vraagje over keizersnee

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by jantina, Feb 25, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    Goede middag, ik heb een vraagje over de keizersnee.
    Mijn kindje ligt tot nu toe in de stuit,in wk 32 was het even gedraaid, en nu bijna wk34 ligt het weer in stuit. In week 35 krijg ik nog een extra echo om tekijken hoe het er nu bij ligt.
    Ligt het nog in stuit dan zullen de me doorverwijzen naar de gyn, omtekijken wat de mogelijkheden zijn!
    Draai poging of keizersnee?
    stel dat er dus besloten word een keiersnee tedoen, wie bepaald dan de datum dat het gehaald gaat worden? Neem aan dat ze je dan niet overtijd laten lopen of zo?
    Maar kan me ook voorstellen dat het niet gelijk op dag 40 is!

groetjes jantina

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Jantina,

je kiest in samenspraak met de gynaecoloog de datum. Wellicht wil hij zelf de keizersnede doen en dan gebeurd het op een dag dat hij toch al opereerd. Maar als jij bijvoorbeeld een bepaalde dag voor ogen hebt, wordt daar ook best naar gekeken. Meestal plannen ze een keizersnede tussen de 38 en 40 weken omdat de kans groot is dat je daarna spontaan gaat bevallen en dat het dan hals over kop een keizersnede moet worden.
    Maar denk er goed over na hoor. Ik zou een draaipoging altijd adviseren als de omstandigheden zich ervoor lenen, want een vaginale bevalling is te prefereren boven een keizersnede. Een keizersnede is namelijk echt een grote operatie, het herstel duurt ongeveer 3 maanden.
    Maar je kunt, ook al lukt de draaipoging niet, nog altijd besluiten toch een vaginale stuitbevalling te proberen. Wanneer het niet vordert tijdens de bevalling moet je weten dat er sneller zal worden in gegrepen dmv een keizersnede en dat er dus geen extra risico's worden genomen. Dus je kunt het met gunstige omstandigheden altijd proberen als je zou willen.
    Denk er alvast goed over na en laat je goed informeren.

Groetjes Brigitte

3. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    Dankjewel voor je andwoord, heel duidelijk!
    Maar wat ik nog wel wil vragen over het draaien is..
    Ik heb de placenta aan de voorkant zitten en nou heb ik gelezen dat
    dit de kans op het keren van mijn kindje kan vermoeilijken?
    En mijn kindje is geschat op ruim 8 pond, en uit verhalen hoord ik dus
    (maarja zijn mischien verhalen) dat het in stuitbevallen op dee manier
    net kan vanwege de grote van kijn kindje?

Groetjes jantina..

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Jantina,

dat de placenta op de voorwand ligt kan inderdaad een complicerende factor zijn. Het ligt er een beetje aan waar deze precies ligt, maar het zou inderdaad kunnen dat de draaing daarom niet wordt gedaan of niet lukt bij een poging.
    8 pond voor een eerste kindje is inderdaad wel groot voor een eventuele stuitbevalling. Wil niet zeggen dat het niet lukt hoor, maar het moet dan wel allemaal vlotjes verlopen (niet stagneren bedoel ik dan, want tijdens de bevalling kun je zelf het gevoel hebben dat het niet snel genoeg gaat! ;) ) Dus je zou het wel kunnen proberen in de wetenschap dat ze op tijd zullen ingrijpen.
    Maar wacht eerst de echo maar eens af, voor hetzelfde geld ligt ie nu wel goed... En dan de eventuele draaiing nog, maar nogmaals, laat je heel goed informeren zodat je weet waar je aan begint, wat je dan ook beslist.

Groetjes Brigitte

5. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    Super bedankt voor het snelle andwoorden ;)
    Ik zie het de 8e wel(dan moet ik voor controle)en dan is het voor mij
    nog vroeg genoeg om er uitgebreid over naar tedenken.

Groetjes en heel erg bedankt,
    jantina....

Share This Page