Cursus/informatie gehad?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Happygirl86, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Wie van jullie heeft ook een of meerdere informatie avonden gehad voor borstvoeding.

Ik wil wel borstvoeding gaan geven, maar heb eigenlijk helemaal geen tijd/zin om naar zo'n avond te gaan. Is dit echt nodig? Er is toch ook genoeg informatie op internet de vinden.

Of is dit een afspraak die je alleen plant of in een hele groep met verschillende moeders? Ik weet niet of ik nu vooraf nog iets moet doen of dat straks alles vanzelf gaat, want de kraamzorg helpt je er toch ook mee?

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb het bij de eerste wel gedaan maar heb er niet heel veel van opgestoken. Ik was vastbesloten om bv te geven en had voor die tijd al zo ong heel borstvoeding.com doorgelezen. Als je dat doet weet je ook een hoop. M'n man vond het wel interessant want sinds die avond werd hij opeens ook erg pro. Hij is niet zo van internet en lezen.

De kraamzorg helpt je er wel mee maar je moet zelf wel ook veel weten vind ik. De eerste keer had ik mazzel met de kraamhulp en ze wist ook veel maar de 2de keer was het echt een domme gans op gebied van bv. En helemaal als er dan problemen zijn of je bent onzeker heb je toch een probleem.

Zou igg wel uitzoeken waar je in je buurt wel goede info kan krijgen, lactatiekundige en vrijwilligers van de vbn en die nummers ook op je telefoonlijstje zetten. Just in case. Als je zelf veel leest laat je je minder gauw onzin aanpraten. Verder is het handig als je man ook er wat vanaf weet. Je zal zn steun goed kunnen gebruiken en mijn man hielp me de eerste tijd met aanleggen. Verder kan hij voor je opkomen als je zelf door vermoeidheid en hormonen een beetje het spoor bijster bent. Praat dus nu al over wat jij wil en niet wil (in mijn geval echt geen kv tenzij kinderarts het echt heel erg nodig vindt enzo)

3. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb ook een cursus van drie bijeenkomsten gedaan. Vond het hartstikke leuk en gezellig. Helaas heb ik de laatste gemist waarin de complicaties werden besproken en toen ik daadwerkelijk BV ging geven kreeg ik tepelkloven, spruw en allerlei ander drama. Toen baalde ik wel dat ik niet goed wist wat ik moet doen.

Het is niet per se nodig, verloskundige en kraamzorg wist mij veel uit te leggen, maar ik voelde me er wel prettiger en zelfverzekerder door.

En ik kreeg het vergoed door de zorgverzekering , ook belangrijk.

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik heb het niet gedaan en de BV ging uiteindelijk wel hartstikke goed, maar achteraf had ik me toch iets te weinig voorbereid. Ik moest de eerste nacht namelijk in het zkh blijven, maar doordat ik er zelf niets vanaf wist en de verpleegkundigen geen tijd/zin hadden me te helpen, heeft het wel een dag langer geduurd dan nodig om de BV goed op gang te krijgen. Had ik vooraf iets meer gelezen of een bijeenkomst bijgewoond, dan had ik zelf tenminste beter kunnen aangeven hoe en wat. Ik zou het je dus wel aanraden, al had ik er zelf dus ook echt geen zin in, hahaha!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik wilde een cursus doen, maar dat is er door BI nooit meer van gekomen... en daar heb ik echt spijt van gehad: Thirza werd 's nachts om kwart voor 3 geboren en om 5 uur waren VK en kraamhulp weg. Wij waren met z'n allen om half 8 ofzo weer wakker en aangezien ik 's nachts van de kraamhulp helemaal niets had meegekregen over hoe je aanlegt, zat ik daar en kon geen kant op, ondanks de boeken die ik gelezen had. Nou hapte Thirza sowieso niet goed aan, ik ben uiteindelijk met tepelhoedje gaan voeden, maar toch...

Dus ja, ik zou je een avondje oefenen in de praktijk wel aanraden ja :)

6. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik heb het wel gedaan, 2 x een middag bij een vrijwilliger van Borstvoeding Natuurlijk. Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan, zo ging het voor mij wat meer leven en ik heb ook echt wat gehad aan haar ervaringsverhalen en tips over bijvoorbeeld aanleggen.

7. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    ik heb het niet gedaan maar vooral veel gelezen op internet. Je kunt veel goede info vinden op: www.borstvoeding.com en op www.borstvoedingsforum.nl Er is ook een goed boek van Stefan Kleintjes (van de eerste website) waar ook over bijvoeding in combi met bv (na 6 maanden) wordt geschreven.
    Ik raad je wel aan om je in te lezen omdat je veel tegenstrijdige en onprofessionele adviezen op je af krijgt als je bv gaat geven. Zeker het CB en HA hebben niet alle kennis in huis hierover (ookal denken ze van wel)

8. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    en je moet een goede kraamhulp hebben, het eerste begin is het halve werk....

9. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb een voorlichtingsbijeenkomst bijgewoond, maar het meeste heb ik gehad aan het boek 'borstvoeding' van Stefan Kleintjes. Echt een aanrader! Ik ben blij dat ik goed was voorbereid, want in het ziekenhuis kreeg ik zoveel tegenstrijdige adviezen. De kraamafdeling was notabene bezig om een borstvoedingscertificaat te behalen, maar van mij mogen ze eerst nog even oefenen. Gewapend met mijn boek heb ik uiteindelijk zelf de lijn moeten uitstippelen en toen we na een week thuis waren heeft de lactatiekundige en de kraamhulp me verder geholpen.

Ik denk dat het niet uitmaakt op welke manier je aan je info komt, maar dat het wel belangrijk is dat je goed bent voorbereid. Voor heel veel vrouwen gaat het geven van borstvoeding de eerste weken niet vanzelf en dan is het fijn als je van de problemen en oplossingen op de hoogte bent.

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Maar zelfs de 'gewone' voedingen vergen meer kennis dan ik van tevoren had gedacht, hoor ;) Ik heb nergens problemen mee gehad (geen kloven of spruw of ontstekingen; helemaal niks), alleen met het opstarten. Dat kwam doordat ik niet wist dat je, zeker in het begin, altijd aan beide kanten moet aanleggen! Die eerste nacht in zkh werd hij steeds maar aan 1 kant aangelegd en als hij dan weer in slaap was gevallen, werd hij terug in zijn bedje gelegd. Had ik beter voorbereid geweest, dan had ik zelf kunnen ingrijpen en zeggen dat hij eerst nog aan de andere kant moest! Maar ja... wist ik veel...? ;)

11. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Ik heb geen cursus gedaan, de data kwamen niet uit en ik heb altijd zoiets gehad van het is natuurlijk dus dan moet het zo ook lukken ;). Gelukkig is Mark een natuurtalent en wist hij meteen hoe het moest :D.
    Een goede begeleiding in het ziekenhuis en/of thuis scheelt natuurlijk ook een heleboel!

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben bij 2 avonden geweest. Eentje georganiseerd door het ziekenhuis en eentje via de vk. Ik vond het erg prettig om op deze manier info te verkrijgen ondanks dat ik ook veel op internet heb gelezen. Iets wat wellicht nog wel belangrijker is; zoek naar een vk en een kraamzorgbureau dat een bv-certificaat heeft! Hierdoor heb je de juiste mensen meteen 'aan je bed'.

13. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Ik heb inderdaad wel een kraamzorg met certificaat, maar zoals ik hier lees toch maar het een en ander voorbereiden. Zal binnenkort eens kijken of er een info-avond in de buurt is, dat schijnt bij de verloskundige op de praktijk te hangen. Misschien toch maar eens gaan ;)

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben zelf kraamverzorgende maarre dat aanleggen moest ik wel even leren hoor! 't is toch heel anders als je dat vanaf een andere kant doet.
    Uiteindelijk wilde ze ook niet en ben ik met tepelhoedje begonnen (nog steeds trouwens, 't gaat goed zo, geen last van productiedip en heel soms drinkt ze zonder maar zodra ze het door krijgt wordt ze boos, dus vermoed dat ik het maar gewoon zo laat)

15. Trees

Trees Niet meer actief

Dat is natuurlijk ook zo! Er zijn zoveel dingen rondom bv die ik nu als vanzelfsprekend beschouw, maar die je wel even moet weten. Clustervoedingen, regeldagen, voeden op verzoek was aan het begin één groot acabadabra voor me :). Gooi daarbovenop nog wat problemen en je bent snel de weg kwijt als je net start.

16. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Heb niet alle reacties gelezen. Ik heb wel de info-avond gevolgd in het ZH maar heb er niets nieuw gehoord omdat ik het boek 'Borstvoeding' van S. Kleintjes gelezen heb. Ik zou er niet vanuit gaan dat alles vanzelf gaat. Borstvoeding is wel iets natuurlijks maar er kan vanalles zijn dat ervoor zorgt dat het niet soepel verloopt en vanuit onwetendheid/onzekerheid/foutief advies kan het onnodig helemaal mislopen!

Ik raad je dus zéker dat boek aan, kan je lekker thuis ontspannen in je zetel lezen! ;)

17. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb 't niet gedaan, omdat ik bang was dat ik daardoor afgeschrikt zou worden. Ik hoorde zoveel negatieve verhalen van mensen die wél naar de cursus waren geweest (dat ze alleen maar de negatieve kant belichten van bv, hoe moeilijk 't kan zijn en blablabla). Daardoor had ik zoiets van: ik stap er gewoon helemaal blanco in, laat me niet bang maken en ik kijk wel hoe 't loopt. Wel zelf het een en ander gelezen op internet en in 't boek van S. Kleintjes.

Inmiddels geef ik al ruim 2 jaar borstvoeding aan ons zoontje en binnenkort ga ik zelfs tandemvoeden ;).

18. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik lg de eerste dagen op een kraamafdeling met certificaat en had ook kraamzorginstelling met certificaat, speciaal erbij gezegt dat ik hoe dan ook bv wou geven dus of ze iemand konden sturen die me ook echt daarbij kon helpen... het was ruk. In het ziekenhuis had ik mazzel dat 1 van de verpleegsters de opleiding deed tot lactatiekundige en als zij dienst had hielp ze ook echt maar de rest van de verpleegsters wisten echt weinig, zelfde voor de kraamhulp. Je kan er helaas niet vanuit gaan dat als ze een certificaat hebben iedereen even goed op de hoogte is (of de eisen zijn misschien gewoon te laag)

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik ben nergens heen geweest. Was wel de bedoeling, maar toen werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Heb nog wel een lactatiekundige aan mijn bed gehad die me voorlichting wilde geven als ik daar behoefte aan had.
    Ik heb in die tijd gewoon heel veel gelezen op internet (vooral borstvoeding.com, en lees daar nog heel vaak artikelen!) en had het handboek voor borstvoeding van LLL gelezen.
    Ik vind persoonlijk wel dat je je er beter goed in kunt verdiepen. Als ik om me heen kijk hoeveel mensen vrij snel gestopt zijn met BV. (toevallig rond dezelfde periode als ik ken ik 6 vrouwen buiten mij die bevallen waren en BV wilden geven, ik ben de enigste die het nog geeft.) En ik merk dat die mensen vaak stoppen omdat ze eigenlijk niet weten hoe BV werkt. (vooral stoppen op regeldagen hoor je veel)
    Dus het is denk ik heel goed om je iig daar in te verdiepen. (regeldagen en clusteren... je hoort toch vaak dat vrouwen dan denken dat ze niet genoeg melk meer hebben en/of genoeg voedingsstoffen.. als je je erin verdiept merk je dat dat eigenlijk niet echt voorkomt.)

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.253
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij zijn naar een voorlichtingsavond in het zh geweest over (poli-)klinisch bevallen. Aansluitend was er informatie over bv. Ik had zelf dat boek van Stefan Kleintjes al gelezen, dat hier al een paar keer werd genoemd. Voor mij bevatte de avond eigenlijk geen nieuws. (Maar herhaling is een prima manier om iets te leren, dus dat gaf ook niks!) Voor mijn man was het wel interessant, omdat hij er echt niks van afweet. Ik merk ook dat hij mij nu meer steunt. (En de baby is er nog niet eens ;)) Maar eerst vond hij het gewoon wel best. Ik geloof dat hij het een beetje als de keus van de moeder zag. (Ergens is het dan natuurlijk ook.) Maar hij snapt nu ook waarom ik voor bv kies. Hij ziet de voordelen ervan en staat er nu ook echt achter, i.p.v. "Doe maar wat jij wilt." En dat vind ik toch wel een fijn idee. Ik denk dat hij nu ook beter voor mij en de keus voor bv op zal komen, als het in het begin misschien niet helemaal loopt.

Deel Deze Pagina