curretage zonder narcose

Discussie in 'Miskraam' gestart door Sparkie, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik ben nu bijna 10 weken 'zwanger', vruchtje is met 6 weken gestopt met groeien. Vandaag voor de tweede keer cytotec gekregen. De eerste keer weinig resultaat (waarschijnlijk de tabletjes verloren).
    Nu is de wachtlijst voor curretage onder narcose best lang (3 weken ongeveer). Ik wil er graag zms 'vanaf'. Onder lokale verdoving, dus alleen de bmm, kan op kortere termijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
    (Suus, jij hebt dit een aantal keer ondergaan toch?)
    Ik denk namelijk dat mijn voorkeur daar naar uitgaat. Narcose is ook niet alles, en heb je ook weer risico op complicaties.

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Sparkie, wat rot voor je!

Ja, ik heb het altijd onder plaatselijke verdoving gedaan. Ik vraag wel van tevoren nog eens cytotec, en breng dat een paar uur van tevoren in, zodat de baarmoedermond open gaat staan. Dat scheelt een hoop wrikwerk en pijn, en verkleint de kans op beschadigingen.

Ook neem ik 2 uur van te voren 2x400 Naproxen, en 1 uur van tevoren nog eens. Dat scheelt wel iets.

De baarmoedermond verdoven ze met een spuit. Dan moet je een paar keer kuchen, dan schijn je er minder van te voelen. Ik voel daar zelf niet zo heel veel van. Het scheelt wel als je rustig blijft ademhalen en je je goed kunt ontspannen.

De eendebek gaat in, en dan gaan ze met het slangetje naar binnen. Vervolgens gaat het zuigertje aan, en zuigen ze je baarmoeder leeg. Dat is wel een vervelend gevoel, maar als je goed doorademt gaat het wel. Het duurt maar een paar minuten, daarom vind ik het goed te verdragen. En mijn man was er altijd bij, zodat ik zijn hand kon fijnknijpen. Dat is het voordeel van plaatselijke verdoving.

Achteraf verlies je wel wat bloed, maar dat stopt meestal vrij snel. Als je je weer oké voelt en wat gedronken hebt, dan mag je weer naar huis. Je kan nog een paar weken rozeverlies hebben.

Het schijnt ook met een ruggenprik te kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik neem aan dat ze dat alleen op de OK doen, dus dat zal wel geen optie zijn.

Veel sterkte.

Suus.

3. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Bedankt voor je antwoord Suus. Ik hoop dat het niet nodig is. Het lijkt hier nu goed op gang gekomen te zijn. Ik verlies echt heel veel bloed nu, en heb veel krampen, dus ik heb goeie hoop.
    De curretage onder lokale verdoving gebeurt hier ook op een ok. Ik ben vergeten te vragen of mijn vriend erbij mag blijven.
    Arts heeft idd verteld dat ik eerst cytotec krijg ingebracht en naproxen als pijnmedicatie. Dus precies wat jij verteld.
    Toch lijkt het me best griezelig hoor...

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het valt wel mee hoor, maar het zelf doen is natuurlijk altijd beter. En wat je vriend betreft: bij de hysteroscopie (kijkoperatie) die ik kreeg in april heb ik tegen de gyn gezegd dat ik mijn man er per se bij wilde hebben, omdat het belachelijk is dat hij er wel bij zou mogen zijn als ik een keizersnede krijg, maar niet als ze m'n kindje weghalen. Daar had hij geen weerwoord op.

Ik hoop voor je dat het doorzet. Veel sterkte. Heb je een vergiet in het toilet klaarstaan, voldoende paracetamol en een warme kruik? En ben je niet alleen?

Als je te veel bloed gaat verliezen of je wordt echt niet goed, dan moet je de vk of het ziekenhuis bellen hoor.

Veel sterkte, nogmaals.

Suus

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Heb geen vergiet in het toilet staan. Vond ik toch een beetje een vies idee. Maar nu wel spijt dat ik het niet heb gedaan, want vanmiddag ben ik wel iets groots verloren, wat direct doorschoot. Was toch wel benieuwd wat het was...
    Dat argument van ks vs curretage vind ik wel heel sterk!
    Vriend is ook thuis (of eigenlijk nu even niet, want ik heb echt meer maandverband nodig... )
    Bedankt voor je lieve woorden.

6. Lynnami

Lynnami Actief lid

8 dec 2010
    425
    0
    0
    sahm
    sunnyside
    WTF 3 weken wachttijd? Vreselijk dat je dit moet meemaken. Ik heb elke keer de curretage direct dezelfde dag gehad. De dag dat het bevestigd was dat het echt mis was. Eerste keer met bijna 9 weken en afgelopen oktober met bijna 8 weken.
    Dat kunnen ze je toch niet aandoen om je zolang rond te laten lopen. Sterkte ermee.

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik heb de vergiet gewoon weggegooid. Als het zo wegschoot, was het vast een stolsel. Dat zijn van die floepdingen. Ik zou het opvangen, het vruchtje. Het zou jammer zijn als je spijt krijgt achteraf, misschien.

Nou, heel veel sterkte hoor. Zo te horen ben je er straks van af.

Suus

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Die wachttijd is inderdaad behoorlijk debiel. Nog nooit van gehoord.

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Tja, wat een gezeik he. Ik vind het ook belachelijk... Misschien dat het eerder kon, maar dan zou er ergens een gaatje moeten vallen. Niet iets waar je vanuit kunt gaan dus...
    Ik hoor ook alleen verhalen van curretage op zeer korte termijn. Drie weken is echt lang...

10. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Vergiet weggooien, ja logisch. Nou ja, hopelijk hoef ik de tip niet nog een keer in de praktijk te brengen, maar dan doe ik het wel zo.
    Heb daarstraks een megastolsel kunnen opvangen in een wcpapiertje... Hoop echt zo dat ik 'schoon' ben vrijdag bij de controle... Bloedverlies is ook stukken minder nu.

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hoe is het nu, Sparkie?

12. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Eigenlijk best goed. Bloedverlies werd een stuk minder nadat het grote stolsel eruit was. Nu eigenlijk nihil. Maar ik vraag me af of dat klopt, zeg maar. Ik verwachtte eigenlijk nog wel een soort menstruatie-achtige bloeding de komende dagen. Dus nu twijfel ik weer of alles wel weg is. Ik hoop het zo. Zou echt fijn zijn als er geen curretage nodig is.

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Als het vruchtje eruit is kan het wel kloppen dat je weinig vloeit. Wanneer is de echo ook alweer? Ik hoop snel.

14. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Vrijdag weer voor echo. Moet dus nog even geduld hebben...

15. Flavour

Flavour Niet meer actief

Spannend. Ik hoop dat het klaar is zo.

16. Ospiri

Ospiri Actief lid

5 apr 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat naar Sparkie. Gaat het een beetje met je?
    Doe vooral rustig aan en denk goed om jezelf, neem goed de tijd om alles te verwerken.

Ik wilde toch even reageren omdat ik zelf een curretage met plaatselijke verdoving heb ondergaan en dit erg naar vond. Ik kon toen niet kiezen voor narcose helaas en was gerustgesteld door de arts en verloskundige. Maar ik vond de ingreep enorm pijnlijk en vervelend. Het zal voor iedereen natuurlijk anders zijn.

Ik hoop dat alles helemaal schoon is en dat het niet nodig is. Zo wel heel veel sterkte en doe rustig aan!!

17. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ospiri: bedankt voor je reactie. Ik heb afgelopen maandag voor de tweede maal cytotec gekregen. Hierop een vrij goed resultaat. Ik ga morgen voor controle, en ik hoop echt heel erg hard dat alles weg is.
    Ik heb overigens meer nare verhalen gehoord over curretage onder plaatselijke verdoving dan positieve verhalen. Dus mocht het nodig zijn, denk ik dat ik toch kies voor de narcose. Ik ben nu eenmaal toch een beetje een sissy wat dat betreft. Ben echt bang dat als het eenmaal zover is, en ze zijn bezig dat het zo'n pijn gaat doen.. Brrr. En dan kun je niet meer terug...
    Artsen hebben gemakkelijk praten, gyn zei dat het 'wat krampen geeft in de bm'. Hmmmm.... Ik wil hun wel eens horen als ze zoiets ondergaan (beetje lastig bij een man, maar toch...)

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Als je erg gespannen bent en bang bent voor pijn, kun je beter voor narcose of een ruggenprik gaan. De krampen zijn echt wel naar, maar duren kort en je kunt ze wegpuffen. Maar nogmaals, als je erg angstig bent, doe het dan maar niet. Pijn is bovendien moeilijk te meten of vergelijken, want iedereen heeft een andere pijngrens. Maar ik denk zelf altijd maar, als een vrouw gemaakt is om een bevalling te doorstaan, dan moet ik dit ook kunnen.

Suus

19. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Suus, ik vind het echt dapper van je dat je zoiets onder lokale verdoving ondergaat hoor. Echt respect!
    Maar je bent wel hard voor jezelf als je het vergelijkt met een bevalling! Bij een bevalling helpt je lichaam je met endorfines, EN ben je ergens voor aan het werk...een kindje ter wereld brengen...
    Maar hoe dan ook, ik doe het je niet na denk ik. En dat zullen er weinig zijn volgens mij....

Ik moet zo naar de gyn. Laten we hopen dat curretage niet nodig is...

20. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    mijn baarmoeder blijkt nog niet schoon te zijn. Heb voor de derde keer cytotec gekregen... Hoop dat het gaat werken. Er zit nog een groot stolsel in, maar het vruchtje lijkt wel al weg te zijn. Da's dan positief denk ik maar. Volgende week woensdag weer terug voor echo en controle... Dan evt curretage inplannen mocht ik nog niet schoon zijn.

Deel Deze Pagina