cursus borstvoeding geven?

Discussion in 'Zwangerschap' started by miep84, May 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miep84

miep84 Niet meer actief

Hoi iedereen,

ik heb me voorgenomen om borstvoeding te gaan geven, is het nodig om daarvoor een cursus te volgen?

Ik zit ookal bij zwangerschapsyoga en ga nog 2 infoavonden omtrent de bevalling volgen. Vraag me af of ik daar NOG een cursus aan toe moet voegen...

Een vriendin van me heeft GEEN cursus gedaan en heeft het gewoon van de kraamhulp geleerd, dat gaat nu al 6 maanden erg goed! Een nichtje van me heeft de cursus WEL gedaan en uiteindelijk na 3 weken toch gestopt met borstvoeding geven. Nu weet ik het dus niet niet meer :(

Wat zijn jullie ervaringen met het wel/ niet volgen van borstvoeding cursus?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb het twee keer niet gedaan en twee keer spijt gekregen, meestal gaat bv geven niet vanzelf. Ik vind het best pittig.

3. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    2,629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik zelf heb geen cursus gedaan gewoon via Ziekenhuis waar ik ben bevallengeleerd. Vond dat heel prettig en thuis kráamhulp nog. Maar bij mijn zoontje ging het vanzelf. Bij mijn meisje wat meer moeite gekost, maar ze was gewoon een treuzelkont.

Xxx joyce

4. Libra1

Libra1 Bekend lid

Dec 2, 2011
    531
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zou het echt nodig zijn?
    Ik wil ook wel borstvoeding geven, maar meer dan mij inlezen doe ik er eigenlijk niet voor. Ik heb zoiets als het niet gaat dan gaat het niet. En als het zo moet zijn dan zal het wel lukken. Raar dat het tegenwoordig zoveel moeite moet kosten, ik lees dat wel vaker namelijk. Het is toch een natuurlijk iets, dieren drinken ook heel gemakkelijk zonder moeite bij hun mama.(tuurlijk zijn er uitzonderingen) Waarom gaat dat bij mensen niet natuurlijk? :(

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

hoi

ik heb het niet gedaan kraamzorg heeft ons goed begeleid en het gaat nu nog heel goed!

Vriendin van me is 2 weken geleden geweest op z'n avond en die wil DAARDOOR nu NIET meer ze werd zo aangedrongen hoe en wat dat ze zichzelf kapot is geschrokken van die vrouwen daar.

Ik doe nu mijn best om haar te laten zien hoe leuk het is en hoop dat ze zich nog bedenkt

liefs

6. nairam

nairam Actief lid

Oct 8, 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    Ik heb bij de eerste ook geen cursus gehad, ook niet echt daarop ingelezen.
    Ik wou het heel graag en eigenlijk ging het vanzelf.
    Heb zowel in ziekenhuis als thuis van de kraamzorg beetje hulp gehad met dat zoon goed aanpakte en 'trucje' hoe hem los te koppelen.

Ook ik denk dat het een natuurlijk iets is, wat vanzelf gaat.
    Met wat tips en trucs... niet iedereen is hetzelfde gebouwd (grote/ kleine borsten, grote/ kleine tepels, verschillende houdingen zoals zitten/ liggen/ rugby ) maar met wat hulp van de kraamzorg moet het vast lukken !

Succes !

7. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

Dec 12, 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Ik heb ook een borstvoedingscursus gedaan bij de eerste, ik vond het zeer informatief en heb er heel veel aan gehad. Je bent goed voorbereid en je weet wat je ervan kunt verwachten, niet alleen de mooie dingen maar ook de oplossingen als het even niet gaat. En als je ervan schrikt is borstvoeding geven misschien niet iets voor jou..

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou het WEL doen. Hier was het 1 avond voor 7,50 bij de kraamzorg. Borstvoeding is tegenwoordig niet meer zo vanzelf sprekend, weet je waarom? Omdat we het bijna niet meer zien, en er heel snel op de fles overgegaan word. Het is heel normaal dat je hard moet werken voor de borstvoeding, vaak aan moet leggen etc, maar je ziet nergens meer borstvoeding. CB's, moeders, vriendinnen komen met verkeerde, ongevraagde adviezen ( "Ik heb geen melk" "Gewoon laten huilen als hij een uur geleden ook gedronken heeft" etc ) en daardoor lukt de BV minder goed.

Ik denk zelf, dat als je een zwschapscursus hebt gevolgd, je meer hebt aan een borstvoedingsinfo als aan een avond over bevallen. Dat leer je nl al op de zwschapscursus. BV is niet zo makkelijk, je moet er soms hard voor werken en dan moet je maar net denken "Hoe graag wil ik dit" anders is de overstap naar de fles snel gemaakt. Het gaat vaak na een week of 6-8 hard werken pas makkelijker.

9. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Zelf ben ik pas bevallen van mijn zoontje, ik heb werkelijk geen enkele cursus gevolgd, dit omdat ik daar zelf totaal het type niet voor ben. Ook heb ik me verder nauwelijk ingelezen over het geven van borstvoeding en de bevalling.
    "Vroeger" was dit er allemaal ook niet en bevielen vrouwen ook, daarbij werd er toen meer borstvoeding gegeven dan tegenwoordig. Ik denk zelf dat het allemaal iets natuurlijks is en zo heb ik dat ook ervaren. Het is volgens mij wel heel belangrijk hoe je zelf bent. Ik heb me totaal niet druk gemaakt over de bevalling, uiteindelijk is alles goed verlopen en heb ik een prima bevalling gehad.
    Wat betreft borstvoeding had ik zoiets van, als het lukt is het mooi, we gaan ervoor, mochten er toch problemen zijn, dan zien we dan wel weer hoe we daar mee om gaan. Borstvoeding loopt echt fantastisch! Gaat echt helemaal vanzelf.
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en kindje werd direct bloot op mijn buik/ borst gelegd, binnen een uur was hij aangelegd en daar helpen ze je mee op de verloskamer. Eenmaal thuis heb je de kraamzorg die ook meer dan voldoende kennis heeft om je te begeleiden.

Een ieder is hier anders is, voor de één is een cursus wel heel prettig, maar dit is hoe ik erin sta en wat mijn ervaring daarmee is en het heeft gelukkig ontzettend goed uitgepakt!

Wens je veel succes met de verdere zwangerschap, de bevalling en ik hoop dat je net zulke goede eravring zult hebben met het geven van borstvoeding als ikzelf!

10. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    3,367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik ga het wel doen. Het is maar 1 avond, en ik denk dat ik er toch veel van kan leren.

11. Mama322

Mama322 Actief lid

Aug 29, 2011
    384
    0
    0
    Misschien kan je je ook gewoon goed inlezen....ga zelf geen bv geven en ook niet gedaan. Maar dit werd ons aangeraden op de info avond van het zkh... Haal een paar goede boeken in huis en verdiep je daarin. Kan je ook evt lekker in je verlof weken doen.

Zwangerschapscursus heb ik bij de eerste wel gedaan en heb ik toen erg nuttig gevonden. Nu ga ik niet omdat de kans zeer groot is dat ik nu een geplande ks krijg...

12. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zeg doen!

Doen omdat je informatie krijgt wat je kan verwachten bij het geven van borstvoeding. Je krijgt uitleg over het hoe en wat.
    Je wilt niet weten hoevaak het gebeurd dat zodra iemand bevallen is met de armen hoog gaat en dan denkt dat aanleggen en borstvoeding vanzelf gaan ;)
    Elke dienst wel tig keer de vraag zou die al genoeg melk binnen krijgen etc etc
    Daarnaast krijg je al info over verschillende houdingen.

Natuurlijk wordt je geholpen bij het aanleggen, maar in een ziekenhuis is het vaak druk met bevallingen en kraamvrouwen en ik kan mezelf als verpleegkundige niet in tweeën delen dus soms is er amper tijd om goede begeleiding te geven bij de Bv. Dan is het aanleggen en hup naar de volgende. ;)

Persoonlijk vind ik dat als je 9 maanden zwanger bent en je weet ikwil graag BV geven dat daar ook de nodige voorbereiding bij hoort.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,570
    113
    doen !!!
    ik heb 3 avonden van de lll gevolgd. Bij de eerste een drama bevalling die eindigde in een ks.
    Em viel eigenlijk iets te veel af maar ik had het gevoel dat ik megastuwing kreeg en zei dat het goed kwam die dag en dat was ook zo.
    Ook met borstontsteking er op tijd bij geweest en lekker zoveel mogelijk op verzoek gevoed.
    Ook nog wat begeleiding gehad omdat ik juist veel te veel melk had.

Ik vond het heel prettig om goed beslagen ten ijs te komen en heb echt het gevoel dat het mede daardoor bij allebei zo goed gelopen is. ( had vooral de rust, zat niet in de stress of mijn melk wel voedzaam was en liet me niet beinvloeden door de buitenwereld)

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik ben met Tycho niet naar een cursus geweest, dit omdat dit op woensdagavond was (3 avonden) maar omdat ik woensdag de hele dag werkte van 7:30-18:30 en donderdag van 7:30 tot 13 en dan ook nog donderdagavond pufcursus had, vond ik het teveel worden. Ik kon ook niet eerder weg op woensdag van mn werk. Ik heb er wel spijt van gehad, de BV lukte niet en ik was enorm gestrest daarover. Dit deed mij, mijn BV en Tycho geen goed. Hulp vanuit het ziekenhuis ( daar bevallen) en hulp van de kraamverzogersters ( 3 stuks!) kreeg ik niet.... Dus toen maar na 4 dagen gestopt, echt balen!!

Nu ben ik van de week naar een avond geweest dat werd georganisserd vanuit de verloskundigenpraktijk en er werd me heel veel duidelijk ineens! Dus bij nummer 2 begin ik gewoon weer opnieuw en ik hoop dat het nu wel gaat lukken!!

xxx

15. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,940
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik lees hierboven dat veel vrouwen zeggen dat het vroeger veel makkelijker ging. En voor een deel is dat waar. Maar we leven niet meer vroeger, maar nu. En in deze tijd, hebben we vaak geen voorbeeld meer in onze omgeving. Vaak zijn de adviezen die je krijgt niet goed, omdat ze geïnspireerd zijn op kunstvoeding.
    Op de klok kijken en mililiters tellen, eventueel extra water geven bij hete dagen ... Dat soort dingen 'horen' bij kunstvoeding, maar niet bij borstvoeding.

De lobby en reclame van babyvoedingsfabrikanten is op sommige punten heel subtiel maar ook heel goed. Daardoor worden vaak adviezen gegeven (en opgevolgd) die echt niet in het belang zijvan borstvoeding. Het is dus toch wel handig om er zelf al wat van te weten en vooraf te bedenken op welke manier je borstvoeding wilt geven en wat je ervoor over hebt.

16. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Hier was het een avond. Ik vond het wel zinvol, maar was ook heel bang dat het niet zou lukken omdat het me op de een of andere manier heel moeilijk leek. Dat lag denk ik aan de manier waarop dingen gepresenteerd werden, er werd veel gefocust op mogelijke problemen, en dat vond ik een beetje ontmoedigend.

Ik had veel meer aan het boek dat ik als voorbereiding doorgenomen heb, van Stefan Kleintjes. Heel duidelijk, is me later nog goed van pas gekomen!

Ik had daarnaast een heel goede kraamhulp, had ik ook expliciet om gevraagd, en had ik via kraamzorg ook extra lactatiebegeleiding. Dat heb ik nu weer, ondanks dat ik notabene nogsteeds bv geef :D Het is gewoon heel fijn om ergens op terug te kunnen vallen mocht je tegen iets aanlopen. Ik had bijna niet bedwingbare hyperlactatie, en heb veel gehad aan de telefonische consulten. Ik zou je zoiets eerder aanraden dan een cursus. Dat en duidelijk in je bevallingsplan aangeven dat je bv wilt geven (dan moet je zorgen dat je je kindje binnen een uur na de bevalling kan aanleggen).

17. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Helaas denk ik dat dit waar is.

Daarom is het aangeven in het bevallingsplan ook zo belangrijk, en ook bij de kraam. Zo staat er in mijn bevallingsplan dat ik niet wil dat er bijgevoed wordt met kv, en heb ik me verzekerd van een gecertificeerde kraamzorg.

Vreemd genoeg krijg je op het CB heel snel klok-voed adviezen ondanks dat ze ook met VBN folders komen (die tegendeel adviseren, uiteraard).

Twee dingen zijn voor mij de kern, en daar had ik die cursus niet per se voor nodig: 1. je voedt op verzoek, en op je borsten staan geen maatstreepjes. De klok en de maatbeker heb je niet nodig, je volgt de behoefte van je baby. 2. de baby moet goed aangelegd zijn, dat voorkomt een hoop leed (kloven, bijv.). Goed aanleggen is iets dat je echt op het moment moet leren, dat leer je niet met een pop of een plaatje. ;)

Share This Page