De bedoeling is om straks mijn kindje borstvoeding te geven. Is het nodig om hiervoor de cursus te volgen of lukt dit ook goed zonder? Het lijkt mij dat je het aanleggen toch in de praktijk moet leren en achtergrondinformatie kun je overal in boeken en op internet vinden. Zijn er meiden en vrouwen die ervaring hebben met borstvoeding geven al dan niet na het volgen van een cursus? Wat zijn julie ervaringen hiermee? Zouden jullie aanraden de cursus te volgen of is dit niet echt nodig?
Ik zou het altijd doen...elk beetje info wat je krijgt is mooi meegenomen en verder kan je zo ookal wat contacten opdoen waar je terecht kan bij vragen-problemen en wacht daar ter zijner tijd ook niet te lang mee. Bv is een heel natuurlijk iets maar vaak zijn er vooral de eerste weken toch heel wat twijfels en onzekerheden. Hoe meer info hoe beter! Ik zou ook je man meenemen, je zal waarschijnlijk zn steun en hulp vooral de eerste weken hard nodig hebben.
Ik heb geen cursus gevolgd, wilde het wel doen maar de planning liep even anders. ik heb me van te voren wel uitgebreid ingelezen op internet. Het gaat perfect bij mij, heb nooit last gehad van kloven ontstekingen en alle andere narigheid. Ik heb regelmatig naar dat noodnummer gebeld wat savonds en snachts bereikbaar is. dat vond ik heel prettig dus zonder cursus kan het wel goed gaan. Al is je persoonlijkheid dan wel van belang denk ik, er waren momenten dat ik het wilde opgeven omdat ik dacht dat het niet goed ging qua productie. en dan is het een kwestie van doorzetten en nog eens doorzetten. met cursus ben je nog beter voorbereid. Ook al heb ik de cursus niet gedaan,. toch zou ik adviseren deze wel te doen.
Ik ben nog niet begonnen met het geven van borstvoeding (de kleine moet immers nog komen), maar ik moet wel zeggen dat ik veel aan de borstvoedingsavonden heb gehad. Er zijn er nu 2 geweest en maandagavond is de laatste. Ik ben ook wel iemand die zich zelf informeert en veel inleest. Maar de praktische uitleg van zo'n avond is toch wel heel zinvol. Ik heb mijn partner ook meegenomen, en ik moet zeggen dat dat HEEL goed is geweest (ook al had hij er aanvankelijk niet zo'n zin in). Hij heeft nu veel meer info en bovendien een aantal dingen van een ander gehoord. Hij vond het okee als ik borstvoeding wilde geven, maar van hem mocht het net zo lief de fles zijn. Nu is dat toch wel wat anders. Ik kan in elk geval zeggen dat ik en mijn partner er veel meer info over hebben en er ook een stuk zekerder in zijn (en dat is wel handig als je omgeving borstvoeding een gedoe vindt en flesvoeding adviseert). Ik vind zelf dat ik er meer aan heb gehad (nu al) dan aan de zwangerschapsyoga.
Ik heb geen cursus gevolgd of boek gelezen en 7 maanden bv gegeven, zowel live als gekolft. We zijn wel naar een voorlichtingsavond bv in het ziekenhuis geweest. Ook hadden we een kei van een kraam, zij vond het slagen van de bv net zo belangrijk als wij. Van haar heb ik veel geleerd. Ik heb een cursus nooit gemist, na het opstarten ging het allemaal vanzelf.
Ik ga wel naar een voorlichtingsavond. Het wordt bij mij op de zw. cursus ook behandeld. Als ik dan nog niet het gevoel heb dat ik het aankan kijk ik wel verder.
Ik zou wel informatie van te voren gaan in winnen. Er zijn ook hele goeie boeken. De 1e keer dacht ik ook dat heb ik niet nodig. Maar doordat je heel veel info. mist word je snel onzeker, vooral als je goed bedoelde adviesen krijg. Ben toen ook naar 3 wkn gestopt. Bij de 2e heb ik 2 boeken gelezen over BV en op internet gekeken en stond daardoor veel zekerder in mijn schoenen. en hebt het mede daardoor 11 mnd vol gehouden. Succes hoor.
Ik heb me opgegeven voor een curcus borstvoeding. Het word gegeven door de Vk. Ben benieuwd. Denk wel dat ik er veel aan zal hebben. Als je twijfelt, gewoon volgen. Het kan nooit kwaad toch!
k heb geen curces gehad en hier gaat het prima. de kraamhulp helpt je voldoende om je de handige trucjes van aanleggen te leren
Dat ligt eraan welke kraamzorg je hebt.. die van ons heeft bijvoorbeeld een borstvoedingscertificaat en die weten dus heel wat ervan af. Maar niet alle kraamzorgbureaus hebben dat.. dus niet overal zijn ze even goed op de hoogte op dit gebied.
kheb nog nooit een cursus gedaan, ook nooit behoefte aan gehad, toen ik destijds de 1e kreeg leek het wel iets "vanzelfsprekends" en "of ik niet anders was gewend" het is blijkbaar zo iets natuurijks dat het eigenlijk "gewoon" gaat.... wat een ander doet is natuurlijk voor iedereen anders, wil jij zo'n cursus doen, wat let je zou ik zeggen...ik ben er gewoon geen type voor, en had zoiets van komt vanzelf wel goed, en idd het kwam ook wel goed, jammer genoeg had ik geen genoeg voeding voor de kleine, maar het aanleggen e.d. ging als vanzelfsprekends... succes
Ik ben ook naar een info-avond geweest. Ik dacht altijd dat BV vanzelf gaat, omdat het zo natuurlijk is. Totdat mijn zusje vorig jaar een kleine kreeg en dat liep echt niet lekker met de BV. Ze raakte soms gewoon in paniek. Door die avond en een boek wat ik toen heb aangeschaft, denk ik beter te weten waar ik aan ga beginnen. Het is blijkbaar toch niet zo vanzelfsprekend als een heleboel mensen denken dat het vanzelf gaat.
Ik heb geen curcus gevolgd maar heb wel hele goede begeleiding gehad in het kraamhotel. Zonder dat was dat niet gelukt en ik ben heel blij dat ze me veel dingen hebben verteld. Ik raad dus aan om toch een curcus te volgen, maar ik moet zeggen dat de praktijk toch anders zal zijn. Hopelijk heb je een goede kraamverzorgster die jouw goed kan begeleiden met aanleggen etc.
Ik heb ook een cursus gevolgd, 2 avonden. Vond het best leerzaam. Denk dat ik anders al snel was gestopt, want het ging met de nodige opstartproblemen de eerste 3 weken. En het scheelt wat voor kraamhulp je hebt, die van mij hielp goed.