Bloedonderzoek Rhesus negatief

Discussion in 'Zwangerschap' started by Sherra, Sep 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sherra

Sherra Actief lid

Jun 4, 2015
    312
    174
    43
    Ik weet niet zeker of ik dit hier juist plaats, zo niet zal het vast verplaatst worden :)

Ik heb een verlaat bloedonderzoek gehad dit omdat we achteraf toch af zagen van de combi test, dus alsnog bij VK bloed af moeten nemen bij 13wk. Ik ben nu 17,5wk.

De uitslag was verder goed. Bloedgroep O positief met Rhesus D positief en C negatief. Met 27wk zal er weer bloed afgenomen worden. Op dat moment drong het nog niet echt door. Nu heb ik achteraf toch wat dingen opgezocht mbt rhesus C negatief. En blijkt dat dit niet vaak voorkomt, of heb ik het mis? Hoe groot is de kans dat mijn lichaam inderdaad antistoffen aan gaat maken mocht de kleine positief zijn? Hopelijk zijn er meer dames die hier ervaring mee hebben.

2. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

Mar 21, 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je kindje positief is krijg je een prik jn je been daarvoor..rond de 34 weken dacht ik..
    Ik heb o negatief resusfactor d dacht ik.. Mn zoon was positief.. Deze kleine is ook negatief dus hoef nu geen prik..

3. littledtje

Feb 26, 2015
    76
    0
    6
    Female
    Hier rhedus negatief maar werd later extra x geprikt voor de baby en die bleek verrassend ook negatief, dus niets aanthandje.
    Wat ik begrijp maakt bij verschillende rhesus je lichaam altijd antistoffen aan maar hier krijg je 1 of 2x een prik voor en dan is er weinig gevaar meer

4. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,149
    3,026
    113
    Nederland
    Hier ook rhesus c negatief en heb voor 2 weken terug nog een keer geprikt maar alles was goed. Mijn vk zei dat het zelden voorkomt dat moeder antistoffen aanmaakt tegen de baby.

5. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

Oct 13, 2013
    3,319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Vorige zwangerschap idd twee prikken gehad en nu mag ik over 2wk weer. Je krijgt er 1 rond de 31wk en 1 na de bevalling als ze idd vastellen dat de baby positief is met de 27wk.
    Voor deze zwangerschap is dat niet gevaarlijk maar mocht er nog een zwangerschap volgen kan het zijn dat je dan antistoffen maakt en miskramen krijgt.

6. Sherra

Sherra Actief lid

Jun 4, 2015
    312
    174
    43
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vaker bloedtesten gehad nog ver voor de zwangerschap. Mijn resusfactor of bloedgroep is mij nooit verteld. Vandaar dat ik ook zo verrast was. Dit is inderdaad mijn eerste kind. Ik raak met dit soort dingen erg snel in paniek. Heb in ieder geval volste vertrouwen in anno 2015 en de medische wereld :)

7. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    In principe maakt een moeder geen antistoffen aan omdat de bloedbanen van moeder en kind normaal gesproken gescheiden zijn. In een uitzonderingssituatie is er toch contact geweest tussen het bloed, en dan kan je antistoffen gaan aanmaken.

8. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Dit ja, het bloedcontact gebeurd vaak tijdens de bevalling. Daarom zal er als dit je eerste kindje is nog niet zoveel aan de hand zijn. Bij een tweede zullen er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden.

9. Pinac

Pinac Fanatiek lid

Jul 13, 2014
    1,145
    432
    83
    Ik ben ook negatief en kindjes ook blijkt. Maar dat konden ze pas later testen. Toen hond hard op mijn buik sprong moest ik daarom naar ziekenhuis komen voor een prik. Had achteraf niet gehoeven maar toen konden ze kindjes nog niet testen.

10. LianneE

LianneE Niet meer actief

Voor Rhesus C bestaat geen prik (dat is alleen Rhesus D). Ik ben ook Rhesus C negatief en bij 12 weken geen antistoffen. Bij 27 nog een keer geprikt en ook geen antistoffen. Is een hele kleine kans en als het zo is word je extra in de gaten gehouden. Niet teveel zorgen maken :)

11. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Dat klopt inderdaad. Hier staat nog wat meer informatie:
    Bloedgroep Rhesus c-negatief - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Bij rhesus d negatief kunnen ze eventueel een injectie geven, bij rhesus c negatief niet. Ik heb precies dezelfde bloedgroep en rhesus-waardes als de topic-starter, er heb bij mijn vorige zwangerschap niets van gemerkt anders dan 2x extra bloedprikken ter controle. Ook na de bevalling is in het ziekenhuis niets bijzonders gedaan. Ik weet nog niet of ik tijdens mijn huidige (2e) zwangerschap iets zal gaan merken.

12. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

May 29, 2013
    1,563
    46
    48
    Ik ben er niet helemaal in thuis maar moest met 27 week ook opnieuw geprikt worden, ik bleek de variant te hebben waar geen prik voor is. Resus c negatief.
    Na het opnieuw bloedprikken bleek het oke

13. nena90

nena90 Actief lid

Apr 26, 2014
    187
    87
    28
    NULL
    NULL
    Rhesus c negatief antistoffenbij de baby komt bijna nooit voor gaf mn verloskundige aan. Bij ons in de praktijk afgelopen 5-6 jaar 0. Ik heb ook rhesus c negatief maar bij het bloedprikken bij 27 weken had de baby het niet.

14. UmmK

UmmK Bekend lid

May 9, 2015
    777
    55
    28
    NULL
    NULL
    Hier ook Rhesus C negatief

15. Sherra

Sherra Actief lid

Jun 4, 2015
    312
    174
    43
    Eerlijk gezegd geven jullie posts me wel een gerustgesteld gevoel :). Nog ruim 10wk te gaan en kan niets anders doen dan rustig blijven.

Had ook al zitten speuren op het RIVM dat er alleen een injectie is tegen Rh D negatief. Vandaar ook mijn vraagtekens bij Rh C en zeldzaamheid omdat men er kennelijk nog niks tegen heeft.

16. Liefje13

Liefje13 Actief lid

Feb 26, 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook c negatief.. vorige week geprikt en heb nog niks gehoord.. hoop dat dat goed nieuws is ;)

17. Sherra

Sherra Actief lid

Jun 4, 2015
    312
    174
    43
    Heb overigens gelezen dat de C variant niet erg agressief is. Er is ook heel erg weinig te vinden op het internet dat moeder daadwerkelijk antistoffen is gaan aanmaken, dus schat de kans ook erg klein.

Liefje13: Geen bericht is goed bericht zeg ik altijd maar :). Laten we positief blijven :D ik ga in ieder geval voor iedereen duimen.

18. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Dit inderdaad. Mocht je een stomp in je buik krijgen, met je stuur in je buik komen of dat soort dingen, dan moet je wel direct contact opnemen met de vk. (Is mij verteld door de vk).

Ik ben ook rhesus negatief en krijg met 27 weken volgens mij ook een prik. Maak me er verder niet echt druk om, was ook niet nodig zei de vk dus doe ik dat ook niet :)

19. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

May 29, 2013
    1,563
    46
    48
    Klopt inderdaad, ik had een auto ongeluk & op de afdeling gyn. Moest ik gelijk bloedprikken ivm met de resus c negatief.

20. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

Feb 27, 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook rhesusCnegatief. Over een aantal weken opnieuw prikken. VK gaf aan dat ik me weinig zorgen hoef te maken omdat het meestal wel losloopt...

Share This Page