Vraagje over tepelvormers

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Sterre82, May 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Hoi hoi,

Door mijn vlakke tepels had ik bij mijn zonen best wat opstartproblemen met de borstvoeding. Ze kregen m'n tepel niet goed in hun mondje, de borstvoeding kwam hierdoor niet op gang en ik had ontzettend veel pijn en kloven. Ik ben met tepelhoedjes gaan voeden en op zich ging dat goed maar ik zou zo graag zonder hoedjes willen voeden nu.

Ik heb daarom tepelvormers aangeschaft maar ik vroeg me af wanneer je daar het beste mee kan beginnen? In de gebruiksaanwijzing staat v.a. 32 weken langzaam opbouwen maar via internet las ik dat het beter v.a. 38 weken is omdat er een hele kleine kans is dat de vormers weeën kunnen opwekken? En is het eigenlijk überhaupt wel een goede oplossing? :):D

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Heb je van die schelpen met een gat in het midden? En hoeveel weken ben je zwanger?

Uit onderzoek is nog niet gebleken dat tepelvormers altijd werken. Wat handig is om te leren (naar het eind van de zwangerschap) is weten hoe je je tepels best stimuleert voor het aanleggen. Dit kun je aan een lactatiekundige vragen. Daarnaast kunnen tepels nog veranderen naar eind van de zwangerschap toe.
    Over weeen op wekken: tepelstimulatie stimuleert aanmaak van oxytocine, wat weeën stimuleert. In die zin kan dat dus. Aan de andere kant: wanneer je vrijt en een orgasme hebt, krijg je ook een stoot oxytocine.
    Wat ik liever aanraadt (wanneer het in de kraamtijd niet handig is om met de hand de tepel te vormen voor het aanleggen) is Lansinoh Latch Assist (70110) - Snelle levering
    Maar zelf ben ik voor kijken wat er gebeurt met dit kindje!
    Succes!

3. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Het zijn inderdaad van die schelpen met een gat in het midden en ik ben 31 weken zwanger :)
    Bedankt voor het linkje!

Share This Page