Pagina