Cursus of niet?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Justy, 29 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Super bedankt voor je reactie! Ik ga maar gewoon vertrouwen in mezelf :)

Oh dat boekje zou ik wel.graag krijgen van ja, super bedankt! Echt lief van je!!! Kan je hier prive berichten sturen? Heb dat nog nooit gedaan en zit nu via mobiel. Dan kan ik je mn adres geven....

2. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Wij hebben de samen bevallen cursus gedaan, ben ik heeel tevreden over. Niet eens zozeer voor de ademhalingen. Ben nog niet bevallen, maar dat lijkt me iets wat zich wel wijst op dat moment. Ik vond het wel fijn om precies te weten wat er gebeuren gaat, wat zich wanneer afspeelt in je lijf en hoe je zelf kan helpen om je bevalling goed te laten verlopen. Die kennis geeft mij rust. Ik heb overigens ook heel veel gelezen, maar dat heeft me niet zo geholpen als de cursus. Ik was overigens niet bang voor de bevalling ofzo, maar wilde wel graag alles weten. Ik heb nu wel heel veel vertrouwen in mijn eigen lijf. En ook belangrijk: mijn vriend heeft er ook veel aan gehad. Hij was echt heel bang dat hij met de bevalling in een hoekje zou moeten zitten en maar toezien hoe ik pijn had. Maar het geeft hem ook vertrouwen dat hij weet hoe hij me ondersteunen kan en dat hij weet wat er met me gebeurt.
    Wat je ook doet: succes ermee!

3. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Heb geen cursus gedaan ook helemaal niet gemist.
    De vk zei tijdens het bevallen: adem maar zo en zo.
    Nou dat was het dan en het ging prima :p

Wel naar voorlichtingsavond van de vk en zkh geweest, samen met man.

4. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Geen cursus gedaan. Ook niet het idee dat ik er iets aan heb gemist. De vk of gyn kan je ook vertellen hoe je het beste kan ademhalen. En de rest: je gaat vanzelf zoeken naar wat jij het prettigst vind.

Wel naar een informatie avond geweest in het ziekenhuis (daar moest ik bevallen) en een rondleiding gehad. Dat vond ik wel erg prettig. Ik wist waar ik terecht zou komen en wat daar de protocollen waren.

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ja wij gaan ook naar de bijeenkomst van de vk en a.s. zaterdag is er in het zh een rondleiding waar we heen gaan. Verder lees ik me suf aan info dus daar zal het niet aan liggen!

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dat is idd ook wat wij hebben gedaan, dan krijg je uitleg over hoe de bevalling gaat etc, dat vond ik best informatief. Verder geen pufles ofzo. Helaas konden wij geen verloskamer zien; ze waren allemaal bezet.

Ik had tijdens de bevalling trouwens dat ik soms mijn adem inhield, daar wees de vk me soms op (en mijn man ook), verder vond ik m'n eigen ritme in het in- en uitademen, dat is volgens mij voor iedereen verschillend. Van het standaard ritme word ik juist duizelig.

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ja sommige zeggen ook: je kan het nog zo leuk geleerd hebben maar als je dan pijn hebt kan je niet meer helder denken en die oefeningen doen dus adem je toch op de natuurlijke manier en gaat dat vanzelf!

Ik heb besloten dat ik het allemaal wel zie en over me heen laat komen. Meer kan je toch niet doen he?

8. Silvaantje

Silvaantje Actief lid

20 dec 2011
    142
    0
    0
    Ik werk als huishoudelijke hulp en nog twee dagen
    Leiden
    Wij doen nu samen bevallen, zijn halverwege.. vind het heel leuk! Op zich qua info wist ik al erg veel, en dat puffen tja... moet nog maar zien of dat werkt maar toch vooral de oefeningen qua houdingen met bv rugpijn ofzo, en vooral qua info voor mijn vriend is het erg nuttig. Hij heeft nu echt het gevoel dat hij mij kan helpen, en het is gezellig met de andere cursisten!

9. Babytjuh1

Babytjuh1 Actief lid

20 jan 2012
    341
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb ook geen cursus gedaan, en heb het totaal niet gemist.
    Werd onverwacht ingeleid, en had toen heel even paniek, en dacht straks kan ik het niet, maar het gaat eigenlijk vanzelf.
    Ik pufte in 3x fff, fff, ffffff en dan tijdens het uitademen echt naar beneden ademen. Heel bewust je kindje naar beneden ademen voor je gevoel.

Heb wel heel veel gelezen over het verloop van en bevalling.
    Ik heb altijd gedacht, wij vrouwen zijn gemaakt om te bevallen, dus zal het lichaam zich ook wel redden zonder cursus.
    En dat ik ook mijn ervaring.

Succes.

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb zw-yoga gedaan. Ik heb tijdens de bevalling helemaal niks gehad aan de ademhalingstechniek omdat ik werd ingeleid en een weeenstorm kreeg en op bed op moest blijven liggen. Maar het ging niet om die ademhaling alleen, er waren zeker een paar andere zaken waar ik veel aan heb gehad:
    - de buikademhaling hielp me tot rust te komen tijdens de spannende laatste dagen voor de bevalling
    - bekken bodem-oefeningen voor na de bevalling hebben me enorm geholpen om de boel weer aan te sterken van onder
    - stukje voorlichting over emoties na de bevalling, wat normaal is om te voelen qua kraamtranen
    - en niet te vergeten een groep moeders en kinderen waar je nog jarenlang contact mee kan houden waarmee je een unieke ervaring deelt!

11. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Je hebt soms ook wel minicursussen, van 1 les of enkele lessen. Dan leer je alleen de basics. Misschien heb je daar wat aan als je twijfelt!

12. Emmie83

Emmie83 Bekend lid

14 jul 2010
    679
    0
    0
    Ik heb de cursus Bewust Bevallen gevolgd en vond het een hele fijne cursus.

Dit was geen pufcursus (1 halve les eraan besteed), maar echt een duidelijke uitleg wat er gebeurt met je lichaam en het kindje tijdens de bevalling. Ook werd er besproken wat er eventueel kan gebeuren. (knippen, vacuumpomp enz) Ik vond het heel fijn dat de cursusleidster er niet omheen draaide, maar het gewoon allemaal zei zoals het is. Ze maakte het niet mooier dan het is. (ik hou daar persoonlijk heel erg van).

Zo gaf ze het voorbeeld dat als je ingeknipt wordt, dat het echt een rotgeluid is. Ik ben ingeknipt. Ik wist alleen niet dat het ging gebeuren (gyn had overlegd met mijn man). Toen ik het geluid hoorde, kon ik het gelijk plaatsen. Als we dat tijdens de cursus niet hadden besproken, dan had ik me rotgeschrokken en was ik misschien wel in paniek geraakt, omdat ik niet wist wat het was.

Deze cursus was dus vooral informatief. Ik wilde geen yoga of pufclub. Niks voor mij.

De keus zal voor ieder anders zijn. Gewoon je gevoel volgen.

Deel Deze Pagina