Iemand die mij kan vertellen hoe het in zijn werk gaat om in aanmerking te komen voor bewindvoering? Mijn broer zit enorm in de schulden, hij komt niet in aanmerking voor de schuldsanering omdat hij een schuld bij de sociale dienst heeft. Nu is hij al enige tijd bezig met bewindvoering aan te vragen ( denk inmiddels al 6 maanden). Ik heb zelf mijn twijfels of hij hier wel actief mee bezig is. Hij heeft er namelijk nogal een handje van om zijn kop in het zand te steken en te verlangen dat mijn ouders alles voor hem regelen. Elke week komt ie namelijk met het verhaal een doktersverklaring te moeten regelen, maar tot op heden heeft hij dat dus niet gedaan. Nu is het zo dat zijn gas en licht word afgesloten, en eigenlijk weer verlangt van mijn ouders dat hun de rekening betalen. Ik wil dus graag weten hoe het zit met de bewindvoering, omdat ik gewoon het idee heb dat hij weer een loopje neemt met mijn ouders.
De cliënten op mijn werk hebben ook vrijwel allemaal een mentor, bewindvoerder of curator. Ik stuur je even een privé berichtje met een link naar een site die wij vaak gebruiken (weet niet of ik die hier openbaar mag plaatsen), vandaar.
bewindvoering helpt hem niet uit de schulden (als die hoog zijn) even ter info. hij kan beschermingsbewind aanvragen, die beheert dan zijn geld. en betaald de rekeningen, let op dat je een goede neemt er zijn helaas veel malafide bedrijfjes er in. (beschermingsbewind vraag je bij de rechtbank aan, en kan heel snel) je kan ook met verschillende bedrijven in zee gaan, er zijn er genoeg, die je geld beheren en je inkomsten en uitgaven enz, fijt iswel, als er niet genoeg inkomsten zijn krijg je gewoon geen eetgeld, wellicht dat jebroer daarom niet zo scheutig is. schuld sosiale dienst zo rap mogelijk inlossen, en als er dannog veelschulden zijn opnieuw hulpverling bij de gemeente aanvragen.
Mijn lat is drie jaar bezig geweest om onder bewind te komen zo snel gaat dat niet. Nu pas in oktober van 2012 is hij ook in de schuldsanering gekomen. En dan duurt het nog drie jaar. Dus je bent z.n 6/7 jaar verder voor je uit de schulden bent ze zeggen drie jaar maar dat klopt dus niet. Mijn zusje is ook in totaal z.n 6/7 jaar zoet geweest. Misschien vind je broer het wel te lastig om te regelen dat kan dat hij geen overzicht meer heeft in zijn problemen. Of je helpt hem om deze financieel ellende te boven te komen( aanvragen regelen schulden aan leveren bij bewind ect ) Of stuur hem naar een goede maatschappelijk werker. Er zijn er veel die het hoofd in het zand duwen het is ook best pittig wat je allemaal er voor moet doen. Succes en sterkte voor je broer.
Eerlijk gezegd geen idee. Ik weet wel dat mijn tante in een huis voor thuisloze jongeren werkt, waar ze dus ook met bewindvoering werken om de fanancieën van de jongeren te beheren. Maar hoe dat daadwerkelijk in gang gezet wordt, geen idee. Misschien kun je bij een dergelijke instelling bij jou in de buurt eens informeren. Anders zou ik het bij mijn tante kunnen navragen voor je. Succes...
Hij heeft een maatschappelijk werker die hem erbij helpt zegt hij. Wat is het verschil tussen bewindvoering en beschermingsbewind? Hij vertelde mijn ouders dat die bedrijven hem niet helpen omdat hij een uitkering heeft. Weet je wat het is, hij heeft drugs/alcoholproblemen al zolang ik mij kan herrineren en gooit er gewoon enorm met de pet naar. Hij leeft in zijn eigen wereld, en maakt zich er totaal niet druk om hoe diep hij in de problemen zit. Ja nu ze alles willen afsluiten, maar hij denkt dus dat mijn ouders dat dan wel even betalen wat ze ook doen.
Via schuldsanering duurt het trajekt wel lang. Maar je broer zit daar niet bij. Hij mag zelf een bewindvoerder uitzoeken en als hij nog plek heeft dan kan hij daar geholpen worden. (vriend hier is bewindvoerder) Maar let wel aub goed op want er zitten heel veel slechte tussen!! Google eerst even op naam enz.. als je iemand hebt gevonden. Gelukkig zijn de regels nu strenger en wordt steeds beter. Je kunt niet meer zomaar bewindvoerder gaan worden 'gelukkig'. Enne je broer gaat echt nog wel een weekbudget krijgen hoor. Wordt eerst berekend hoe en wat en daaruit krijgt hij weekbudget om te eten ed. Daarbij het 1e half jaar hoeft hij de bewindvoerder NIET te betalen let daar ook op. Veel succes.
Verschil is dat beschermingsbewind ervoor zorgt dat de financiële situatie van de cliënt stabiel wordt en wsnp bewindvoerder is een bewindvoerder die de belangen van de schuldeisers behartigd. Hierbij is het doel zoveel mogelijk schulden af te betalen.
Weet je trouwens ook of het alleen schulden zijn bij de sociale dienst of dat daar meer is gebeurd? Mijn vriend zegt trouwens dat hij ondanks schulden bij de sociale dienst WEL recht heeft om de schuldsanering in te gaan OF hij moet fraude hebben gepleegd bij de sociale dienst. Iets klopt er niet in het verhaal van hem
Zover ik weet hebben hij en zijn vriendin een uitkering gehad terwijl hij gewoon werkte, dus denk inderdaad dat het fraude is. Maar in dat geval mag hij dus niet de schuldsanering in?
Mijn vriend is bewindvoerder voor zijn vader en dat ging niet zo makkelijk. Er moet eerst een kantonrechter bij om de situatie te beoordelen. Daarnaast heeft bewindvoering heel wat voeten in de aarde. Ik weet niet of je ouders daarop zitten te wachten. Alle uitgaven moeten namelijk worden verantwoord naar de rechter. Dus elk bonnetje! Het is een flinke klus.
Als ze daar achter zijn gekomen is dat inderdaad fraude. Helaas mag je daardoor niet de schuldsanering in voor jaren. Hij komt hierdoor alleen in aanmerking voor beschermingsbewind. Dit kun je gewoon aanvragen bij de bewindvoerder zelf.
met froudeschulden die jonger zijn als 5jaar kom je heel moeilijk de schuldanering in. (terecht overgens) als de schuld niet te hoog is, dan heel rap die inlossen, dan staat de weg tot de schuldsanering weer open. tis 3jaar bikkelen maar dan ben je ook klaar. maatschappelijk werk kan jeinderdaad op weg helpen, maar je zal het grotendeels toch zelf moeten doen. overal achter aan zitten enz enz, als je echt uit de schulden wil moet je er hard voor knokken, rechts om of linksom, het gaat niet van zelf.
Ja maar in dit geval is je vriend als familielid aangesteld dat is een veel moeilijkere traject ed. Als haar broer een proffesionele bewindvoerder neemt is dit voor hem ook veel gemakkelijker en gaat het sneller.
Mijn ouders willen het gelukkig niet zelf doen hoor, volgens mij doet het MJD het dan voor hem. Ik heb er gewoon zo weinig vertrouwen in of hij wel zijn best ervoor doet, omdat hij ook nog steeds geen verklaring van de huisarts heeft. En tja hoe hard het ook klinkt, hij heeft nog nooit iets in zijn leven kunnen aanpakken met beide handen. Er gebeurd altijd wel wat, en alles is altijd de schuld van een ander. Nooit heeft hij iets af kunnen maken. Vandaar dat ik wil weten hoe en wat, ik wil niet meer dat hij mijn ouders nog belazerd.
wat ik mij vooral afvraag WAAROM moet hij een verklaring van de huisarts hebben om in de bewindvoering te kunnen komen? vind dat nogal vreemd, mijn vriend staat onder bewindvoering maar wij krijgen gewoon weekgeld en als we een keer iets extras nodig hebben en het geld is er dan kunnen we dat gewoon krijgen (ons voordeel is misschien dan vriend lief zo goed als klaar is met betalen van de schulden en nu eigenlijk nog alleen onder bewindvoering staat voor het na traject)
Je ouders kunnen ook bewind aanvragen. Drank en drugsgebruik zijn goede argumenten voor het aanvragen van bewind door een ander dan je broer zelf. De rechter kijkt dan of hij bescherming nodig heeft. Heel veel sterkte met deze situatie want zo te lezen komen er zware jaren aan.
Om officieel onder beschermingsbewind te kunnen komen moet je een verklaring van je huisarts/arts hebben dat je zelf niet in staat bent om je eigen administratie te voeren. Budgetbeheer of schuldregeling bij een kredietbank kan zonder. Men gebruikt de term bewindvoerder niet goed.