zwanger en rontgen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Suprise, Oct 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    onverwacht ben ik zwanger. Erg fijn natuurlijk maar had er totaal niet op gerekend deze maand. Nu heb ik afgelopen week mijn middenvoetsbeentje gebroken en zijn er foto's gemaakt nu ben ik er vandaag achter gekomen dat ik zwanger ben. En nu maak ik me toch wel een beetje zorgen. Wie kan me meer vertellen

2. Maik78

Maik78 Lid

Jun 11, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hoeft je geen zorgen te maken, je voet zit ver genoeg van je baarmoeder vandaan. Daarbij gebruiken we heel weinig rontgenstraling voor een voet foto. Zou me er dus niet te veel zorgen om maken! Daarbij als je het had geweten dat je zwanger zou zijn,dan had je waarschijlijk toch die foto laten maken aangezien hij echt gebroken is...als je vragen hebt kun je altijd de afdeling radiologie bellen voor meer uitleg! Sterkte met je voet en geniet van je zeangerschap!!!!

3. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    bedankt voor je uitleg. Foto had er idd toch moeten komen. Maar twas toch ff schrikken toen ik vanmorgen er achter kwam dat ik zwanger was

vrijdag moet ik weer heen voor een foto zal het dan toch ff melden zodat ik dan of een schort om kan of misschien toch geen foto hoef

4. Maik78

Maik78 Lid

Jun 11, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou t zeker zeggen! Ja misschien kan de foto later herhaald worden, afhankelijk of t botje laatst goed stond. Als deze slecht staat willen ze misschien toch nu de foto al herhalen. Of gewoon omdat de arts t wil...Op de rontgen ook zeggen. En schort moet je altijd kunnen krijgen, moet wel zeggen dat t niet veel uitmaakt vanwege de afstand. Ik zou zoveel mogelijk je been strekken ;)... Btw werk zelf op röntgen :) had je vast al door

5. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    dat had ik idd al door. Moet alleen wel zeggen dat ik mijn voet plat neer moest zetten dus met opgetrokken been maar dan nog een cm of 50 van mijn buik af

6. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    wel fijn hoor om hier dames te kunnen vragen die allemaal hun eigen vakgebied hebben :D

7. Maik78

Maik78 Lid

Jun 11, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Das fijn idd :) fijn dat ik je heb kunnen helpen :) en wel zeggen hoor vrijdag! Heb je nu gips? Sterkte nogmaals! En geniet! :)

8. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    Yup, als het een beeje mee zit nog 3 weken. Ben er nu al zat van namelijk.
    maar goed tis even niet anders

9. Maik78

Maik78 Lid

Jun 11, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is balen, maar beter nu dan als je met een hele dikke buik loopt! Groetjes

10. MevrS

MevrS Actief lid

Aug 29, 2012
    300
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik heb, toen ik 32 weken zwanger was van mijn dochtertje, een röntgenfoto laten maken van mijn rug op verzoek van de gyn en de fysio. Mijn bekkeninstabiliteit was zo erg dat ik er een hernia aan over heb gehouden.

De arts van de röntgen vertelde me wel dat de straling aangepast was omdat het gevaarlijk kan zijn voor het kindje.

Nu was er verdenking op een heupafwijking bij mijn dochtertje van toen 7 maanden oud, ik was toen nog maar 6 weken zwanger. En zij moest ook een röntgenfoto laten maken. Ik mocht absoluut niet naar binnen van de arts ivm de straling die vrijkomt... Terwijl ikzelf haar alleen maar vast moest houden op het bed. Dus mijn man is naar binnen gegaan...

Als je je zorgen maakt zou ik het toch nog even aangeven bij je VK of gyn...

11. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik zou het zeker overleggen of er wel een foto gemaakt moet worden.. Later in de zwangerschap is minder schadelijk dan vroeg..

De straling kan schade aanbrengen aan DNA, dus stel dat je een embryo van een aantal cellen hebt en er beschadigd er 1, dan deelt dat de hele zwangerschap verder.. Als je kindje al 'af' is, is dat veel minder erg..

Ik werk ook met rontgen en heb zelfs na de terugplaatsing geen foto's meer gemaakt, voor de zekerheid.. Achteraf maar goed ook.. Ook al heb je een schort aan, ook al zit de straling bij je voet, er ketst altijd straling af. Je hebt altijd reststraling, dus voor de zekerheid niet doen!

Toen wist je het niet dus kon je er niks aan doen, maar nu je weet dat je zwanger bent zou ik het risico niet nemen.

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Zou vooraf even bellen.
    Er zijn vaak aardige wachttijden voor de rontgenafdeling...als je foto niet door gaat kan iemand anders dat plekje krijgen. Voor jou is het voordeel dat je alvast weet waar je aan toe bent.

In een vroeg stadium van zwangerschap maken ze liever echt geen foto's namelijk. Is het meest kwetsbare deel namelijk.

13. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Door een auto ongeluk met 15 weken helaas erg veel rontgenfoto's moeten maken, baalde flink maar zo gaat dat blijkbaar op een traumakamer, er word op dat moment aan de moeder gedacht en niet aan het kindje.

Hoop maar dat de kleine er niets aan overhoudt.

14. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    weet niet of het door de rontgen komt maar vandaag een test gedaan en die is zo goed als wit :(

15. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

Aug 11, 2009
    3,946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Surprise, ik heb je een tijdje gevolgd en lees nu dat je test zo goed als wit is :( Terwijl het toch steeds donkerder zou moeten worden na je NOD :( Misschien VK of HA bellen om zsm hcg te kunnen laten prikken? Ik ben bang dat het niet de goede kant op gaat :( Strekte!

16. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    Vk is gebeld maar met een bevalling bezig dus ze belt me straks terug.
    Zal met haar even bespreken wat er verder gaat gebeuren. Vorige keer is het vruchtje namelijk met 5+1 gestopt en kwam het zelfs met 2 cytotec kuren niet opgang en ben ik pas 7 weken na het stoppen van het vruchtje gecurreteerd wil dit keer niet zo lang lopen.

17. Mama Larissa

Aug 11, 2009
    3,946
    1
    0
    Noord-Holland
    Dat is heel begrijpelijk! Zolang doorlopen zou ook niet moeten gebeuren hoor.
    In het ziekenhuis waar ik werk streven ze ernaar om binnen een week de curretage te doen.
    Hopelijk kun je straks even goed met de VK bellen en misschien mag je al met een tabletje proberen het op te wekken (of wil je dat helemaal niet meer proberen dit keer?)
    Veel sterkte in ieder geval!
    Je had door je ervaring al het gevoel dat het niet goed zat, maar dan nog komt zoiets als een klap in je gezicht lijkt mij :(

18. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    Nee cytotec doe ik niet weer. Is me zo enorm slecht bevallen. Dan nog maar eens een curretage. Hoop natuurlijk dat het nu zelf opgang. Ja ondanks dat ik al een voorgevoel had is het toch weer even slikken.
    Ben erg realistisch maar je gaat toch nadenken dit is nu de 3e x

19. Mama Larissa

Aug 11, 2009
    3,946
    1
    0
    Noord-Holland
    Heb je nog bloed mogen laten prikken vandaag?
    Een curretage is wel weer een aanslag op je lichaam, hopelijk komt het vanzelf opgang.
    3x een (v)mk is inderdaad wel veel :(
    Je zou onderzoek kunnen laten doen, alhoewel daar vaak niks uitkomt en je hebt al een kindje, dat verkleint de kans nog meer dat er iets uit de onderzoeken komt wat de mk's kan verklaren.
    Sterkte meid, moeilijke situatie!

20. Maik78

Maik78 Lid

Jun 11, 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    He suprise, jeetje geen leuk nieuws!! ...hoop nog op positief nieuws...maar komt echt niet door de foto hoor! No worries about that! Sterkte!!
    Maik

Share This Page