groeiachterstand en colitis/crohn

Discussion in 'Zwangerschap' started by baboe, Mar 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Zijn er hier dames die, net als ik, een IBD hebben en waarbij het kindje ook een groeiachterstand had? Ik maak me zoveel zorgen over de achterstand van ons ukkie! Zou fijn zijn te horen dat heel veel vrouwen met IBD kleinere kindjes krijgen maar dat het uiteindelijk allemaal goedgekomen is?

2. Miranda

Miranda Bekend lid

Jun 6, 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    na mijn zwangerschap hebben ze bij mij een milde chronische darmontsteking geconstateerd maar mijn zoontje heeft nooit een groeiachterstand gehad. Ook mijn moeder had Collitus toen ze van mij zwanger was, maar ook met mij en mijn broer was niets aan de hand. Dus ik kan je niet zeggen dat de groei achterstand met je IBD te maken heeft. als ik jou was zou ik je niet al te veel zorgen maken. ( maken de artsen/ verloskundige zich wel zorgen dan?)

3. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

Feb 5, 2010
    3,399
    0
    0
    Ik heb zelf ziekte van Crohn en heb tijdens mijn eerste zwangerschap ook volledig medicijnen gebruikt. Mijn zoontje was bij dfe geboorte 3460 gram , dus geen kleintje. Bij deze zwangerschap gruik ik voorlopig nog geen medicijnen (hoop ik zo te houden) maar weet nog niet hoe het verder gaat met de baby ben pas 11w dus dat is nog even afwachten maar ik ga er gewoon vanuit dat alles weer goed gaat

4. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Ik heb een fikse opvlamming gehad tijdens de zwangerschap en heb daarvoor lange tijd prednison gebruikt. Nu is ons ukkie de afgelopen 2 weken ineens nauwelijks gegroeid. Vandaag terug naar de gyn.

5. Tamara84

Tamara84 Bekend lid

Oct 16, 2008
    688
    0
    0
    Vervelend joh!

Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik minder klachten gehad van mijn colitis als normaal. Isa woog 3940 gram en was 54 cm lang.
    Overigens was ik 39 kg aangekomen.

Nu ben ik 6 weken zwanger en nog niets aangekomen.
    Nu is het ook vrij rustig.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,945
    113
    Female
    Heb zelf colitis en ons kindje is iets kleiner dan het gemiddelde maar zeker niet te klein. Zelf zijn we als ouders zijn ook niet groot dus had ook zeker niet anders verwacht.
    Momenteel gaat het goed met mn huidige medicatie, maar mij is juist door de gyn verteld dat als ik een opvlamming krijg en prednison moet, de baby daar ook groter van wordt.
    Heb je ook enig idee vanaf wanneer die groeiachterstand is ontstaan?

7. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Nou, das raar! De gyn en internist hebben mij verteld dat ze van prednison een groeiachterstand KUNNEN krijgen (het hoeft dus niet) omdat dat een stresshormoon is en daardoor knijpen je vaten wat dicht en wordt de doorbloeding wat minder. Bij mij is er tijdens die 9 wk predni nix gebeurd, maar de afgelopen 3 weken is ze van 1 wk naar 2 wken achterstand gegaan. Wat een wisselende info he? Ik las op allerlei sites dat kindjes van IBD vrouwen vaker een laag geboortegewicht hebben, maar daar lijkt het hier niet op! Misschien zit het hem in een opvlamming krijgen of niet. Ik had de zwaarste opvlamming die ik ooit gehad heb....

8. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Om je vraag te beantwoorden: tot en met 30 wk niets aan de hand (alleen een kleine meid, maar alles binnen de marges), vanaf 30wk echo ineens groeiachterstand

9. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

Feb 5, 2010
    3,399
    0
    0
    Moet wel zeggen dat ik iets van en opvlamming wel heb sinds deze week maar nog niet mijn internist gebeld heb dus ik weet niet wat er gaat gebeuren

10. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,945
    113
    Female
    @Baboe: Dat is inderdaad erg vreemd al die wisselende informatie! Wel weet ik dat een opvlamming inderdaad niet goed is voor de kleine, dan schijnen zware medicatie nog beter te zijn...
    Zelf heb ik momenteel alleen maar last van inwendige bloedende aambeien (fijn praatje weer ;) ) maar als het te lang duurt wil de internist er zeker van zijn dat het geen opvlamming is. Maar ik heb helemaal geen diaree of andere klachten die ik normaal met colitis wel heb, zit dus eigenlijk niet echt op een scopie te wachten. Heb jij met jouw opvlamming wel 'echte' klachten nu in combi met de zwangerschap?

@ Mama van Sepp: Zie dat jij ook uit Alphen komt, toevallig ook bekend bij t Rijnland? Zelf loop ik daar bij de internist en gyn maar weet nog steeds niet of ik ivm colitis na de bevalling straks langer in het ziekenhuis moet blijven. Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die daar al eerder bevallen zijn!

11. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    @CIN85
    Mij is verteld dat je niet langer hoeft te blijven na de bevalling (1 a 2 dagen, tenzij er compli's zijn natuurlijk).
    Ik moet zeggen dat bij mij de "normale" symptomen van een opvlamming wel wat anders verliepen. Normaal start het bij mij met kramp en diarree, nu begon het met bloedverlies: helderrood. Gedacht werd aan aambeien. Internist rectaal onderzocht: geen aambeien. Na een paar dagen begon er slijm en etter te komen en daarna kwam de buikpijn en diarree. Het was dus de omgekeerde volgorde. Ik dacht heel lang "dit is geen colitis"! Uiteindelijk ging mijn bloedbeeld ook wel fors afwijken en toen besloten toch aan de prednison te gaan. Nu is de rust in de darmen enigszins teruggekeerd, maar heb evengoed nog 5x per dag diarree. Zolang ik geen bloedverlies heb mag ik het aankijken zonder extra medicatie. Ik heb dus wel een week of 10 met een fikse ontsteking gezeten. Nu is ons ukje te klein en de placenta functioneert niet goed meer. Dagelijks hartfilmpje baby en als die verslechtert dan word ik ingeleid. Volledige bedrust. Had echt gehoopt dat het allemaal goed mocht gaan na de ontsteking, maar helaas dient de volgende complicatie zich nu weer aan....Ben er een beetje down van en maak me zorgen om het kleine kleintje.

12. Milo

Milo Actief lid

Dec 21, 2006
    390
    1
    16
    Brabant
    Hoi Baboe,
    Per toeval loop ik tegen je onderwerp aan. Jeetje meis, snap dat je er down van bent en je zorgen maakt!
    Heel veel sterkte en ik duim dat het met jou en de kleine beter gaat!
    Liefs Milo

13. Israe

Israe Niet meer actief

@Baboe....wat vervelend joh dat je de ergste opvlamming ooit had en net tijdens je zwangerschap. Gelukkig is je kindje de eerste 30 weken wel goed gegroeid!
    Van mijn MDL-arts begreep ik dat een lager geboortegewicht/ groeiachterstand kan voorkomen als er medicijnen als prednison gebruikt moeten worden. Maar, dat de ontsteking niet behandelen en laten doorwoeden schadelijker is voor je kindje! Dus je hebt gedaan wat het beste is en je bent in goede handen. Mijn arts zei ook dat die achterstand, in de eerste weken na de geboorte zo weer ingehaald wordt! Maar kan me voorstellen dat dit nieuws je nu verdrietig maakt...

Ikzelf kon eind januari stoppen met de pil, omdat ik net een flinke opvlamming achter de rug had. Gebruik wel 3mg mesalazine tabletten per dag en 2 klysma's per week...nu zit ik in de remisefase en hoop dat dit lang zo blijft want die ontstekingen zijn fysiek en mentaal echt slopend.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je kindje nog een paar weken lekker warm blijft zitten en je daarna van een weliswaar kleine, maar gezonde baby bevalt!

14. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Wat een lieve reacties allemaal!

Share This Page