Nee, ik heb na het aflopen van mijn contract (studentassistentschappen zijn maar een paar maanden meestal) geen woord meer met de beste man gewisseld. Helaas getuigt het wel van het soort klimaat waar ik in werk. Er zijn wel meer jonge mensen met gaten in hun cv - ik weet niet of werkgevers bij vers afgestudeerden al echt kijken naar een aaneensluitend arbeidsverleden. Niet alle studenten werken naast hun studie en de baantjes die je doet zijn vaak niet relevant. Daarnaast gaan mensen nog wel eens op reis, of studeren ze een tijd in het buitenland. Ik zou de kinderen misschien pas noemen als er naar gevraagd wordt. Dat wat Rozemarijke noemt is trouwens ook een factor, al heb ik die echt nooit ervaren. Het hangt wel af van wat voor baan het is. Als je een aio-plaats zoekt (sorry, mijn ervaring reikt niet heelveel verder he! ) zou het nooit een issue zijn denk ik. Ze gaan er niet eens van uit dat je aan kinderen zou denken tijdens zo'n traject (en sommigen kijken dan ook als je het toch doet ).
Dit vind ik eerlijk gezegd heel krom; alsof iedere vrouw tussen haar 25e en 30e kinderen baart en dat een gezin compleet is met twee kinderen! Hoger opgeleidde vrouwen krijgen trouwens vaak later kinderen. Er valt dus ook iets te zeggen voor een jonge vrouw die erg carrieregericht en nog lang niet aan kinderen toe is, zo zou je het ook kunnen bekijken.
Ik zet het er nooit op. Als ze naar het gat in mijn cv vragen op een sollicitatiegesprek, dan licht ik het toe. Tot nu toe ook nooit problemen mee gehad Succes.
Ik zou het ook niet noemen denk ik. Ik let wel bij de samenstelling van het team of het wenselijk is een vrouw aan te nemen tussen de 30-40 die nog geen kinderen heeft. Dan is het misschien wel handig te melden dat je er al 2 hebt. voor mij zou dat een teken zijn dat je dus nog zoveel uren wilt draaien met 2 kinderen en dat dit waarschijnlijk niet gaat veranderen als er toch nog een kind er bij komt.
mee eens en ik zou als werkgever afhaken omdat je de belangrijkste factoren in je leven hebt achtergehouden, ik houd van eerlijkheid en idd als je ergens komt te werken wil je dat ze hier een bepaalde respect voor hebben en weten dat ze bij je horen maar dat je alsnog keihard en goed kunt werken.
ik heb mijn gat in mijn cv benoemd als sabatical, en ik noem in mijn brief wel mijn kinderen. Maar dus niet nadrukkelijk om mijn CV, vind ik daar ook niet thuis horen.. waarom wel in mijn brief? Omdat ik daar een stuk over mezelf schrijf, wie ik ben.
Zoals ik het heb begrepen wordt er steeds meer verlangt dat een CV ook een persoonlijke uitstraling heeft. Bedenk bijvoorbeeld de foto, de stukjes tekst over jezelf, het vermelden van hobby's/interesses, maar zelfs de videoboodschappen. Ik ga zelf niet zover, maar ik ben het er niet mee eens dat tegenwoordig wordt verlangd dat een CV enkel je werkervaring en opleiding. Bovendien: personalia kun je ook heel ruim nemen. "gehuwd" is bijvoorbeeld een oud gebruik, waarom zou je daarachter niet "2 kinderen" kunnen zetten? Ik zie het verschil niet. Kortom: ik ben het niet met je eens. Of het verstandig is, is een ander verhaal.
Maar door het laatste zeg je eigenlijk dat je kinderen wel relevant zijn wat je werk betreft. Het zijn nou eenmaal 2 zaken die zich moeten verenigen in je leven. Als mijn kinderen ziek zijn zal ik mij zo flexibel als mogelijk opstellen zodat mijn werk daar het minst onder leidt, maar ik verwacht tegelijkertijd ook flexibiliteit van de werkgever. Voor mij doet het dus wel degelijk ter zake. Alleen: het is niet iets waar ik in eerste instantie op beoordeeld wil worden. Liever licht ik het mondeling toe. Naja, ik heb mijn overwegingen al in mijn startpost genoemd.
verstandig of niet je blijft in elk geval trouw aan jezelf en ik weet zeker dat een hoop mensen dat kunnen waarderen, zou iets zijn als je het belangrijkste in je leven niet zou vermelden... zou ik erg raar vinden toen ik nog mensen aannam...
ja, dat bedoel ik dus. het topic blijft ook in mijn gedachten zitten. eigenlijk de hoeveelheid mensen die niet vermelden dat ze kinderen hebben. ik vind het zo raar. je vermeld ze niet omdat je dan denkt meer kans te maken op een baan neem ik aan? dat zegt voor mij wel iets over je persoonlijkheid eigenlijk. als je je kinderen soms gemakshalve maar even "weglaat" omdat dat beter uitkomt. het blijft me maar bezig houden en ik vind het absoluut niet hetzelfde met een fam lid wat gestorven is in een tienderperiode. dat bepaald ook wie bent als volwassene dat snap ik allemaal best. maar je kinderen zijn je vlees en bloed en moeten onderdeel worden van het dagelijkse leven met die baan als het ff kan.ze zouden absoluut op 1 moeten staan. en niet af en toe gemakshalve even weggesjoemeld moeten worden, tot een beter geschikt moment om ze te melden. ik kan daar niet zoveel mee, het blijft maar in mijn hoofd zitten.
Yukl, het is in zoverre relevant dat je moet hebben nagedacht over hoe je het gaat combineren; in mijn ogen is het vooral relevant voor de sollicitant en niet voor de werkgever. Daarom kies ik ervoor het niet te vermelden. Isademi: er zijn nog wel meer dingen belangrijk in mijn leven, maar die zet ik ook niet op mijn cv, omdat ze er in mijn overtuiging niet op horen. Denk aan geloofsovertuigingen, mijn familiegeschiedenis en de voorbeelden die ik eerder gaf (ben ongehuwd samenwonend, jongste in gezin van 9 kinderen, vaderloos sinds m'n 17e). Dat ik ervoor kies dit allemaal niet te vermelden, zegt niks over of ik trouw ben aan mezelf of niet. Het zegt alleen dat ik vind dat een werkgever mij hier niet op hoeft te beoordelen, in elk geval niet voordat hij mij gesproken heeft (want sommige van deze onderwerpen komen zeker ter sprake in het sollicitatiegesprek). Wie het er wel op wil zetten moet dat vooral doen, in mijn beleving werkt het voor noch tegen je. Maar ik vind het raar om te suggereren dat iemand die haar kinderen niet vermeldt tijdens een eerste kennismaking met een potentiële werkgever, niet trouw zou zijn aan zichzelf.
blup: daar hoef je niet mee te zitten hoor. ik sjoemel mijn kinderen nooit weg. ik zet ze alleen niet overal vooraan in de etalage. dat ik ze niet vermeld doe ik niet om mijn kans op een baan te vergroten, maar omdat ik mijn moederschap niet relevant vind voor mijn werk.
Ik vind wel een verschil of je je familiegeschiedenis niet vermeld of je kinderen niet je geschiedenis hoef je je nooit voor af te melden omdat ze ziek zijn en ik mag hopen dat je kinderen het ALLERbelangrijkst zijn dus boven al je prioriteiten staan en dat zou ik als baas zijnde willen weten, als ik er achter kom dat iemand zoiets zou weglaten zou diegene meteen afvallen, zoiezo omdat wij familiewaardes heel belangrijk vinden. Ik vind bv geloofsovertuiging ook een heel belangrijk punt om WEL te vermelden want bij ons zou je bv niet in het team passen eigenlijk als je zwaar gelovig zou zijn en het woord GDV valt nog wel eens (niet op kantoor maar wel bij de jongens)
Dan hoef ik niet bij jou te komen werken. Als een werkgever zo kortzichtig is dat hij alleen z'n eigen redenering kan volgen en zich niet kan verplaatsen in iemand anders' beweegredenen om iets op een andere manier te doen, heb ik daar niets te zoeken. (edit: ik doel hiermee op het feit dat ik zou worden afgewezen wanneer zou blijken dat ik tóch kinderen heb, die niet op mijn cv stonden, niet op het GVD wat je later hebt toegevoegd.) Natuurlijk zijn mijn kinderen het allerbelangrijkst. Maar het feit dat ik kinderen heb maakt mij niet meer of minder geschikt als werknemer, en daarom vermeld ik ze niet op mijn cv. Als iemand mij vraagt of ik kinderen heb, geef ik daar antwoord op en de kans is groot dat er al eerder een gelegenheid is dat ik ze zelf ter sprake ben (zó gek ben ik namelijk wel op ze, dat ze zo maar in mijn gesprekken sluipen). Overigens heb ik mij wel degelijk enkele keren afgemeld omdat ik naar mijn moeder moest, die plots werd opgenomen in het ziekenhuis. Moet ik dat dan ook maar melden, dat mijn moeder wat ouder is en het een en ander mankeert, en ik dus soms ineens naar haar toe moet? Mijn moeder is namelijk ook ongelooflijk belangrijk voor me..
Ik zou m'n kind niet vermelden, maar dat heeft echt noppes te maken met 'beter uitkomen' of 'weglaten'. Het zou niet eens bij me opkomen om haar wel op mn cv te zetten. Mijn cv gaat namelijk over mijn werk en niet over m'n prive leven. Overigens heb ik er ook nooit opgezet of ik getrouwd was. Puur hetgene wat echt relevant is, dus werk, studie, rijbewijs etc. Dus jouw aanname vind ik behoorlijk kort de bocht hoor
@ Bri: maar mijn hele punt in mijn beginpost is juist dat het naar mijn inziens wel relevant kan zijn. Namelijk dat ik heb laten zien dat mijn kinderen geen obstakel vormen door mijn studie zonder vertraging te doorlopen, ondanks dat ik er 2 keer 4 maanden tussenuit ben geweest. Die 8 maanden heb ik dus ingehaald. En het is de reden voor het feit dat ik een minder geniaal CV heb dan ik zou willen, ondanks dat ik beweer ambitieus te zijn. Als ik in jouw schoenen had gestaan, had ik ze er denk ik ook niet op gezet. Maar in mijn geval twijfel ik dus.
Helemaal mee eens. Mijn kinderen niet melden op mijn cv heeft niets te maken met 'trouw zijn aan mezelf' ( ik zie de link niet eens? ) maar met de relevantie met het werk waar ik op solliciteer.
Yukl: sorry, we dwalen hier ook weer helemaal af in een rare principediscussie. In jouw geval snap ik je overwegingen. Al vind ik dat je niks hoeft uit te leggen als je nominaal gestudeerd hebt (en redelijk goede cijfers gehaald?), een bestuursfunctie hebt vervuld en nog een aanvullende stage hebt gedaan. Ook zonder kinderen is dat een keurig CV voor iemand die net is afgestudeerd. Hoeveel relevante werkervaring kun je hebben, als je gewoon fulltime gestudeerd hebt? Maar goed, ik zette in die tijd ook op mijn CV dat ik tijdens mijn studie heb gewedstrijdroeid (wedstrijdgeroeid?). Niet relevant, wel knap om daarbij gewoon je studieresultaten te halen... Ik vergelijk het daar dus maar mee. Maar in mijn huidige situatie laat ik dat wedstrijdroeien weg, ik hoef niets meer te compenseren om m'n cv aan te vullen. Zo kan ik mij voorstellen dat je kinderen op enig moment ook niet meer op je cv zullen staan. Of wel, je kunt er prima voor kiezen om ze altijd te blijven vermelden.
Ja precies. Ik denk dat ik ze nadat ik werkervaring heb opgedaan niet meer ga noemen op mijn CV. Voor nu twijfel ik dus. Ik wacht dit wel af, en als ik niet word uitgenodigd probeer ik het hierna eens een keer zonder. Ik heb op websites als monsterboard wel een aangepaste CV geplaatst, zonder vermelding van de kinderen en vermelding van mijn burgerlijke staat (ook met 1 naam, ipv 2). En inderdaad, er staan nu ook een aantal dingen op (zoals commissiewerk in de jaren dat ik niet in het bestuur zat) die ik later ook niet meer zal noemen. Of mijn baan bij de thuiszorg, die zal ook snel verdwijnen.