Vraag bijzonder verlof

Discussion in 'De lounge' started by Maantje82, Aug 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maantje82

Maantje82 Lid

Jun 26, 2011
    47
    2
    8
    Omdat jullie nogal veel weten :)

Als je een begrafenis hebt in je vakantie (oma van je vrouw) heb je dan recht op een dag bijzonder verlof (en dus een vakantiedag minder op te nemen)? We kunnen het zelf niet vinden.
    Het gaat om de CAO GGZ.

2. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

Sep 13, 2012
    207
    1
    18
    Ik weet het niet zeker maar ik denk het niet. Bijzonder verlof is meestal alleen bij familie in 1ste of 2de graad. Oma van vrouw is 3de graads, dus ik denk dat het bij een vrije dag blijft. CAO zou dit wel in moeten staan eigenlijk.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou het voorleggen aan je leidinggevende (maar officieel niet. Je moet er wel vrij voor kunnen nemen zonder belemmering)

4. jennsch

jennsch Actief lid

May 28, 2013
    136
    0
    0
    NULL
    NULL

ik heb laatst voor iets heel anders mijn eigen vakbond gesproken en die had het erover dat het niet in alle cao's staat omdat er inderdaad een wettelijke bepaling is voor bijzonder verlof. geloof dat ze calemiteitenverlof zei... ik google het even misschien vind ik hetgeen wat ze zei

edit: Calamiteitenverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl

alleen directe familie dus

5. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,910
    113
    Female
    Calamiteitenverlof is alleen om de eerste uren wat te regelen volgens mij. En voor bijzonder verlof komt het ook niet in aanmerking (geen 1e graads).
    Verlofdag opnemen denk ik...

6. Maantje82

Maantje82 Lid

Jun 26, 2011
    47
    2
    8
    Oké, duidelijk! Dank dames!
    (Jammer, had m'n man toch gelijk ;))

7. jennsch

jennsch Actief lid

May 28, 2013
    136
    0
    0
    NULL
    NULL
    klopt, hierna kan je ingeval van bijv. een sterfgeval een zorgverlof opnemen, maar dit geld ook weer alleen voor de 1e graads.

en hierin maakt de wet dan ook nog eens een afscheiding tussen lang en kort zorgverlof

8. Mammie69

Mammie69 Actief lid

Mar 3, 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Oma is 2e graads. Als ik google op CAO GGZ en verlofdagen krijg je hiervoor dus bijzonder verlof op de dag van begrafenis of crematie. Je krijgt dus gewoon verlof en het kost je geen vrije dag.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Klopt oma is 2e graads. Oom / tante is 3e graads.
    In mijn cao staat voor 2e graad 1 dag verlof voor de begravenis. Tevens ook als dit 2e graads van partner / echtgenote betreft.

Ik zou de cao raadplegen.

10. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Dit dus!

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Moet je wel op ''papier'' ook partner zijn. Vriend en vriendin mogen ze zeg maar weigeren.

12. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Ik vraag me in zo'n geval altijd af wat heeft het voor nut bijzonder verlof in zo'n vakantie.....

Als je goed met je baas door een duur kunt en je heb toch al vrij zou ik er zelfs niet eens over beginnen. Het gaat mij erom dat je die dag bij de begrafenis kunt zijn das toch het belangrijkste en als je die dag toch al vrij bent waarom zou je baas daar dan nog dubbele kosten voor moeten maken?:)

13. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Hoezo zou je baas dan dubbele kosten maken? Het is of verlof of bijzonder verlof dat je hebt. En op het bijzonder verlof heb je recht op, dan hoef jij voor die dag geen vakantiedag in te leveren. Dan zou je stom zijn als je dat doet, lijkt mij.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Natuurlijk heeft de baas dubbele kosten. Een vakantiedag representeerde een bedrag (je dagloon) en zo staat dat ook Op de balans van de werkgever. Als hij jou dan bijzonder verlof zou geven in je vakantie, dan heeft hij 1) een hogere vakantiereservering op zijn balans want hij geeft jou een vakantiedag terug en 2) hij geeft jou een gratis dag erbij.

2 x dus.

15. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

Jan 2, 2013
    1,276
    10
    38

Idd helemaal mee eens.

16. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Ja zo zie ik het niet. Je hebt gewoon recht op dat bijzonder verlof en die vakantiedag wordt teruggegeven! Als er nou geen crematie is in de vakantie en gewoon tijdens een werkweek was en je had dan al geen verlof, dan komt het op t zelfde neer.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    #17 Strijkkraal, Aug 28, 2014
    Last edited: Aug 28, 2014
    Maar zo werk het wel. Altijd maar afgeven op werkgevers, omdat jij het niet kan of wil zien van zijn kant. Als het op een door de weekse werkdag is, kost her de werkgever in feite ook dubbel. Jij houdt je vakantiedagen en krijgt een dat gratis.

En of je het nu wel of niet zo wil zien ... Het kost de werkgever dubbel of je er nu recht op hebt of niet.

18. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Bij ons is t zo...Wanneer je verlof hebt ingepland en je word voor dat verlof ziek en je blijft ziek in t verlof dan moet je alsnog verlof dagen inleveren. Die krijg je dus niet terug. Fijne regeling hè ;)

19. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,386
    113
    Female
    Broek
    Het zou nog niet eens in me opkomen om een vakantiedag terug te vragen. Dan moet je wel echt een hekel hebben aan je werk. Ik zou zeggen (en mijn baas ook) typisch geval van pech gehad.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wanneer je op papier partners bent heeft jouw man wel recht op verlof voor een begrafenis. Nu valt het in je vakantie, vervelend maar dan krijg je geen vakantiedag terug. Er zijn nieuwe regels met betrekking op vrije dagen/vakantie. Wanneer je in je vakantie ziek wordt krijg je ook geen vrije dagen er voor terug.

Share This Page